Interessant. Leuk om eens uit te proberen.
Geen probleem hoor. Erg leuk om op zoān wijze een horloge te leren bouwen.
Het verheugt me ten zeerste dat het horloge in de smaak valt. Wat je zegt over mijn ervaring is volledig waar. In een vorig leven heb ik enkele jaren doorgebracht bij een vooraanstaande horlogemaker Daar is mijn liefde voor horloges uitgegroeid tot een ware passie, sommigen noemen het zelfs een verslaving. Enige tijd geleden heb ik de pincet en loep weer ter hand genomen en ben ik opnieuw begonnen met reviseren, bouwen en creƫren.
De kast en band heb ik gevonden op Ebay. De NH38 lag hier al een tijdje, wachtend op zijn bestemming. Je zou kunnen zeggen dat de beweging de aanstichter is.
Het ontbreekt me nog aan het juiste apparaat om de waterdichtheid te testen, maar tijdens het bouwen besteed ik altijd uiterste zorg aan het afdichten van de kasten. Ik geloof dat het horloge wel tegen een stootje kan.
Hieronder nog een plaatje van de caseback.
Ik had al zoān donkerbruin vermoeden, leuk ook die verwijzing naar de APRO. Ik heb nog niet zoveel horloges hoor , maar mocht je nog eens zoiets maken, wel zonder de open heart dan hou ik mij aanbevolen. Geen haast natuurlijk, eerst moet je nog je WR tester hebben.
Heel goed resultaat
Prachtig effect, en lastig te creƫeren lijkt mij vanwege de snede haaks op de nerf. Mooie uitdaging!
Probeersel gemaakt van een wijzerplaat. CrĆŖpepapier, ecoline, lichte mist aan metallic lak en paar lagen blanke lak.
Als het droog is de gaten voor wijzers en datum openen, opschuren en nog een paar dunne lagen blanke lak. Natschuren met korrel 2500, polijsten en hopen dat er enige diepte in te zien is.
Deze heb ik een aantal jaren geleden eens opgebouwd van een aantal onderdelen die ik op ebay gekocht heb.
Door de lange regelnaald is het Seagull uurwerk zeer nauwkeurig af te regelen en het horloge loopt dan ook erg keurig.
Ziet er leuk uit, geen idee wat voor kast het is, zelfde voor wijzerplaat maar zijn de uurmarkering nu opgelegd of geprint, kan het niet goed zien. Wel dat ze vette lume hebben.
En een Seagull uurwerk is een prima uurwerk, zeker handig met die lange naald. Zou zelfs deze a-technische kneus af kunnen regelen Maar al met al een leuk horloge, ook de wijzers zijn tof en dan de sec. subdial, niet verkeerd.
Het komt allemaal van verschillende Chinese aanbieders.
De uurmarkers zijn niet opgelegd maar hebben wel leuke lume inderdaad.
Het is allemaal niet zo erg moeilijk.
Ik zou willen dat ik dat kon, maar geloof mij ben een echte sloper . Maar ik zou die wel open durven te maken en met zoān lange naald moet het mij zelfs lukken hem iets sneller/langzamer te laten lopen. Nee joh, ben echt a-technisch vandaar dat er een aantal HF leden een leuk horloge voor mij hebben gemaakt. Die kennen mij onderhand wel
Leuk om dit allemaal zo te lezen. Ik ga het hier zeker volgen. Heb van de week wat tools gekocht en wil nu om te beginnen een Seiko gaan modden.
Dus alles wat ik zie en lees neem ik mee als tips.
Maar eerst skx of een 5 vinden om op te oefenen. Gelijk helemaal uit gekochte onderdelen opbouwen lijkt me namelijk nogal wat. Alleen al het waar te kopen.
Je kunt natuurlijk verschillende kanten op, iemand die een overleden SKX of een vijfje aanbiedt, heb je al gelijk de kast, wijzers. Anders kijken bij ome Ali of Amazon. Maar je kunt hier natuurlijk op het HF altijd een oproep doen voor onderdelen. Uurwerk zou ik gewoon compleet kopen bij bovengenoemde adresjes. Verder zou je ook eens kunnen kijken bij het WhatUseek forum, moet je wel inschrijven om lid te worden.
Thnx voor deze tips alvast. Zit inderdaad te denken om te beginnen met een overleden versie. Juiste uurwerk aanschaffen en dan naar smaak aanpassen.
Mijn volgend project is een SKX013 te bouwen wat ook op een SKX013 lijkt
Heb alleen nog een originele bezel met insert nodig. Een NH36 had ik al inelkaar gezet maar dan met zwarte dag en datum. Die heb ik vandaag weer omgebouwd naar witte dag en datum zoals bij een originele. En een 7S26 zwarte spacer ring erop gezet zodat er ook een originele caseback op kan
Probeer het eens bij horlogemarkt gezocht of bij Horlogemarkt (banden en onderdelen), niet geschoten is altijd mis
Wat moet ik proberen?
Ik bestel een gloednieuwe bij Seiko
Wordt een NOS mod
Wat is de mod precies?
Ha, ook een optie natuurlijk
Die mazzel heb ik nu nooit he, zal mijn karma wel zijn