Show hier je electronische stemvork uurwerk horloge

En dan ook maar meteen mijn Citizen Hisonic tonen…

12 likes

Klopt 100%. Dank voor de correctie/aanvulling

Mooi hoor

Doen we :+1:t2:

12 likes

Citizen had ooit een joint venture met Bulova. Later hebben ze het eigendom verworven. Ik meen dat ze nu weer op eigen benen staan.

Mijn nieuwe stemvork horloge is binnen :partying_face:
Een Universal Geneve Unisonic

De verzameling begint vorm te krijgen. Met een Bulova Spaceview van 1968 en een Bulova Railroad approved van 1967.

Nu ik de Universal Geneve heb is, het de bedoeling is dat ik van meerdere fabrikanten een stemvork wil verzamelen.

Ik heb al wat aan het zoeken geweest op het forum maar wie kan helpen aan een overzicht van fabrikanten die de stemvorktechniek gebruikt hebben?

he ‘Tronosonic’ of Beaume et Mercier (caliber 19162, 19164, 19210),
the ‘Certronic’ of Certina (cal.29.151, 29.152 and 59-351)
the ‘Mosaba’ of Derby,
the ‘Eternasonic’ of Eterna (cal.1550 740 and 1551 742),
the ‘Ultronic’ and ‘Titronic’ of Longines (cal.6312 and 6332),
the ‘XL-tronic’ of Movado and Zenith (cal.500 and 505),
the ‘Tissonic’ of Tissot (cal.2010 and 2020),
the ‘Electronic f300 Hz’ of Omega (cal.1250) in 1970,
the ‘Electrosonic’ of Rado (cal.740 and 742) etc
IWC electronic cal. 150
Helva Transi tronic (geen echte stemvork maar electronische balans as volgens mij)
Hamilton Inter matic polestar (geen echte stemvork maar electronische balans as volgens mij)

9 likes

Titus had zoals ik begrijp de stemvork boedel van Omega overgekocht en hergebruikt. Dus die er ook bij :slight_smile:

1 like

Citizen hisonic,

16 likes

En ook nog de Bulova accuquartz.

quartz en dus geen stemvork :+1:

1 like

Mag ik het een tuning fork movement noemen met accu module?

4 likes

Aha, ik vond de naamgeving zo interessant dat ik het uurwerk wou bekijken. Plaatjes gezocht op het web en daar zag ik alleen quartz uurwerken. Zo zie je maar weer…

1 like

Ik denk haast niet dat er een overzichtje bestaat maar speurwerk is het leukste van verzamelen, dus… :innocent:.
Misschien ook leuk om je in bijzondere specials met stemvork te verdiepen - chronografen bijvoorbeeld en ik meen in de 80’er jaren bij een kennis ook een wekker variant te hebben gezien…
Wellicht is het te zijner tijd een leuke optie om aan een boek over de stemvork horloges te beginnen :wink:?!?
In ieder geval thumbs up voor je collectie tot nu toe, en veel plezier met de N.A. :four_leaf_clover:

1 like

@plees, hier een mooi stukje uitleg over de accuquartz:
https://www.accutronwatchpage.com/acctech224.htm

1 like

Misschien kan dit ook wat helpen? Dit is een site over electrische en stemvorkhorloges.

https://electric-watches.co.uk/

1 like

Pssstttt. TK: Omega Seamaster Chronometer Electronic F300Hz Tuning Fork
:wink:

Zoemend de week weer beginnen.

12 likes

De eerste quartzen hadden veelal stemvorkaandrijving.

Pas bij de Girard Perregaux 35x kwam de stappenmotor in quartzjes.

2 likes