Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

Laatst ook zo’n positieve ervaring gehad. Horloges hoeven niet duur te zijn om prima te lopen. :+1:

4 likes

Heerlijk vooruitzicht. Geniet ervan. Maar de tijd gaat zo snel. Dat krijg je al je ouder wordt.
Zit nu een kwartiertje te wachten of mijn booster andere dingen met mij wil dan ik zou wensen. Dus als ik plotseling raar ga schrijven sueon jeooe dkksyr iirbb…….

7 likes

Blij dat ik je gekend heb Dirk! Maar zonder gekheid, die booster neem ik ook als ik aan de beurt ben. Wil nog wel een paar jaar leuke dingen als het kan. :blush:( breekt net een stukje kies af, het verval is begonnen) :wink:

Categorie zee foto’s. Van zomer naar herfst. :sunglasses:

13 likes

Net op tijd binnen voor Vostok Vrijdag. Rechtstreeks vanuit de liefdevolle schoot van moedertje Rusland. Mijn tweede (Amphibian Classic 710405). Vind de dial erg geslaagd. De bezel weet ik nog niet. Draait ook veels te soepel. Maar zeker blij mee!! (sorry voor de iets onscherpe foto)


11 likes

Leuk ding, heb hem zelf ook. Bezel kun je bijstellen (zwaarder laten draaien) door hem even er af te wippen, de veer iets verder te buigen en er weer op te drukken. Zelf vind ik de bezel overigens ook niet heel geslaagd, daarom een mooi alternatief er op gekocht, zie een aantal posts hierboven.

3 likes

Ff schuren :wink:

12 likes

Vandaag m’n één na oudste Rus om de pols, een Molnija uit 1949. Eigenlijk een zakhorloge in een kast met lugs om hem om de pols/arm te kunnen dragen.
De wijzerplaat is dan ook 90º gedraaid. Aflezen is even wennen, maar als piloot in een nauwe cockpit uit die tijd die hem om de mouw van zijn arm gespte is hij wel weer goed af te lezen.

Het uurwerk heeft een mooie striping:

De datum code:

molnija-1949-date-code

Mijn oudste is een Type-1, een z.g. juspan, uit 1939, ook in een kast met aangezette lugs, uit de Tweede Staats Uurwerk Fabriek te Moskou. Deze uurwerken werden vervaardigd met equipment van Dueber Hampden uit de USA, die de Sovjets in 1930 hadden aangeschaft.
Er zit een nieuw glas op maar helaas is de veer later een keer gebroken.

Nog een paar fotootjes van het uurwerk:

type1_1939_mark02 type1_1939_mark01

Prettig weekend!

Groeten, Tom.

15 likes

veel mooier inderdaad - weekend klusje

2 likes

Welkom bij de club Joey.

2 likes

Doen. :slight_smile:

2 likes

Krijg je geen spijt van Joey!

6 likes

Zeker geen spijt. Zelfs zelfbouw is erg goed te doen!

6 likes

Zeer zeker! Een Rus is niet kleinzerig! :sunglasses:

6 likes

Vandaag binnengekregen van marktplaats, er moet wel eea aan gebeuren want hij staat regelmatig stil, de dag/datum lijnt niet goed uit en de uurwijzer blijft hangen bij de 3. Maar ik vond 'm zo fraai en interessant dat ik 'm toch niet kon laten lopen :slight_smile:.

Wie zou deze een goede beurt kunnen geven denken jullie, is er iemand aan te raden die ervaring heeft met Russen?

!

9 likes

Hahaha… If it’s stupid but it works it ain’t stupid. :laughing:

2 likes

:point_up:Wil ik eigenlijk ook wel weten.

1 like

Klopt Joris! Dit was even komisch bedoeld maar was in de praktijk een heel voorzichtige actie en met beleid uitgevoerd. Die gladde bezel zat helemaal verkleefd, en strak op de kast. Zo gekocht. Geen enkele ruimte voor een mesje om hem omhoog te bewegen. Ik wilde een gewoon draaiende bezel er op. Heb daarom twee mesjes in de bankschroef gemonteerd. Horloge ingepakt in handdoek. En heel langzaam de mesjes met folie er omheen in de scheidingsnaad gedraaid. Hij knapte er zo af. Zonder een krasje op het horloge.

11 likes

@vouwfietser of @DirkT. Handigste is een pb sturen. Weet niet of ze tijd of zin hebben. En of ze er onderdelen voor hebben. Vouwfietser heeft mij prima geholpen met diverse Vostok’s. :grin:

2 likes

Kijk, dat is nog eens een uurwerkhouder!

3 likes

Wouw, mooie exemplaren Tom. Waar heb je deze gevonden?
Stiekem heb ik wel een beetje een zwak voor Molnija. De 360x uurwerken uitten nog steeds hun oorspronkelijke technologie. Vind het nog steeds fascinerend om te zien dat dit van oorsprong zak horloge uurwerk nog alle elementen in zich heeft van het Zwitserse Cortebert 616 uurwerk uit 1930. Heeft die van jouw ook zo’n enorm hoorbare tik. Bij mij thuis is het commentaar niet van de lucht als ik met mijn Molnija op de bank zit. “Wat maakt dat ding een herrie, wanneer ga je iets doen in quarts horloges”. Ach, dan zucht ik maar en geniet weer verder van mijn Molnija.

4 likes