Van origine werden verschillende motieven guilloché gebruikt om orde te brengen in de wijzerplaat en een duidelijk onderscheid te creëren tussen de verschillende aanduidingen.
Het had dus een functie, los van de esthetiek, en bracht net orde in die drukte.
Goed voorbeeld hopeloos verkracht door 10Hz tekst:
Ik vind het ook verschrikkelijk als de merknaam op een blanco rechthoekje in het midden van een mooie plaat geplempt wordt. Akkoord, er zijn niet veel alternatieven - drukken op reliëf werkt niet en je naam opgelegd maken brengt veel complexiteit mee - maar bah bah bah. Dat doet Benzinger voor z’n eigen platen meestal nog wel goed, maar anderen zelden of nooit.
Ik zat me af te vragen waarom die Breguet zo hard op mijn zenuwen werkte, en ik zie pas nu dat de kroon nét niet uitgelijnd is met de as van de wijzers en de index op 3 door de verschoven hoofd-cirkel.
Je kunt het “onrustig” noemen of “druk” maar ik vind het juist fijn als er “iets gebeurd”. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind deze wit uitgekookte guilloche ook rustig en mooi in balans.
Het “Staudt Twente” op de wijzerplaat vind ik ook niet zo mooi. Dan liever “Staudt Chronometrie” zoals op andere modellen. De maker zal zijn naam in ieder geval op de plaat willen zien.
Het is niet de duurste, of de meest raszuivere in de kast.
Wèl de favorietste (is dat wel een woord?).
Liefde op het eerste zicht deze Kienzle 1822 Mechanik II.
Even na aanschaf eentje misgelopen met doos en papieren. (Toch getwijfeld om die ook te kopen, maar er is altijd nog een andere vis te vangen nietwaar)
Klopt! Ongeveer deze Woensdag zal die moeten komen, dan zal ik dit topic bestoken met foto’s. Want dat gaat echt smullen worden. Tot die tijd moet ik het doen met gejatte plaatjes van het net.
Zo… na een hele lading ellende met UPS heb ik het horloge dan toch eindelijk in handen! Ik heb nu snel een foto in de badkamer gemaakt waar ik het beste licht in huis heb.
Gisteren binnengekomen. Zal nog een keer wat echte macro opnames maken. Hierbij alvast een voorproefje van mijn Chronoswiss Regulator Classic met de telefoon gemaakt.
Ah, kijk - eindelijk weer eens een mooie wijzerplaat in dit topic. Gefeliciteerd met je NA! en dank dat je dit topic weer een verdiende push gegeven hebt. Ik zie je foto’s graag komen.