Kan prima een uitvoering zijn geweest dat niet in een catalogus is opgenomen is… redenen… met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een gebrek aan wijzers van het correcte type, en die andere passen en staan ook, dus hee… why not!
De Sovjet Unie was in de eighties al aardig failliet en er was toen al geregeld gebrek aan zaken, en ze zijn praktisch de Sovjets, dat zie je helemaal aan de horloges begin jaren 90!
Ik sluit niet uit dat er een tijdelijk te kort was van Amphibia wijzers en er een aantal met Komandirskie wijzers is uitgerust. Je zag na de hype van de desert shield dat er wijzerplaten over waren en de fabriek zelf allerlei varianten uit bracht in andere kasten omdat ze goed verkocht werden. Kortom dat gebeurde wel vaker.
Ha ha zie net dat Bas vrijwel dezelfde conclusie trok.
Goed idee zou ik denken. Een rvs kast heeft een hoger kwaliteits niveau, en neem dan zeker de rvs pushers mee. Die waren in de chrome variant kaal geworden op een Sturmanskie van mij. Erg lelijk.
Je doet dan een soort modding. Dus horloge is niet meer orgineel. Maar dat is prima natuurlijk, is maar net waar je naartoe wilt.
Onderstaande afbeelding is uit de catalogus van Tento uit 1990. Maar zoals Jan aangaf heeft Levenberg het in zijn boek over de eerste helft van de jaren tachtig. Kan alleen het horloge in geen enkele Vostok catalogus van de jaren tachtig terugvinden.
Bij Levenberg was de wijzerplaat net wat anders. Kan best hoor dat ze tot einde van de cccp periode deze kast bleven gebruiken en deze plaat begin 90er jaren maakten.
Goede keuze. RVS kasten los zijn best moeilijk te vinden. Heb nog een komandirski 3133 ( met verchroomde afgekloven kast) liggen die ik in een RVS wil plaatsen. Nog een flinke uitdaging.
Inschatten of het de moeite waard is voor een service.
De chrono seconden wiel is lastig te zien. De tandjes zijn zeer fijn en het lijkt mij sterk dat deze weg zijn. De chrono minuut jumper moet vervangen worden. Hier en daar wat roestvorming wat gelijk ook de staat van de wijzerplaat verklaart. Die is niet meer schoon te maken, hooguit wat beter toonbaar dan nu. De bezelring heeft ook zijn beste tijd gehad. Ik zou er een mooie 3133 met goede wijzerplaat in zetten. In de achterdeksel wel origineel van Okeah?
Rvs kast is zowel voor okeah als vroege sturmanskie. Deze zijn tegenwoordig schaars. Dus niet te snel weg doen. Wijzers op 1 secondenwijzer na niet geweldig, maar wel acceptabel genoeg om te houden. Eigenlijk moet alleen een binnenring en nieuwe wijzerplaat.