Ja, ik had vroeger een kleine donkere kamer. Een grote kast eigelijk. Met vergroter. Later ging ik alleen opsturen. Ben een paar jaar geleden weer begonnen met een kleinbeeld filmpje, maar die zit er nog in. Nog niet vol. Ik film namelijk ook en dat kost veel tijd. Te veel hobby’s.
Deze weer met nieuw plezier om de pols. Doet het weer prima! Toch wel een bijzonder met cyrillische belettering.
Het kost allemaal zo veel tijd ik weet het ,een mens zou twee levens moeten hebben ,een film blijft niet altijd goed jan .
Ik weet het Richard, vrees dat hij al verpest is. Maar weer een nieuwe start maken.
Ach ja Jeroen, zo een had jij? Ik had ook nog een Nikon FM voor de Minolta’s. Eigelijk moeten houden.
Dat was mijn eerste zelf gekochte camera, daarvoor fotografeerde ik met een Pentax (losse belichtingsmeter!) die mijn vader ooit van een fotojournalist had overgenomen. Zelf was hij overgestapt naar een Canon T70. Vandaar mijn keuze voor Canon, gedeelde hobby/ objectieven.
Allerlei spul tussendoor gehad (Leica, Nikon) maar nu al jaren dik tevreden met Olympus micro four thirds systeem.
Mooi spul!
Ik zal morgen mijn Minolta van mijn vader pakken uit de kelder ,hopende nog goed zelf had ik zo’n alfa klix uit 1982 gaat ging makkelijk in de veld jas .
Ik kan nog steeds analoog overigens, niet mijn afbeelding maar ter illustratie. Die van ons heeft geen opzet zoeker maar wel een 50mm f 1.2 objectief (voor die tijd )
Leica was een voorloper! zeer lichtsterke lens!!!
Ja, al wel op allerlei fronten ingehaald door met name Japanse techniek…
Parallel met quartz en horloges?
En motoren. Japanners blijven verbeteren, zijn nooit tevreden.
Toch heb ik dan ook wat met de charme van degelijke, slimme, eenvoudige en zeer doelmatige Russische techniek zoals bij de Amphibia.
Hele mooie. Met cyrillische steden namen!
Heb zelf niet zo veel met fotografie maar zit er gemakshalve wel helemaal in. Mijn huidige beste ( jeugd)vriend is drievoudig Zilveren camera winnaar en fotografeert nog vrijwel uitsluitend analoog. Heeft een vriezer vol met film, een trucje waarbij je heel lang je films goed kunt houden. Mooie is dat je tegenwoordig hele goede filmsscanners hebt waardoor je alleen maar op de WC (lichtdicht maken) je film in de cassette hoeft te spoelen en na het ontwikkelen scannen. Hij fotografeert voornamelijk in conflict gebieden en zijn belangrijkste reden is met een analoge Leica te fotograferen dat je enerzijds mooi dicht op het onderwerp zit (beleving in het resultaat) en je met een ogenschijnlijk oude camera minder als een journalistieke bedreiging wordt gezien. Heb hem ook een oude Boctok gegeven met de opmerking: “ prima als je dit principe hanteert maar dan moet je ook consequent blijven”.
Vandaag is de 3133 chronograaf aan de beurt. Wil wat meer gaan doen met mijn vaardigheden van dit uurwerk. Blijft een beauty.
Je zult daar maar lopen! Wel een prachtig dramatische foto, mede door zwart wit effect.
De oudere generatie oorlogsfotografen (Vietnam bijv.) hadden vaak Nikon. Ook onverwoestbaar.
weer wat geleerd ,ik heb mijn er nooit zo in verdiept.