Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel II

Gisteravond pakketje ontvangen.

14 likes

Elke keer als ik er naar kijk moet ik aan Harrison denken. Geeft zo een hoop lol door de dag heen.

Stiekem mijn favoriete horloge in mijn collectie denk ik.

12 likes

T-shirt

Mesh bandje. Draagt erg comfortabel :grin:

12 likes

8 likes

Gaaf T-shirt. :smiley:

2 likes

Ruimschoots verkrijgbaar op AliExpress.

Nops 2x Amphibia 420 Desert Storm, 470 Amphibia Handwinder, supermooie staat en wellicht het mooiste kast model Amphibia ever en een type 33 komandirskie

1 like

Ik leer hier veel op het forum. En het blijkt dat Vostok enorm veelzijdig is.

2 likes

Tijd om mijn laatste Rikketik aankoop maar eens onder de loep te nemen. Vond deze Sturmanski bij een wat norse Russische verkoper tussen een grote hoeveelheid 3602 Molnija’s in Chineese wristcases. Deze Sturmanski is uiteraard verre van origineel, wijzerplaat verdient een betere afwerking maar toch, op een of andere manier trok deze Sturmanski mijn aandacht. De verkoper sprak nauwelijks Engels dus zijn vraagprijs voor dit horloge was voor mij een raadsel. Zei die nou 50 of 40 euro? Dan maar in het Russisch, dat onderhandeld een stuk gemakkelijker. Tридцать? (30) zei ik, lijkt mij redelijk voor zo’n NOS. Нет, я хочу больше zei de verkoper weer. Oke, dan maar even afleiden met een praatje poep over het leven in Rusland. Plotseling confronteerde ik hem met mijn uiterste bod: Tридцать пять, хорошо? (35). Xорошо друг. (Is akkoord vriend) Ik ben best tevreden en ga weer verder op zoek.


Zoals gezegd, gisteravond deze Sturmanski maar eens verder bekeken en open gemaakt. Gelukkig, zoals verwacht zit er onder de kap de welbekende Zim 2602. Dit kaliber is jaren 30 ontwerp wat enigzins is nagemaakt van het franse Lip R-26. Ondanks dat het ontwerp redelijk is gedateerd heeft het al wel een Brequet hairspring. Iets wat je alleen bij de wat duurdere kalibers ziet. Later is dit kaliber door meerdere Russische manifacturen, waaronder de 2e Moskou horloge fabriek gebouwd onder de naam Slava 2602.

Goed, uurwerkje maar eens opgewonden met de blik gericht op de balans. Pfff, dat ding loopt verschrikkelijk. Nauwelijks uitslag en uiterst onregelmatig. Misschien had ik op de Rikketik toch wat kritischer moeten zijn? Was het afleidingsgesprek met die norse Rus toch niet zo’n goede tactiek? Alle donkere scenario’s spoken door mijn hoofd en speur met mijn 10x loep nauwkeurig door het echappement en zie ik dat de saffieren gort droog zijn. Gelukkig dat biedt perspectief. Snel het uurwerk op de Weishi gelegd, kijken of mijn vermoedde over de staat van het uurwerk klopt.

Inderdaad, in alle standen loopt dit kaliber dramatisch slecht. Tijd voor de schroevendraaier. Na eerst de veer ontlast te hebben haal ik als eerste het echappement uit het uurwerk. Wat mij wel direct opvalt is dat alles bijzonder schoon is maar zeker in het echappement geen spoor van olie. Toch even checken of het gangwerk wel voldoet aan mijn verwachtingen en wind de veer op. Van Till Lottermann (meisteruhrmacher van o.a. Blancier) heb ik geleerd dat als je een uurwerk zonder echappement laat lopen en aan het eind van van de veer (energie) het gangwerk terug bounced je geen zorgen hoeft te maken over het gangwerk. Dit is gelukkig het geval dus dat scheelt weer werk. Met Moeibus 9010 het echappement voorzien van verse olie en alles weer gemonteerd. Ben benieuwd naar het resultaat, snel opwinden dus. Wouw, zie al direct dat de slag van de balans veel beter is dan voorheen.

De Weishi laat al direct een enorme verbetering zien, maar vraagt nog wel een kleine correctie van de hairspring. Natuurlijk kan het allemaal heel veel beter maar gezien mijn beschikbare tijd is het voor nu acceptabel. Uiteraard mag iedereen zijn eigen conclusies trekken maar ik ben bijzonder blij met dit resultaat en heb er weer een super leuke Rus bij. Dank voor het lezen, до свидания.

17 likes

10 likes

Al dertig jaar in m’n bezit. Ooit geruild met Russische soldaat tijdens taptoe dagen in Breda. Loopt nog prima. Originele cccp band.

17 likes

9 likes

Goed verhaal, geruild met wat?

1 like

добрый день, Дирк.

Respect voor je taal kennis Dirk. Gesprek aangaan en onderhandelen hoef ik nog lang niet aan te beginnen. Is verrekte moeilijk dat Pусский nu ik op de helft van 20 lessen zit! Maar ook een mooie taal!

2 likes

Ik had toen wat KMA spullen zoals baretten en emblemen. Heb een hele stapel leger spul er voor terug gegeven.

1 like

Ondanks dat het een lastige taal is volhouden hoor! Je weet maar nooit waar je nog een keer voor nodig hebt.

1 like

Hele goede ruil(achteraf). Dat je niet bent opgepakt voor spionage. :joy:

1 like


Gewoon zin in vandaag.

14 likes

:grimacing:geen flauw idee wat het waard is. Ben wel benieuwd. Ik zie nergens serienummer staan of zo.



3 likes

Voor deze ca 300 euro betaald. Degelijke 3133 uurwerken uit de goede periode. Was niet heel zeldzaam, maar inmiddels wel om een mooie te vinden. Zeker die van jouw met dat verhaal erbij! Nooit wegdoen. :+1:

3 likes