Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Deze 2 militaire stopwatches onlangs in m’n bezit gekregen…

Een Duitse Junghans:

En een Rus: Agat

9 likes

IMG_20230302_100000

Ik vond deze zojuist in een oude schoenendoos :see_no_evil: geen flauw idee meer hoe ik hieraan ben gekomen, maar ff paar keer draaien en loopt weer als een zonnetje :grin:

Nu zal deze wel in de horloge box belanden en daar niet meer uitkomen :rofl: maar altijd leuk om erbij te houden denk ik dan maar.

3 likes

Dit brok antiek van “geweerstaal” .
De vastzittende balans bleek last te hebben van een stukje balansveer dat scheef zat, dat ongebruikte stukje dat aan de balansbrug gemonteerd zit en wat uit steekt.
Hij loopt nog niet, maar alles is heel en compleet. Momenteel nog geen idee wie de uurwerk is/was.

9 likes

Spoiler alert: :wink:
Niet klikken als je zelf wilt uitvogelen wat het is :grin:

Tja geklikt. :grin:
Dankjewel!

1 like

Heb zelf de opvolger ervan, de 19n; om onderdelen te zoeken heb ik me er toen wat in verdiept; vandaar dat ik deze gelijk herkende :blush:

1 like

Leuke “half hunter” en de ketting deed de verkoper er bij. :slight_smile:

17 likes

Ik heb van @Climholland een paar Ruhla’s over genomen en daar zat dit zakhorloge ook bij.
Deze heb ik vanavond onderhande gehad. Uurwerk gedemonteerd, alle onderdelen gereinigd en weer samen gebouwd en gesmeerd. Hij loopt weer keurig door met een goede amplitude.
Hij is gemaakt in week 26 van 1977.

15 likes

Mooi dat deze goed terechtgekomen is.

3 likes

10 likes

Mawi zakhorloge, is blijkbaar van een Belgische juwelier (Maison Winters):

Ik.zie alleen nog niet hoe het open kan.
Maar het loopt prima.

11 likes

De bezel aan de voorkant heeft ribbels, als het achterdeksel dat ook heeft heb je grote kans dat het schroefdeksels zijn. :thinking:

2 likes

Ik denk als je het glaasje vervangt het een verrekt mooi ding is :+1:

2 likes

De achterkant is helaas helemaal glad:

Er zit wel een smalle naad, maar die is te smal om er iets tussen te zetten. Maar als je naar de bevestiging van de kroon kijkt, zie je dat het wel zo geconstrueerd is dat de voorzijde er af moet kunnen:

4 likes

Ik denk dat je de voorkant eraf kunt schroeven, dan de kroon omhoog trekken en daarna het uurwerk er uit kantelen.
Het uurwerk blijft via een scharnier aan de bovenkant vast zitten aan de kast.
Ik heb zelf ook een exemplaar die je zo open kan maken.

2 likes

Bedankt.
Ik ga het morgen proberen of het lukt.

1 like

Ik vind deze wel apart.
Nog niet zo lang geleden gekocht.

9 likes

De doosjes zijn wel aardig, toch?

@singlehoesjes
Eensch.

2 likes

Zakhorloge van Seiko, massief zilver.