Mocht iemand voor dit horloge een originele band hebben, stuur me gerust een berichtje
hier was ik nog niet van op de hoogte thanks voor de tip! ga eens kijken
Let wel op de lengte en verstel mogelijkheid op de sluiting .
Band inkorten is een crime …het liefst max 1 cm ruimte die kan je bij de sluiting meestal stellen .
Mooi ding! Hoop dat ie ook iets minder vergroot dan 500 of 1000 keer.
Anders zie je te veel!!
Haha. Mooi verhaal en inderdaad goed uitgevoerd. Pak anders de volgende keer even mijn poljot 3133 service beschrijving erbij. Daar staat uitgelegd welk schroefje wat doet bij het afstellen van de chrono. Als de tandwielen bij het activeren van de chrono vastlopen (kan ook na enige tijd), dan zitten ze te strak op elkaar. Luistert allemaal erg nauw
Komt ie nu nog eens mee Stom zeg, had hem bij favo gezet en helemaal niet aan gedacht.
Ja dat klopt. Heel voorzichtig gedraaid en ik kon precies zien wat het deed. Te strak en hij loopt zichzelf vast, te los en hij grijpt niet goed aan. Volgens mij heb ik het goed gedaan want de chrono loopt al meer dan een halve dag
Ach je hebt geluk dat het wieltje wat bij jouw eerste veertje zit wel goed zit. Da’s de meest lastige om goed af te stellen. Te diep en je chronominutenteller spring bij het starten gelijk naar een minuut of wat, een tikje te diep en het springt naar minuut 1, niet diep genoeg en het wijzertje beweegt wat en doet verder niets, etc.
Net weer even terug gekeken in jou beschrijving. Staat mooi omschreven en nu heb ik ook gezien wat ik gedaan heb.
Ik heb wel aan een paar meer schroefjes gevoelt of ze vastzaten en/of ze wat deden. Maar altijd minimaal en als er niks gebeurde gewoon weer terug gedraaid. Draaien is een groot woord hier want het is zo minimaal allemaal. Maar mijn pushers gaan nu ook een stuk soepeler dan voorheen, dus dat is mooi meegenomen Hans.
Of ik het een tweede keer doe, dat weet ik nog niet. Maar ik zeg nooit, nooit
Die vind ik soms inderdaad wat stroef ook. Vond je dat moeilijk om die lichter te zetten?
Respect @Koppie en anderen die zich hieraan wagen hoor.
Dit is echt hogere school om uit te vinden en erg leuk om mee te kijken.
Als mechanicus en micromechanisme fan wordt heel blij van de uitleg heren.
Tof!
Nou het is niet dat het ik het zo maar lichter heb ingesteld. Waren tal van schroefjes en andere zaken waar je niet eens aan wilt komen. Als je het nog nooit eerder gedaan hebt en geen technische kennis hebt, zou ik er niet aan beginnen Bart. Je maakt meer kapot dan je lief is. Oh dat is ook een slogan
Bekijk deze guide van Hans @slls maar eens.
Service Guide Poljot movement 3133.pdf (2,7 MB)
Een beetje technisch inzicht en geduld doen ook veel. Maar je kan ook snel de boel kapot maken als je niet voorzichtig bent en geen goed gereedschap hebt.
Of je schroevendraaiertje schiet weg! Gruwel!
Als ik een horloge koop op Ebay of Etsy dan zijn de schroefjes het eerste waar ik naar kijk . Zijn die ver beschadigt dan hoef ik niet meer te weten en ga ik zeker niet op aankoop over m.a.w. schroefjes moeten onbeschadigd zijn/blijven .
Zonder het juiste gereedschap niet zelf prutsen . Ben het helemaal eens met eerdere sprekers
Gaaf zeg!
Zo heb ik een keer een Pontiac die niet meer liep “gefixed” door:
- Hem open te maken.
- Gewoon maar dingen beginnen los te schroeven.
- Erachter komen dat ik geen idee heb wat ik aan het doen was.
- Enorm blij zijn genoteerd te hebben wat de volgorde was
- Alles dicht te schroeven
- Blij verrast te zijn dat het nu wel werkte, en echt geen idee waardoor
Jouw operatie gaat iets verder want je weet zelfs wat je veranderd hebt
Is inderdaad behoorlijk verschillend per horloge. Mijn zwarte en militaire grijze gaan vrij stevig en de civiele grijze van vandaag gaat gewoon heerlijk licht en precies.
En de zilvergrijze weer wat vaag.
Maar die heeft geen schuld.
Is van 3 meter hoogte op de eikenhouten vloer gevallen.
Band schoot los, toen ik de trap opliep. Ja ja. Niet gedronken.
Op de pusher gevallen. Liep nog prima maar geen chrono meer. Heveltje was gebroken. Nieuwe besteld op eBay. Gemonteerd, maar kreeg hem niet goed. Linksdraaiende boutje lukte wel.
Toen met hulp van Hans toch goed gekregen. Had een veertje net een beetje verkeerd zitten bij aandraaien schroef. Happy end!
Zijn in basis dus oerdegelijke horloges!
Ik ga de ene dag ook wat stroever dan de andere dag