Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel II

Ik ben er nog precies helemaal niet in thuis.
Ik heb (vintage - jaren ‘80) komandirskie’s.
Ik vind het heerlijk horloge met een verhaal.
Maar wat kleiner dan ik gewend ben.

Naar welke (nieuwe) vostoks moet ik dan kijken?
Ik draag doorgaans een 43mm Citizen.

Ik denk dat je het kleine moet leren waarderen…
Zelf begon ik ook met 45mm 43mm… ondertussen heb ik niks meer boven de 41 mm.
En denk ik bij mijzelf…wat een grote stationsklokken heb ik om gehad😂.

Heb de foto bekeken en het kan aan de hoek liggen maar persoonlijk vind ik de Citizen te groot voor jouw pols.

3 likes

Misschien eens de SE lijn van Meranom in de gaten houden? 41 mm. Mooi afgewerkte horloges met eigen smoel!

1 like

Zowel de 100 als de 110 hebben een l2l van 48mm, waarbij de 110 platter lijkt. Voor mij blijft de 710 favoriet, met een l2l van 45mm (en 22mm aanzet).

5 likes

Daar zit wat in, heb hiermee nooit geëxperimenteerd maar met zadelleer banden brengt de verhouding kast en 18mm band mogelijk weer in proportie. Goed punt!

Precies zoals je het zegt. De Boctok kasten zijn over het algemeen fors waardoor de verhouding met een 18mm band niet geheel in evenwicht meer is. Of inderdaad een forse zadelleren band.

Daar heb ik er nog geen van. Had er al naar gekeken en wordt de volgende case om te proberen.

Absoluut, heb ik een paar van en staat bij mij hoog op de ranking list. Bij de 710 vind ik de verhouding met de 22mm band mooi in stijl,

3 likes

Met @Omega_73 eens.
Een 020 is een prima maat met 20mm aanzet.
Naast de SE modellen kun je ook de Komandirskie 020 nemen en zelf modden😉

6 likes

110 kasten zijn awkward, ook de bezel die er als een soort ufo op ligt vind ik ool “mwoah”.
Een 100 is een fijne kast, niet zo bulky als een 710 of 150 (overigens een 150 met “afgekortte” lugs) maar met wat elegantie en toch een 22mm bandaanzet.

Maar de allerfijnste kasten zijn toch wel de vintage octogonale 320 (polished) en 470 (brushed) kasten, met een handopwinder erin prachtig plat op de pols.

En kijk even wat het verschil is tussen de platte handopwinder caseback van de 470 en de bollere caseback voor het automaatmechanisme in deze 420

7 likes

Het broertje van:


Is deze:

Komt nog een andere bezel op waarschijnlijk.

9 likes

Wat een interessante discussie over al die case voorkeuzes. Maar wat een keuzes als je er over nadenkt. En wat geweldig voor onze creatieve geesten. Nooit zo gerealiseerd maar lees dat de 020 komandirski kast ook van RVS is. Dat biedt perspectieven. (Geen komandirski maar gewoon de bikkel voor vandaag)

10 likes

net een nieuw bandje (lorica) opgezet. aangezien het een werkpaardje is, moet het ergens tegenkunnen (water, vuil, zweet, …)

10 likes

Mooie match tussen horloge en bandje, “Lorica”? Het ziet er uit als wat ik ken als “cordura” ok wel meer lgemeen “sailcloth”, geweven kunstvezel?

Deze band is mij verkocht als leer/ Lorica. Door horlogeband.com. hebben veel keus.

@bartman , mooie combi inderdaad!

3 likes

Op originele blikken Vostok bracelet.

8 likes

Ben niet helemaal juist geweest. Onderzijde is lorica, de bovenzijde geweven textiel.

Uhrenarmband "Tijuana"
Modell: MyPlkkb3013
Hersteller/Marke: Meyhofer Qualitätsband aus der Select Kollektion
Passend für: Uhren mit Standard-Bandanstoß
Material: Oberseite Textil, matt; Unterseite Lorica
Herstellungsweise: Seitenkanten Vollumbugg
Bandfarbe: Oberseite rot

7 likes

Ja de 710 is een erg mooie kast. Heeft optisch gezien ook mijn voorkeur. Echter heb ik ook een 670 kast met een L2L van maar liefst 49mm. Op 1 of andere manier draagt deze erg prettig op mijn 17,5cm pols. En met de 710 heb ik een beetje het gevoel dat deze kast veel beweegt.
Ach ja, het is natuurlijk allemaal persoonlijk. Afhankelijk van smaak, polsomtrek en polsvorm. Gelukkig zijn ze niet zo duur dus ik kan het me veroorloven om ermee te experimenteren.

1 like

Ik ben nooit zo van de Vostoks geweest. Ik heb er ooit een paar gekocht in het verleden voor mijn zoon en kort geleden een voor hem gemod, maar daar bleef het bij. Maar toch ben ik beïnvloed (of is het geïnspireerd) door de topics waarbij de bezel werd ontdaan van zijn chroomlaagje. Dat leverde soms prachtige exemplaren op. De combi van een groene dial met zo’n bezel vind ik heel leuk en heb daarom een groene scubadude dial aangeschaft en een oude Vostok onder handen genomen.

De chromen laag van de bezel bleek na 2 dagen in het zoutzuur geen krimp te hebben gegeven, maar een schuurpapiertje gaf wel resultaat.

Die groene dial is niet echt groen, maar meer turkoois en in het echt vele malen mooier dan op de foto. Deze dial had ik gezien in een mod van @FransT en die vond ik heel mooi. Het resultaat is beter dan verwacht en ik draag het horloge nu al een paar dagen. Ik ga de bezel nog wat netter afwerken en polijsten.

Nooit gedacht dat ik voor een Vostok zou vallen, maar is toch gebeurd en zelfs een nieuwe kast aangeschaft voor een volgende mod.

21 likes

Ziet er top uit, mooi hoor. :+1:

1 like

Op een gegeven moment willen we allemaal een Vostok …

3 likes

knap zo.
die bezel klikt er gewoon af?

1 like