Show hier je zelfbouw horloge

Kan gezichtsbedrog zijn, maar is de strap niet heel erg stug. Of heb je hem soepel weten te maken? Maar ziet er wel lekker stoer uit :+1:

Heel erg veel ā€œknedenā€, dan wordt 'ie soepel. Verder is het leer niet al te dik en heb geen vulling gebruikt; alleen tape om hem bij de lussen waar de pushpins en de gesp in gaan te verstevigen zodat het niet gaat lubberen. Ook nog met was en olie in de weer geweest om het er een beetje ouder uit te laten zien.

Ik heb voor een ander horloge een bandje gemaakt van buffelleer, heel mooi maar enorm dik en stug. De delen zijn gemaakt uit Ć©Ć©n stuk leer, met het einde dun gemaakt en omgeslagen zodat daar de pushpinnen in kunnen. Toen ook 10 minuten over de rand van de tafel ā€œrollenā€, vouwen etc. totdat het draagbaar was.

Ga binnenkort denk ik wat bandjes maken voor de verkoop. Super-leuk om te doen, dit, minstens zo leuk als prutsen aan uurwerken.

1 like

Ik heb afgelopen weekend ook een order geplaatst voor een kast, NH35 uurwerk, dial en wijzers.
Daarnaast van alles en nog wat erbij aangeklikt waarvan ik denk het nodig te hebben: tangetjes, een stift voor de wijzers aan te drukken en een uurwerkhouder. Ook reserve stems want die zie ik het eerste stuk gaan bij het op maat knippen.

Eerst wil ik een paar keer aanklooien met redelijk generieke spullen maar uiteindelijk wil ik, met assemblage, een zelf samengesteld horloge maken (en misschien is het de eerste keer al raak, maar ik vermoed dat het een nieuwe Rabbit Hole in de hobby gaat zijn)ā€¦

2 likes

Mocht ik niets slopen bij mijn eerste assemblage (het is eigenlijk geen zelfbouw te noemen, toch?), ben ik nu al aan het nadenken over een GMT-horloge met de Seiko NH34 GMT automaat.

Waarom ik dit wil is vooral omdat de Seiko SSK023 me niet aanstond vanwege een te drukke dial en mineraal glas. Dus dat wil ik dan meteen aanpakken met saffier en een schroefkroon.
Maar ik wil niet (onbewust) iets kopiƫren.

Omdat ik niet van GMT-duikers hou kies ik een Explorer case (net als de SSK023), maar dan met een zilverkleurige sunburst dial. Zowel de Rolex Explorer 2 als de Seiko SSK023 hebben alleen een zwarte of een witte dial, geen zwarte. Daarbij komen dan zwarte wijzers (contrast op de zilveren plaat) met oranje GMT-hand.

Zie ik iets over het hoofd qua onbedoelde kopie? Wat vinden jullie van dit rijtje bij elkaar?

5 likes

Mooie, eigenwijze combinatie maar zeker met smaak samengesteld. Nu wachten op de fotoā€™s tijdens en na assemblage :wink:

2 likes

Zeker wel, hoe denk je dat vele merken hun horloges maken. Onderdelen komen van elders en dan gewoon assembleren.
Maar ben benieuwd naar je eerste horloge en dan natuurlijk de GMT. En maak je geen zorgen over wel of niet kopiƫren, ook de bekende merken pikken wel iets wat een ander merk ontwikkeld heeft. Dat kan zijn van kast tot wijzers, vandaar dat men het hier op het HF wel eens heeft over overlap :+1:

1 like

Die fotos laten nog eventjes op zich wachten. Ik dacht dat de stem op positie 2 stond, maar die stond dus nog op positie 1. Met als gevolg dat de datum nu stuk is omdat ik de datum verzette en niet de tijd.

Ik heb nu maar een no-date wijzerplaat besteld :innocent:

Het ziet er allemaal wel cool uit. Ik heb voor mn eerste horloge wel een lekkere zomerse combinatie uitgekozen.

3 likes

Datum stukā€¦ dat kan je meestal gewoon repareren met een simpel onderdeeltje.

1 like

Ja dat had ik ook al gelezen, maar ik ga nu gewoon even voor een no-date :rofl:

Als die dan werkt, en loopt, en niet stuk is op een andere manier, dan wordt dat uurwerk (de datum) repareren stap 2.

1 like

En op die manier heb je direct wat projectjes op de plank liggen. Ken ik :smiley:

2 likes




Knutselprojectje.
Wijzerplaat zelf gemaakt van stukje meteoriet en
ST36 movement. Verder ebay en ali onderdelen. Moet alleen nog wel nieuwe secondewijzer

17 likes

Moet alleen nog wel nieuwe secondewijzer op. Op een of andere manier ben ik er twee kwijtgeraakt :hot_face:. Dus nieuwe besteld en moet nog even wachten op helemaal af te maken.

1 like

Je hebt een meteoriet gekocht en dan met de ijzerzaagā€¦?

Ja duh, die is bij hem ingeslagen. Maar hij heeft voorlopig geen last meer van dinoā€™s :wink:. Maar toch leuk gedaan, of niet soms?

1 like

Ziet er leuk uit :+1:, maar moet je perse die sec. wijzer erop hebben? Die kroon is wel fijn, lekker groot voor mensen zoals ik met worstenfingers :wink:. Maar ik zie alleen geen dot met lume op 9 uur, bewust gedaan. Ben natuurlijk nog steeds a-technisch zoals iedereen wel weet :grin:

Voor het eerstzelf aan het knutselen geweest. Viel niks tegen.

11 likes

Bij de negen zit is geen ruimte voor dot omdat daar de secondewijzer zit.

1 like

Het was gelukkig al een rond plakje toen ik het kocht. Voor de rest kon ik het goed bewerken met met een dremel en een klein ijzerboortje om gaten te maken voor markeringen.

3 likes

Was het maar zoā€™n feest, dat je een meteoriet van 2 meter in doorsnee vond in je tuin. Enig idee wat dat waard zou zijn :wink:

1 like

Ik denk dat je er iig een heel mooi polsklokje voor kunt kopen :slight_smile:

1 like