Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI


Mogguh heren ,
Fijn weekend !

13 likes

Wordt ik altijd weer blij van Bert! Een mooie basic dappere scuba! :+1:

4 likes

Van de week, voor een paar tientjes, een Vostok Komandirskie handwinder op Marktplaats gekocht. Vandaag werd hij bezorgd. Klein krasje op het glaasje, verder in goede staat. Leuk mesh-bandje erbij.

11 likes

Dit is even leuk meegenieten,…

6 likes

Rare jongens die Russen :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 likes


Blijft toch lastig aflezen.

12 likes

Dirk, deze klokjes heb ik zo’n 10 jaar geleden op eBay opgepikt. Ik kan me herinneren dat die Type-1 met nogal onscherpe foto’s werd aangeboden, maar ik meende wel daarin het logo van de Tweede Staats Uurwerk Fabriek te herkennen. Het was een beetje een gokje, maar wel een goede. Jammer dat-ie niet meer loopt.

Nee, ik hoor geen luide tik als ik die Molnija draag, ook mijn wederhelft klaagt niet als ik hem om heb en die heeft een veel scherper gehoor als ik.

Groeten, Tom.

3 likes

Dat mag je wel zeggen. Zonde.

1 like

Hoi allemaal,
Even een oproepje.
Is er iemand die nog een lege ongebruikte (compleet, maar bezel hoeft er niet per se) 020, 420 of type 100 kast heeft liggen ter overname?
Groeten,
Marijn

3 likes

Ik zelf zou het nooit aankopen,( ziet er leuk uit .

4 likes

Beste Russofielen,

Hierbij even een druilerige zondagmiddag update van een project wat ik met grote eer voor onze @BroederBill mag uitvoeren.
Het betreft een fraaie Poljot wat Bill heeft ontvangen met de opmerking dat het niet liep, wat in dit geval natuurlijk een understatement is.

Dit model Poljot heeft een 2616.1H in zich wat in beginsel een uitermate mooi, uniek uurwerk is. Niet lang geleden kwamen we dit uurwerk ook al tegen in de Meister Anker van @Eddie


Gisteren begonnen met de demontage, al snel bleek dat het uur rad haperde bij een volle rotatie. Na het verwijderen van de wijzerplaat kondigde het probleem zich al snel aan. Op het uur rad zijn een paar tanden verdwenen.

26e5a9fdbcf2c70e79226684c54b11ecf74caf5a_2_481x500

Lastige in deze is wel dat het een uur rad is wat je in Russische uurwerken niet vaak tegenkomt. Betreft een dubbel tandwiel, uur rad is 36 tanden zoals te doen gebruikelijk is met direct daaronder een vast tandwiel met 30 tanden.

Vandaag op internet wat informatie verzameld en een van mijn eerste bronnen is vaak 17jewels.info. Op de informatie pagina van de 2616.1H lees ik al vrij snel dat het breken van de tanden op het uur rad een bekend fenomeen is bij dit uurwerk.
“Of course, a movement like Poljot 2616.1H cannot just use a simple date indication mechanism. It has to use a very elaborate one, with instant date change at midnight, realized with a clamping slide and a spring. Probably the tension of the spring was too strong for the teeth of the hour wheel.”
Met deze wetenschap kunnen we weer verder met innoveren. Mogelijk dat een minder krachtige datumveer de oplossing is voor een langere levensduur van dit uurwerk. Maar eerst moeten we (voordat de freesmachine aan geslingerd wordt) op zoek naar een oplossing van het defecte uur rad met aan jullie het verzoek in alle rommelbakjes te gaan snuffelen die je hebt. Mogelijk komt er een donor uit die we kunnen gebruiken. Dit fraaie horloge verdient het!

8 likes

Beetje gebaseerd op de beroemde 1967 Amphibia Richard. Zoals ook deze uit verkochte reisseu van Meranom.

Ik zou hem eventueel kopen, prachtig model. En mooie historie wat Vostok betreft. Maar dan zonder datum.

Marco kan je vast nog wel wat laten zien. @mbovenka

Al een hele tijd geen fraaie 1967 gers gezien, wordt weer eens tijd. :blush:

En André? @andre67?
En Mark niet te vergeten! @sq100
Allemaal bezitters van deze fraaie Amphibia’s!

Het enige minpuntje, wat mij betreft, bij de huidige aanbieding van Dmitry is dus de datum. Dat verstoord toch wel de cleane orginele look. (In goed nederlands) :wink:

Dmitry antwoordde in een revieuw dat misschien er een ‘no date’ zou komen, maar niet binnenkort. M.i. had hij het andersom moeten doen. Er werd dus direct naar gevraagd.

5 likes

Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn.

2 likes

Ik kan @vouwfietser aanraden, topper met Vostoks, mijn Kirovskie ook super gedaan… maar Raketa…? Geen idee! Vraag het hem eens! (aardige vent!)

4 likes

Ik heb er 2 uit het foto archief van 2017 gevist.

En ik kwam ook nog een leuke van de JL tegen.

12 likes

Miste ze al Mark!

4 likes

Ik heb @DirkT benaderd en hij legt 'm op zijn hoge stapel van projecten :slight_smile:.

4 likes

Mooie horloges !!

3 likes

Is dit een geschikte donor?

2 likes

Denk het niet Bill, 17 jewels!
Moet 30 jewels opstaan! dat is de 2616-1H.

2 likes