Show hier je zelfbouw horloge

Onlangs bij een Blancier seminar geweest om een eigen horloge te bouwen
Zwitsers 6498 uurwerk, geheel demonteren, perlage aangebracht op uurwerk, goudvergulden van het uurwerk, keuze gemaakt uit een kast, kroon, wijzers, band en wijzerplaat. Wijzerplaat bewerkt en verguld.
Uurwerk reinigen en afregelen. Inbouwen en klaar… Erg leuk om te doen…de balansbrug wordt nog vervangen door een goudverguld exemplaar.

14 likes

Top man, hoelang ben je er mee bezig geweest? Geheel demonteren (weet niet hoeveel onderdelen erin zitten) kost wel wat tijd. Mooi hoe je die wijzerplaat hebt gemaakt, geen toeters en bellen maar gewoon een mooi horloge :ok_hand: :+1:.
Is mij ook wel eens aangeboden om een clinic te volgen om zelf een horloge te bouwen, nou dat zou een horloge worden die er oncompleet uit zou zien. Sterker nog, dit A-technisch figuur zou in no time onderdelen kwijtraken. Beetje jaloers op die zelfbouwers :wink:

1 like

Ben je een dag onder de pannen met een heerlijke lunch tussendoor

1 like

Dat is wel leuk en je leert er een hoop van, zou mij wel leuk lijken om mee te gluren terwijl iedereen bezig is. Maar zelf doen gaat hem voor mij niet worden :wink:

Hier is één van mijn zelfbouw horloges.
De kast is zelf geproduceerd uit Grade 5 titanium. Het uurwerk is een Zwitserse STP1-11.
Verder is het horloge uitgevoerd met een schroefkroon, AR gecoat saffier (beide uit de UK) een Chinees wijzerplaatje en een set wijzer die ik heb gekregen van @Jero1.
Ook de Struisvogel lederen band is eigen productie.

De volgende stap die ik nog zou willen zetten is een zelfgeschilderde wijzerplaat met opgelegde markers. Daar ontbreekt me nu nog de techniek en ervaring.

16 likes

Knap gedaan Coosc, zeker als je de kast zelf hebt gemaakt en ook dat je alles zelf in elkaar hebt gezet tot en met de band toe. Echt een universeel horloge, volgende stap is zelf horloges op de markt brengen :ok_hand: :+1:. Zo is Dan Henry ook begonnen en zie hoe zijn horloges gaan :smiley:

P.S

Misschien dat stefanketelaars je kan helpen met het schilderen en het maken van opgelegde markers. Je weet maar nooit, hulp komt vaker van HF leden :smiley:

Horloges op de markt brengen is absoluut niet mijn ambitie. Ik maak alleen dingen die ik zelf leuk vind of voor vrienden en familie.

1 like

Dat begrijp ik wel hoor, zo blijft het ook een hobby :smiley:. Maar alleen de gedacht “koop hier uw high end horloge van Coosc is wel leuk” :ok_hand: :+1:

Hier een horloge wat ik zelf in elkaar heb gezet ik kwam het uurwerk met wijzerplaat tegen en vond het zonde om te demonteren voor de onderdelen dus toen deze kast erom gezet.


9 likes

Knap ontwerp en mooi gemaakt :+1:

1 like

Ik moet toch even een kleine correctie plaatsen. De vorige foto was niet de laatste versie. In de laatste versie zijn de wijzers vervangen door wijzers gekregen van Jeroen (@Jero1). Veel mooier.

In mijn eerste zelfbouw had ik die ook al gekregen.

14 likes

Blijft toch knap hoe je de kast gemaakt hebt, wat de wijzers betreft (mijn persoonlijke smaak) vond ik die eerste wijzers iets mooier. Moet wel zeggen dat ik dan wel lume op de wijzers zelf mooier vind, dus niet aan het einde van de wijzers. Maar de vorm vind ik in de eerste versie mooier. :+1:

Knap werk allemaal, en bij sommige kun je ook nog echt in 1 oogopslag zien wat de tijd ongeveer is.

1 like

Dit horloge verdient een eigen topic! :ok_hand:

1 like

Laat maar, al gevonden :beers:

1 like

Dankjewel Arjan voor het compliment. Deze heeft echter al een eigen topic.
Zie:

2 likes

Dit zag ik dan weer te laat :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik heb net je topic doorgelezen, mijn complimenten voor je aanpak en het mooie eindresultaat. Je hebt ook een mooie werkplek met een paar nette machines.
Geeft mij weer inspiratie om mijn project ook weer eens op te pakken. Mijn probleem is dat ik teveel interesses heb, en een eigen zaak, en dat er maar 24 uur in een dag zitten… :grinning:

2 likes

Weet zelfs zeker dat 't kan😉


@stefanketelaars erg mooie klokken, bewonder je vakwerk!
1 like