Show hier je zelfbouw horloge

Tik-tak, tik-tak, het was een eeuwigheid geleden dat ik mijn handen weer eens aan het werk had gezet. Vintage projectjes, als koppige secondewijzers, hielden me weg van mijn creatieve escapades, en dat begon aan me te knagen. Dus, moest er iets gebeuren om die kriebels weg te krabben.

Na een overvloed aan prachtige tijdsvertellingen op het PAN-draadje, begon ik te denken: waarom bouw ik er niet zelf eentje? Ome Ali had nogal wat horloge-achtige schatten die zich goed leenden voor dit avontuur. En zo begon mijn zoektocht naar de juiste onderdelen van de hoogste kwaliteit.

Op mijn lijstje van schattenjacht:

  • Een mechanisch ETA6497-uurwerk (kloon) voor een schamele 31,74€.

  • Een kast met mineraalglas en een doorkijkbodem voor 35,42€.

  • Een sprankelende wijzerplaat voor 14,20€.

  • Sierlijke wijzers voor slechts 3,88€.

  • Een blauw lederen bandje (26mm) voor een modieuze 4,49€.

  • En een Pan-kloon vlinder-gesp als kers op de taart voor 19,38€.

Geen bankoverval, zeker niet als je het vergelijkt met de prijs van een ‘echte’! Maar, ik ben meer dan tevreden met het eindresultaat. Het voelt zo comfortabel aan, ook al is het een klokkie van 47mm. Maar ja, ik ben gewend aan een beetje gewicht aan mijn pols – het voelt als een horlogehug! Tik-tak, tik-tak, mijn eigen PAN is geboren.

Natuurlijk wil ik jullie mening horen, klokkenvrienden! Dus, kom maar op met jullie opmerkingen en suggesties – geen blad voor de mond, alsjeblieft! Of nog beter, deel die briljante ideeën van jullie, want ik ben hier om te leren. Laat me weten wat je zou veranderen, verbeteren, of gewoon toevoegen aan mijn horloge-avontuur.

18 likes

Wat een leuk project heb je gemaakt, natuurlijk wel met enige ervaring welke ik op alle fronten mis :smiley:. Dus ik kan je niets leren, maar had ome Ali geen wijzerplaat waarbij de 6 netjes gesloten is. Ik sta er van te kijken hoe netjes die kast is en dat voor dat geld. Zit ik dan met mijn dure Pam, met het project van jou kan je mij gerust uitlachen :grin:.
Al met al, een mooi project op naar de volgende, van mij krijg je een vette :+1:

1 like

Ik vond het wel iets afwijken van de wijzerplaat die in een PAM zit waardoor het niet een platte kopie lijkt. Maar daar blijft het bij wat de afwijkingen betreft. De kleine wijzer heeft ook zo een streepje wat ik er wel bij vond passen.

1 like

“Zelfbouw” is wat veel gezegd, maar ik heb hem wel zelf in elkaar gezet. Deze ga ik wel vaak dragen denk ik.

13 likes

Twee projectjes die langzaam maar zeker vorderen:


14 likes

Die is mooi! Maak je die zelf?

4 likes

Thanks, nee: custom job uitgevoerd door RED5 in de USA

1 like

Vakwerk

2 likes

Dat vind ik al knap genoeg :+1:, misschien wel leuk om te vertellen wat voor uurwerk je erin hebt gezet. Ik denk een NH35 of zit ik er ver naast?

Ben benieuwd naar het eind resultaat, ik vind die eerste plaat ook erg mooi. Maar die custom made is echt top :+1:

1 like

Klopt. Maar dat wordt binnenkort een NE15. Dit projectje begon als een soort vaag idee dat ik iets wilde met zo’n bezel en ik had die wijzers al. Toen zag ik die kast op ebay en op die wijzerplaat had ik al een oogje dus toen ging het snel.

1 like

Deze vandaag in elkaar geknutseld, maar vind de wijzers veel te groot. De vorm komt mooi overeen met de indices, maar daar houdt de mooiigheid helaas op.



Even grabbelen in de bak met wijzers en nog een keer onder het mes…

8 likes

Ben het helemaal met je eens Robert, wellicht hadden de indices ook wat scherper gekund en dan de wijzers in een smalle zwaard vorm. Kast is iig heel mooi, maar het kan aan de foto liggen maar ligt de balans nu niet mooi uitgelijnd, kan het natuurlijk mis hebben.
Wijzerplaat vind ik ook heel mooi :+1:. En je weet Robert, ik doe het je niet na :wink:

1 like

Is inderdaad de hoek van de foto.

Inmiddels andere wijzers geplaatst, formaat klopt een heel stuk beter.


Vind ze alleen wat vormgeving betreft te lomp, dus vanavond weer even op het net speuren.

6 likes

Vind ik ook nog steeds Robert, of smallere wijzer rechttoe rechtaan of in een zwaardvorm. Moet je wel hebben liggen natuurlijk :wink:

1 like

Eens, heb 2 setjes besteld:


Vond dat tweede setje ook prima staan bij het horloge van een aantal posts terug.:point_down:

Heb ik binnenkort weer wat te experimenteren.

4 likes

Je bedoelt die bij post 219, beide die aan de linkerkant van de foto staan zouden m.i prima passen maar dan de sec. wijzer ook strak net zoals de wijzers. Een sec. wijzer zoals in post 219 rechtsonder bedoel ik dan. Maar dat is natuurlijk smaak :wink:

1 like

Ik doelde op de wjjzers van deze post:

De secondewijzer hou ik graag rustig. :+1::watch:

1 like

Dat is nu altijd de pest met close up foto’s, dan lijkt het ineens grover.
Maar met die wijzers zou het mooi uitkomen en dan ook de sec. wijzer. We zijn het eens Robert :+1:

1 like

Nu ook met zelfgebouwde vintage strap.

11 likes