Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

@Hans151
Waarde is volgens waarde van de metal kast gewicht of het zilver of goud is. Niet meer :confused:
Is het echt gevallen ? Dan de balans as is zeker beschadigd…

1 like

Een horlogemaker van de oude stempel, met een enorme kennis en de bereidheid om die kennis in clinics aan klunzen zoals ik over te brengen. Bovendien nog een aardige vent ook… :grin:

Wat de winding van de spiraal betreft kan ik me voorstellen dat je op het verkeerde been bent gezet, het lijkt alsof die andersom zit, maar dat ligt aan de foto. Zoals @scudo aangeeft is het een doorlopend stukje van de spiraal. Voor de duidelijkheid heb ik een foto onder de microscoop gemaakt en dat stukje wat weg gebogen.

0005 - kopie

Hmmmm, ik hou me warm aanbevolen, stuur je morgen wel even een pb.

Dank beide heren voor de wijze opmerkingen, wat een prachtig forum hebben we toch. :+1: :ok_hand:

3 likes

2 zakhorloges van mijn overgrootvader.

4 likes

Even opwinden dan :grin:

Door de “oude” sieradendoos van oma heen gegaan en kwam deze kleine dame tegen.
Volgens mij nog kleiner dan de eerder geposte kleintjes maar heb het niet opgemeten.
Schijnt overigens geen zakboekjes te zijn maar een “zusterhorloge” dat aan een halsketting gedragen werd omdat polshorloges niet mochten.
In hoeverre dit de waarheid is weet ik overigens niet.
De case heeft een beetje een zwaar leven gehad maar is volgens mij wel van zilver en aan de achterzijde bewerkt.
Helaas geen knappe foto’s gemaakt.

2 likes

Grappig dingetje

En hier:

2 likes

De enige die 'k heb ook maar even vlug posten. Ligt al enkele jaren in de schuif, maar blijkt stil te vallen en terug in gang te draaien als je hem op pikt. Toch maar eens op onderhoud.

13 likes

Als ik de foto goed bekijk zie ik dat de secondewijzer uit beeld is gewandeld en krijg ik ook de indruk dat de minutenwijzer van de MERCATOR helemaal is verbogen.

Klopt, de secondewijzer is er inderdaad uit. De minutenwijzer is hier wellicht achter blijven haken en is daardoor verbogen. Volgende week ga ik een poging doen om dit te herstellen. :crossed_fingers:t2:

1 like

De snap-off achterkant van de Mercator even open gedaan. De binnenkant ziet er nog prima uit.
De voorzijde krijg ik niet los. Je ziet duidelijk een naad aan de voorzijde maar geen scharnieren. ik verwacht dat dit een schroefdeksel is maar deze geeft geen krimp.


De andere ook even open gedaan om de binnenkant te bekijken. Geen idee van het merk van dit zakhorloges. Wel een leuk detail binnen-in:

3 likes

Volgens mij is de voorzijde, glas met rand, een klik"deksel". Op de 2e foto denk ik dat dat ik een kleine uitsparing zie. Je kan dan met een mesje het glas met rand losmaken van de kast.

1 like

Wat betreft de tweede.
Mikrolisk laat het volgende zien

2 likes

Goed gezien :+1:t2:.
Dit had ik eerder ook opgemerkt, maar ik ben niet zeker of dit effectief een uitsparing is of dat dit een beschadiging is van de case. Daarom probeer ik hem eerst open te draaien zodat ik zeker geen schroefdraad stuk maak.

Heel erg bedankt voor het opzoekwerk. Mikrolisk kende ik nog niet :+1:t2:

Een bolletje ducktape gebruikt om grip te krijgen zodat ik de voorzijde kon los schroeven. Echter kwam niet de case maar het glaasje los. —> ook goed, hierdoor kon ik de wijzertjes terug op hun plaats zetten.

Toch nog een meevallertje met het 24h zakhorloge. Had een klein beetje op de gok een vergelijkbare wijzerplaat gekocht op ebay. Kwam vandaag binnen en blijkt echt precies te passen; pootjes, gaten, diameter, alles klopt. Heb ik in elk geval weer een toonbaar horloge :sunglasses:

11 likes

Zonde van de sticker :joy:

1 like

Haha, bijna wel.

Welke malloot bedenkt dat nou; een sticker over een wijzerplaat plakken; nog nooit zoiets gezien. En omdat het geheel uiteindelijk veel te dik was hebben ze ook nog de wijzers helemaal krom zitten rammen zodat ze niet meer aanliepen. Doe dan niks :persevere:

2 likes

1 like

Een beetje off topic en een -wellicht verboden- link naar onze Duitse zusterclub, maar in dit verhaal over de geschiedenis van zakhorloge uurwerken staat zoveel belangrijke en interessante info, dat ik het er maar op waag.

Aanleiding was mijn zoektocht naar de datering van een zakhorloge dat ik aan het restaureren ben (is trouwens niet van mij dus weer een illegale actie in dit topic :scream:), met als enige aanduiding op de wijzerplaat “Weymans à Bruxelles”. Hiervan op internet niets gevonden, waarschijnlijk is het de naam van de oorspronkelijke horlogehandelaar. Op de binnendeksel staat een logo P&B, maar ook daarover heb ik niets kunnen vinden op internet.

Uit het verhaal bleek dat dit horloge uit de Lepine I periode stamt, dus grofweg van 1800-1825 oftewel een goede 200 jaar oud. Het heeft een eenvoudige messing kast van bijna 6 cm, uiteraard een cilindergang en opwinding en wijzerverzetting met een sleuteltje. Zoals bijna altijd is het maltezer kruis verwijderd. Ik overweeg om het ontbrekende radartje te maken en weer terug te plaatsen.
De balans is gelagerd met een geslepen stukje kwarts, de emaille wijzerplaat is na 2 eeuwen nog net zo gaaf als toen het horloge uit de fabriek kwam en de wijzers zijn schitterend.

En nu dan de plaatjes, van vóór de schoonmaakbeurt.

0011

Als een van jullie meer info heeft houd ik me aanbevolen.
Dank voor het kijken, Henk

4 likes