Sfeer impressie Rikketik april 2022

Toch altijd weer leuk, een dagje meukstreunen op de Rikketik beurs.
De algemene indruk: er was geen groot maar wel leuk aanbod, maar dat kwam misschien ook omdat het (gelukkig) niet echt super vol en druk was, zowel met kramen als met bezoekers. Prettig druk zeg maar. Het wat kleinere aantal verkoopstands leidde tot plezierig brede paden, meer ruimte. De verlichting van de zaal/hal is nog steeds bedroevend slecht. De ‘oase’ in het midden van de zaal met tafeltjes en stoelen vond ik een flinke verbetering. Zeker daar er met meerdere HF leden rond half een was afgesproken om elkaar even te ontmoeten. De kwaliteit van de koffie viel mee, de kroketjes heb ik niet geproefd, dus daar kan ik niks over zeggen. Wel dat het super gezellig was zo met Ferry, Carlo, Peter, Marjolijn en anderen. Ook plezier bij de diverse standjes waar ik ook bekenden heb gesproken en nog andere forumleden tegenkwam.

Zowaar was er zelfs voor mijn dunne portemonneetje hier en daar nog wat leuks te koop. Niet spectaculair maar ik vond toch wel wat leuke knutselspulletjes. Ik was eigenlijk op zoek naar een setje nette schroevendraaiers maar die heb ik niet kunnen vinden. Dan moet ik maar weer een uurtje thuis de oude stiftjes netjes rechtslijpen… Het gereedschap aanbod vond ik over het algemeen niet geweldig, dat was een paar jaar geleden véél beter. Ook merk je wel dat de prijzen van de (vintage) horloges nog steeds sterk stijgen, zelfs voor simpele behoorlijk afgedragen klokjes wordt toch vaak wel de hoofdprijs gevraagd. Toch heb ik als meukmaster nog een paar betaalbare wrakjes kunnen opduiken in de rommelbakjes waarin ik op zo’n beurs als deze graag mag rondspitten (het zogenaamde Meukstruinen).

Na een paar rondjes zigzaggen langs de kramen had ik aan het eind van de middag zo rond een uur of vier behalve zere voeten van het slenteren ook nog een tasje vol met leuke spulletjes.
De leukste aankoop van deze dag: een grote zak vol met new old stock vintage horlogeglaasjes, waarvan een flink aantal in de maten die nog in mijn voorraadje ontbraken.
De volgende keer sla ik waarschijnlijk over want dan ben ik met vakantie, maar in oktober ga ik weer!

Hieronder de buit van deze dag!

• Een grote fles schoonmaakvloeistof voor de ultrasoonreiniger. Dasty werk niet altijd geweldig, dit spul zou het beter moeten doen.
  • een hulptooltje voor op de Bergeon glasafnemer om niet ronde glaasje te kunnen ‘grijpen’. Ik heb nog niet geprobeerd of het werkt.
  • Een losse flexibele slang met een 6mm as, die ik op de boorkop van mijn kleine draaibankje kan zetten. Erg prettig stuk gereedschap voor het fijnere slijp-, boor- en polijstwerk. Normaal zijn die dingen nogal prijzig, dit was een gebruikte voor een lief prijsje. Ik heb 'm al getest en na het aanbrengen van wat olie in de slang waar de flex as doorheen draait werkt hij prima.
  • Een setje ‘koevoetjes’ om wijzers af te nemen.
  • Een zak vol (meer dan honderd) nieuwe vintage plexiglaasje in veel verschillende maten, hier op de foto een willekeurige greep, het waren er veel meer.
  • En dan de horloges. Op een na allemaal oudjes. Zie de lijst bij de volgend foto.

V.l.n.r. eerste rij: Een Prisma die af een toe even loopt, een ‘Rolegeta’(?!?) die al een paar uur redelijk op tijd loopt, een Lapanouse Rego wrakje voor 2 euro dat ik heb gekocht voor het onbeschadigde aluminium kastje en een grote (N.O.S.) emaille wijzerplaat die ik bij wijze van Frankenwatch experiment wil monteren in het verderop vermelde Atlas horloge.
De tweede rij: een kleine ‘Svea’ (?!?) ‘boys-watch’ die ik kocht voor de mooie sunburst blauwe wijzerplaat, loopt, maar te snel, voorts een bullseye met het voor mij volkomen onbekende merk Teriam die ook al een paar uur redelijk de tijd houdt en een goldplated Certina automaat met een erg bling gouden jaren '70 metalen sport armband. Ook deze Certina loopt al de hele avond netjes.
De derde rij: een gloednieuw (nog in de stickers) replica B-uhr uit de Atlas tijdschrift actie van een paar jaar geleden (met een standaard Chinees uurwerk dat iets te langzaam loopt), een Swiss made Ancre die ook loopt maar veel te langzaam en tenslotte een jaren '50 oudje met de naam Nilax Junior Tradition, die af en toe met veel schudden even 10 seconden loopt maar dan de moed opgeeft en weer stilstaat.
Allemaal projectjes dus. Heerlijk, ik ben weer even een poosje van de straat.

Als het opknappen, repareren (eventueel met hulp van een de vakkundige horlogevriendjes), oppoetsen en van een bandje voorzien een beetje gelukt is, zie je ze misschien nog wel weer een keer terug als ‘NA’ hier op het forum.

Mijn beurs dag was in elk geval weer goed.

Dank voor het lezen en tot een volgend avontuur,
Groeten,
Lex

PS Oh ja, en @Sisinnio: dank voor de geweldige Pinguin performance!!

23 likes

Ja Lex het was zeker gezellig, jammer genoeg niets voor mij bij, maar bij thuiskomst schreef ik een berichtje in dit draadje en dat ik 2 grote horloge boxen zocht. Daar kreeg ik van een HF lid een leuke tip waar ik die kon kopen, heb er gelijk 2 besteld. Zo is mijn dag dag toch nog geslaagd met die 2 boxen.

En je had het over @Sisinnio met zijn Pinguïn performance, toen hij mij zag vroeg hij of ik hem niet herkende. Nee dus, zeker niet in die Pinguïn pak maar bij mij bedoelde hij iets heel anders. We hadden het van de week over de schoenen van Hugo de Jonge en hij zei toen, die trek ik aan als ik naar Rikketik ga. Toen viel pas het kwartje, hij heeft echt leuke humor :grin:

4 likes

Ik vond het aanbod van Seiko’s sowieso heel erg tegenvallen. Ze waren er wel, maar je moest goed zoeken

2 likes

Rob (MonsterWatches) was er dus niet begrijp ik?

2 likes

Rob was inderdaad de grote afwezige.

2 likes

Ik heb heerlijk lopen struinen. Toen ik binnen kwam rond 10.00 was het niet heel druk. Daarna liep het geleidelijk wat voller. Mooie horloges gezien en ook nog wat gepast maar de prijzen waren fors en ik heb te weinig kennis om echtheid etc te bepalen.

Wel wat leuke bandjes gekocht en een ketting voor aan het zakhorloge wat ik laatst vond in mijn vaders huis.

En op het einde liep ik nog voor weinig tegen een leuk oud tank modelletje aan. Die gok durfde ik wel te nemen. Hij loopt tot nu toe mooi op tijd.

13 likes

Nee, anders was ik zeker wel met wat onderdelen en een SKX bracelet thuisgekomen haha.

2 likes

Als ik de foto’s zo zie doet het mij altijd wat “rommelmarktachtig” aan … Ook geen beurs voor mij, maar kijk overigens wel altijd even het topic door om te bekijken of/wat iemand gekocht heeft

Oh ja, ik had de indruk dat de toiletblokken zijn vernieuwd. De stank en het glijden door de pis was dit keer een stuk minder. Ik miste het zowaar, hoort er toch een beetje bij.

3 likes

Mooi horloge!

Ben ik nuchter, zit ik spot on op de vlieg, wordt dit ook weer niet door iedereen gewaardeerd :smirk:

4 likes

Ik had mijn pinguïn performance wellicht iets langer moeten volhouden…
Maar goed, ik begrijp inmiddels wel waarom ze in grote getallen leven waar ze leven (behalve natuurlijk op de slaapkamer van @Lexaf). Man wat had ik het warm…
Voor de herkenbaarheid zullen we iets anders mogen verzinnen lijkt me​:stuck_out_tongue_winking_eye::smiley:
Ik vond het ook gezellig en tof om even met de genoemde leden koffie te drinken :blush:
Ik ben iig thuisgekomen met nog wat mooi gereedschap.

6 likes

Ik vond ze anders wel geslaagd. De tijd nodig om te zien waar het HF meetup punt was, was meteen gereduceerd tot een paar honderdste seconde. :grin:

2 likes

Die accutron was gaaf en de Belg behulpzaam inderdaad! Alles was wel behoorlijk aan de prijs. Mijn kroket was in ieder geval knapperig haha

8 likes

Heb je die gekocht? Prachtstuk! En dat bandje gaat er ook perfect op.

Het was voor mij de eerste keer dat ik er was en het viel me niet tegen. Ik heb er deze seiko gekocht voor een redelijke prijs.

Heb er een hoop mensen leren kennen en veel ervaringen uitgewisseld. Of ik nu direct de volgende keer weer ga weet ik niet maar het is zeker voor herhaling vatbaar👍

8 likes

Ik ben nog een keer terug gaan kijken maar de prijs van 1500 had ik er niet helemaal voor over op dit moment. Na een bruiloft en nieuwe auto even de buffer weer aanvullen haha. De accutron was ongepolijst en nieuw zonder gebruikssporen dus ik had er zeker wel oren naar. Staat nog op het lijstje

Hmja, dat is wel aan de hogere kant. Had je misschien wel nog kunnen afdingen natuurlijk :wink: maar goed, het blijft geen zakgeld-aankoop (zoals mijn Poljot van €60…).

Hij was er wel. Maar anoniem in het restaurant na 12en. :wink:

1 like

Hij zal het stelen wel zat zijn denk ik. :dizzy_face:‍:dizzy: