Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Neem m een keer mee in het vliegtuig :grin:

3 tot 4 microsievert op stukken uit de late jaren '50 zou ik normaal vinden.

dit lijken vroegere stukken (of zit ik ernaast?). vroegere stukken geven vaak een wat hogere doses. vandaar.

De reisklok weet ik zo niet, jaren dertig? Het militaire Sovjet horloge (Kirovski type 1) is uit 1947.

@fdpg1963 in het vliegtuig, ik zie het al voor me, halverwege het ding aanzetten en dan begint ie te trillen en te piepen. :sweat_smile:

O ja, de reisklok had een uitschieter naar 7,36.

Je kunt het geluid beter uitzetten. Benieuwd hoeveel passagiers van dit dosistempo weten…

Ja, dat is het leuke natuurlijk :smile:

Toch nog ff dit brok kruimels er bij gepakt. @fdpg1963 dit is wel aan de hoge kant denk ik. Metertje begon direct hard te piepen.


(Direct bij het glas gemeten, neemt wel af bij afstand maar niet heel hard)

10 likes

:astonished:

51 microsievert is echt heel hoog!!!

die zou bij mij gelijk weg gaan. benieuwd naar de reactie van onze professional. die zal wel schrikken.

1 like

Dit is echt heel erg hoog! Om even een idee te krijgen: Ik werk beroepsmatig met veel radioactieve bronnen en die zijn altijd opgeslagen achter lood van minimaal 5cm dik. Buiten die afscherming mag ik maximaal 1 uSv/h meten.

Mijn advies: maak dit horloge uiteraard nooit open. Kijk op welke afstand je ca. 1 uSv/h meet en zorg ervoor dat je niet te vaak dichterbij het horloge komt. Bedenk dat jouw jaar limiet 1000 uSv is maar mijn hoogst gemeten jaar dosis ooit was 250 uSv omdat ik altijd veilig werk.

Dit is echt wel een horloge om serieus op afstand te houden. Ik zou m persoonlijk niet in huis willen hebben of tenminste in een loodpotje. Het enige geluk is dat de gamma straling laag energetisch is zodat je aan een paar mm dik lood genoeg hebt om het af te schermen.

2 likes

als je dit maandag op je werk verteld dan verslikken je collega’s zich in hun koffie :joy:

vertelt

Nogal ja, dit is het ergste wat ik hier op HF gezien heb sinds ik ruim een jaar geleden lid werd

1 like

Hij ligt nu boven op de kast en deze hoef ik idd niet zo nodig te houden. Gelukkig nooit iets mee gedaan, ik vond dat losse radium gelijk al niet zo leuk. Ook nooit veel in handen gehad gelukkig.
Ik denk dat ik in het ziekenhuis waar ik werk ga vragen of ik hem daar kan weg doen. Genoeg ervaring met dat soort afval denk ik.

2 likes

je kunt je eigen kerncentrale bouwen

2 likes

Dat zeker maar of ze radium-226, een alfa straler met een t 1/2 van 1600 jaar willen betwijfel ik. Afval verwerken is duur en ziekenhuizen hebben een vast aantal nucliden met relatief korte halveringstijd.

Daar heb je uranium of thorium voor nodig, radium-226 is geen splijtings product.

Duidelijk. In ieder geval gaat niemand het ding meer “bekijken” en blijf ik er zo veel mogelijk bij uit de buurt.

3 likes

dan in ieder geval een vuile bom

maar serieus, dit is de hoogste die ik ooit gezien heb.

een vriend van mij heeft een Omega trench watch uit de jaren '20, maar die komt ‘maar’ tot 10 microsievert. 51 is echt extreem!

Ff geen lood bij de hand maar in een metalen pot neemt het al drastisch af naar rond de 8 als ik de meter op de pot leg, met enige afstand neemt het nog meer af. Nu uit zicht op de kast in mijn studeer/knutsel ruimte.

Blij dat ik toch ff gekeken heb.

2 likes

Klopt, laag energetisch is makkelijker af te schermen. Met lood overigens ook weer oppassen! Het is giftig! Ik werk enkel met geverfd lood.

En afstand houden is ook een goede oplossing.