Ok. wist ik niet . weer wat geleerd.
Voor weinig ook te koop op Ali.
Bezel removal tool. Minder kans op krassen bij bezel verwijderen ipv een mesje…
Klopt, en als S chiedammer krijg je de Seiko’s voor de helft van de prijs
Ik had nog een transparant NH35/36 kastje liggen, een Miyota 8215 uurwerk en wijzerplaat zonder datumvenster. De Miyota past normaliter niet in een NH35/36 kast, het uurwerk zit te ver naar achteren om de kroonstam en kroon te kunnen plaatsen: het gat van de kast ligt niet in lijn met die van het uurwerk zelf
Gezien de wijzerplaat zonder datumvenster is heb ik de datum complicatie verwijderd van het 8215 uurwerk. Hierdoor was de afstandsring onder de wijzerplaat (zodat deze niet tegen de datumring aan komt) niet meer nodig. Gevolg is dat het uurwerk meer naar voren komt waardoor de kroonstam en kroon perfect passen in de kast.
Vervolgens een adapterring gemaakt om het uurwerk goed op z’n plek te houden, de boel dicht gemaakt en uit de grabbelton met bandjes een siliconenrubber exemplaar gepakt.
Het frankenstein gehalte is hoog, maar heb zo weer wat ervaring op gedaan.
Ik vind hem anders best goed gelukt, leuk ding zo! En met die transparante kast en mechanisch uurwerk perfect om een jong iemand enthousiast te krijgen voor de hobby!
Daar zat ik ook aan te denken. Toevallig net een buurjongetje over de vloer die z’n ogen uit keek wat ik aan het doen was. Je weet maar nooit, wie weet een horlogemaker in spe…
Weer een leuk project Robbert, zou bijna denken dat de kast van glas is . Zo zie je maar dat je met onderdelen uit de grabbelton een leuk horloge kunt maken. Al met al een leuk horloge geworden
Een swatch mod leuk gedaan.
Haha bijna wel hé
wist je dat je de oudere Swatch Automatic horloges erg makkelijk kunt modden met de Quartz Gents jaren 80 90 wijzerplaten. Deze hebben hetzelfde formaat en passen er dus in.
Swatch Automatic is te openen en uurwerk kun je eruit halen.
Swatch Gent plastic fantastic is niet te openen dus moet je het slopen wil je de wijzerplaat eruit kunnen halen
Zo kun je van een leuk overleden jaren 80 Swatch Gent weer een nieuwe look werkend leuke Automatic maken
Alleen de wijzers kun je niet overzetten
De wijzerplaatjes van Swatch hebben een halve cirkel uitsparing onderin die het in positie houdt
Dat is een leuk weetje.
Een Swatch automatic kun je dus wel een service beurt geven. Het uurwerkje kan ook nog eens met de kroon opgewonden worden.
Grootste nadeel is de plastic kast. Vooral bij de pin wil het oude plastic nogal snel breken. Zwarte of donkere plastic breekt trouwens minder snel dan de transparante kleurtjes.
Dat klopt. In zo’n Swatch zit een 2842 uurwerk. Het lijkt op de 2824, maar is het niet. Ik heb dat ooit eens opgezocht en de maten zijn wel redelijk gelijk aan elkaar. Dus als je eens wilt sleutel aan een eta 2824 gelijkend uurwerk, is dit een goed en goedkoop alternatief.
Of misschien voor een leuk zelfbouw horloge.
Vandaag weer een Zelfbouw gemaakt, ditmaal met NH38 uurwerk.
Van de Presage Cocktail Time ‘Mockingbird’ vind ik de groene plaat met goud/messing kleurige secondewijzer erg fraai. Niet geheel origineel dus, maar heb daarom twee wijzersets gekocht en deze gecombineerd.
De keuze voor de kast is enigsinds afgeleid van de Seikonaut SNKK, een model dat mij erg aanspreekt.
Het eindresultaat:
Prachtig! NH38 met die kast en wijzerplaat is echt zéér goed geslaagd! Top!
Wat een mooie kleur die plaat, heb zelf ook 2 presages cocktail maar andere kleur plaat. Weer een mooi resultaat Robbert , maar ik heb ook een grappig horloge (weet niet wat voor uurwerk daar in zit, denk hetzelfde of anders een nm35) Heb ik destijds mijn AD mee gepest. Verkocht daar de Seiko die er precies hetzelfde uitziet als onderstaande
. Zei dat ie veel te duur was met z’n €480,00
Duxot Patrios DX, maar die plaat van jou is een stuk mooier
Lekker man
Echt een hele geslaagde combi, heb niet veel met open heart masr hierbij zeer mooi.
Komt er ook nog enige uitleg bij Julian? Of is dit gewoon het eindresultaat
Oh hahaha de uitleg heb ik ooit al eens gegeven in het andere modding topic, wat een beetje in de soep is gelopen
Maar in een notendop, op het saffierglaasje na is het een mod die compleet uit OEM Seiko onderdelen bestaat. De basis is de SKX171. Deze wilde ik persé hebben vanwege de prachtige subtiele wijzerplaat, maar die net iets spannender is dan de 007/009 wijzerplaat, althans dat vind ik
De day wheel is veranderd naar een Kanji day wheel en ik heb later de OEM 007 bezel met insert besteld, want persoonlijk vind ik een aluminium bezel bij een jaren 90 horloge beter staan dan een glimmende keramische bezel (wat er eerst op zat).
Gelukkig is de originele Jubilee ook nog te bestellen. Ik zat nog te twijfelen aan een goede aftermarket jubilee, maar laten we eerlijk zijn, die rammelende harentrekkende jubilee van Seiko hoort hier gewoon bij
Voor nu beschouw ik dit horloge als af… maar met modden weet je maar nooit