Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

11 likes

Net een nieuwtje gekocht! Is wel nog een klein beetje werk aan maar niets wat niet op te lossen is. Een A lange & sohne van 1910!!
Op de andere foto staat een lange die k al een tijdje heb, is van ongeveer 1892! image|281x500

14 likes

Bij deze de andere foto:

9 likes

Beste horlogekenners,
Deze zakhorloge heb ik via een erfenis in mijn bezit gekregen maar heb er totaal geen verstand van. Is er hier iemand die mij er meer over kan vertellen? Hebben ze enige waarde? Alvast bedankt!

4 likes

Hoi Marbet, probeer ze eens voorzichtig open te maken en dan een scherp plaatje te schieten, dan kunnen we de uurwerken zien. In de President zal wel een mechanisch uurwerk zitten (17 jewels), van de Bucherer verwacht ik kwarts (vanwege de Q). Bij de Bucherer zou ik, als die niet loopt, het batterijtje eruit halen. Een lekkend batterijtje is funest voor een uurwerk. Kijk ook of er ergens een stempel in de horloges zit dat aangeeft dat de kast van edelmetaal is.

Helaas zijn zakhorloges over het algemeen niet zoveel waard. Als het geen bijzonder horloge betreft is het tientjeswerk tenzij ze van edelmetaal zijn, dan is het de edelmetaalprijs. Ik verwacht dat de sentimentele waarde hoger ligt voor jou of de jouwen dan wat je ervoor kan beuren.

Dank voor het beantwoorden. Zal ze binnenkort open laten maken, maar doet liever niet zelf. Als ze open zijn post ik graag een foto van de binnenkant.

Dit zakhorloge van Thomas Russel & Son kwam ik tegen in een bakje met zakhorloges waar wat aan mankeert. Hij loopt nog, maar mist een glas en de kroon werkt nauwelijks. Kleine knipoog naar @Tempus_fugit

Nu ook uitgezocht waar dat nou eigenlijk voor staat… Tijd vliegt!

10 likes

Dit verhaal is waarschijnlijk leuker voor mij om te schrijven dan voor jullie om te lezen, maar als je je zou vervelen zou ik zeggen, lees lekker mee. :wink:

Ik moest laatst ergens in het net verschijnen, dus ik trok het laadje open waarin ik mijn manchetknopen bewaar. Daar lag allerlei inspiratie voor een ‘trip down memory lane’, dus snel groef ik het hele laadje door, totdat ik achterin, onder het sigarenblik met zilveren halve guldens en kwartjes die mijn grootouders uit handen van de Duitsers hadden gehouden iets spannends voelde.

Dit is het stofkastje waarin mijn overgrootvader zijn horloge droeg. Voor een veehouder was dat een eeuw geleden geen overbodige luxe, zonder stofkastje kon je een destijds gangbaar horloge in die omstandigheden rap afschrijven. Het horloge dat er ooit in zal hebben gezeten is allang gaan hemelen, maar het stofkastje kwam bij het overlijden van een oom van mij aan het licht, en een tante van mij dacht terecht dat ik daar wel prijs op zou stellen. Ik was vergeten dat ik het in dat laadje had liggen. Wat ik echter niet vergeten was is het laatste horloge uit dit citaat:

En zo gauw ik het gewicht van het stofkastje voelde dacht ik, ik heb hem weer gevonden. :smiley:

Doorheen de vage mist die in antiek verweerd kunststof hangt lachen ons de ui-vormige daken van de Basiliuskathedraal toe!

En als het stof is opgetrokken zien we de kathedraal in volle glorie. :+1:

Achterop pronkt een schattig bloemetje. :relaxed:

Van binnen zien we hoe een goedkoop horloge dit is (de kenners natuurlijk van buiten al). De binnenkant van het deksel is afgewerkt als een bruggenpijler, en het springt ook niet lekker uit zichzelf open. En de wijzerplaat… ik heb kleurplaten gemaakt als kleuter waarin ik beter binnen de lijntjes bleef. De ervaren HF’er vraagt zich al af: waarom moet de secondewijzer zo ontzettend de viriliteit van de tweekoppige adelaar benadrukken? Nou, laten we het bloemetje eraf plukken.

En daaronder komt aan het licht waarom de secondewijzer de adelaar by the pussy grabt. In deze knappe klatser van 47,3mm zit een lullige ЗИМ 2602 van 26mm die volgens mij eerder thuis hoort in een bescheiden polshorloge. :joy: Het horloge is overigens defect, maar is weer als herinnering opgeborgen, dit keer niet in het snuisterijenlaadje maar in de horlogedoos. :slight_smile:

11 likes

Net een nieuwe aanwinst binnen; Tissot stopwatch uit 1921 (even ervan uitgaande dat het serienummer in het deksel een Tissot serienummer is):

Als ik het kaliber vergelijk met dit Lemania uurwerkje op Ranfft zie ik de nodige overeenkomsten, dus ik denk dat het hier om een Lemania werkje gaat. Misschien dat een van de stopwatchkenners hier op het forum weet wat het precies is?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Lemania_18

10 likes

Hierbij mijn Omega 820036. In 2000 gekocht in Sofia, Bulgarije voor ik meen 200 US dollar. Door Omega gecertificeerd zakhorloge dat in 1924 in een oplage van 24 stuks voor de staats verzekering maatschappij van Bulgarije.






14 likes

Mijn Birch & Gaydon die ik altijd op mijn nachtkastje heb liggen omdat hij zo mooi tikt.

12 likes

Beide klokjes tijdelijk in mijn bezit om uit te zoeken wat het is…

12 likes

1 like

Begin steeds meer waardering te krijgen voor de zakhorloges waar het het ooit mee is begonnen. Wel met een aansprekende dial (lees geen Romeinse cijfers) en sturdy hands :grinning:.

Omega uit 1918-1921

Longines uit 1920

Op naar de volgende!

14 likes

Mooie strakke jaren dertig (twintig?). Lanco horloge.
Zelfs een vroege soort schok bescherming op de balans as.

16 likes

Mooi art deco design. Fraaie pocket watch!

1 like

De laatste aanwinst, een fraaie Kienzle uit 1940.

Enig idee wat er ooit onder het seconden register heeft gestaan? Kan er zelf geen chocola van maken :slight_smile:

10 likes

Ik durf te beweren dat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid “FOREIGN” heeft gestaan.

1 like

Je bent geweldig! Dank voor de hulp. Was tot nu toe alleen de exemplaren met Made in Germany tegengekomen.

1 like

Dit keer een art deco exemplaar van Tissot.

20 likes