Ik vind je metafoor leuk. En ook mee eens. Maar dit is een geval van de ‘gewone’ automonteur die in een filmpje gaat vertellen hoe een Tesla werkt. Hij doet dit zonder enige twijfel, met redelijk wat autoriteit zelfs. Enige bescheidenheid zou hem sieren. Wat hij er mee bereikt is dat ik na het kijken van het filmpje nu zijn andere uitspraken in twijfel ga trekken. Een klassiek geval van ‘the boy who cried wolf’. Het is nooit een schande als je zegt dat je iets niet weet. Zelf over een quartz horloge kun je nog genoeg vertellen mbt tandwielen, lagers, olie, krassen weghalen, dichtingen enz enz.
Jij wilt de details?
Ik heb een filmpje gezien over quartz horloges. De uitleg hoe het elektronische deel werkt raakte kant nog wal. Geeft er blijk van geen idee te hebben hoe een ocilator werkt en wat de rol van het quartz kristal daarin is.
In een ander filmpje wordt een verhandeling gegeven over schroevendraaiers. Daarin wordt de suggestie gewekt dat de ideale vorm van de schroevendraaierpunt er ‘zo en zo’ moet uitzien. Met een mooie illustratie wordt dat kracht bijgezet. Maar als je goed kijkt dan zie je dat de uitleg niet klopt.
Kijk maar eens hoe een schroevendraaier er in de horloge-industrie (en foto-industrie) er uitziet dan is dat compleet anders. Het is lastig om dergelijke schroevendraaiers te kopen en nog lastiger om ze te onderhouden zonder een kostbare slijpmachine. Maar dat is de enige manier om (mooie blued) boutjes niet te beschadigen. Ik stoor me er aan dat de suggestie wordt gewekt dat ‘dit’ ideaal is. Nee het is het best mogelijke gegeven het budget wat je hebt.
Zoals ik het zie is dit een typisch geval van een automonteur die teveel denkt dat hij een autoconstructeur is. Dat doet nogmaals niets af aan zijn monteur vakmanschap. Maar zoals onze oosterburen zeggen “in der Begrenzung zeigt sich der Meister”.
Nou, eh. Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe iemand, geen onbekende naam in horlogeland, de plank mis slaat. En eigenlijk nog meer waarom hij dat zou doen maar op dat laatste kan jij geen en alleen meneer Slaap een antwoord geven.
Persoonlijk zou ik geen dingen gaan roepen over zaken waar ik geen verstand van heb.
Jazeker, iedere week! Erg leuk en zeker aanbevelen waard als je zelf uurwerkjes in en uit elkaar wil halen!
Deze man weet echt waar hij het over heeft. Quartz horloges zijn denk ik ook niet zijn sterkste punt.
Als je al langer dan + 10 jaar mechanische horloges serviced/restaureert, zelf onderdelen kan vervaardigen en inderdaad, zoals Dirk al aangaf een opleiding hebt afgerond in LeLocle bij Henrik Korpola, dan is de basis meer dan goed. Ga er maar eens aanstaan om in een live stream een horloge te demonteren, diagnose te stellen en ook nog je kijkers aan de hand mee te nemen…
Ben het wel met je eens. Ben zelf ook altijd wel wat genuanceerder in het oordelen van iemand vaardigheden. Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd positief kritisch mag zijn. Wat voor de één handig werkt hoeft niet automatisch ook voor een ander te gelden. Veel vaardigheden komt voort uit meester leerling overdracht. Zo is dat ook bij mij gegaan. Je maakt een keuze bij iemand in de leer te gaan vaak op basis van competenties en dat kan soms best controversieel zijn. George Daniëls is daar een goed voorbeeld van. En als iemand een eigendunk had!!! Voor mij is horlogerie al jaren een uit de hand gelopen hobby maar verdien mijn brood met klinisch technische ondersteuning op o.a. operatiekamers. Vergeet het nooit meer, wij hadden twee orthopedisch chirurgen, één opgeleid in Polen en de andere in Nederland. Als er iets niet goed ging met de röntgen doorlichting bij het plaatsen van een heup prothese belde de Nederlandse chirurg mij altijd tijdens de ingreep en de Poolse chirurg na de ingreep. Dit verbaasde mij en zei tegen hem, “ je kunt mij ook tijdens de operatie bellen, hoor”. Zijn hilarische antwoord was: “ nee joh, dat doorlichten is maar een hulpmiddel. Ik ben in Polen opgeleid zonder Röntgen. Dat hadden wij niet. Gebruik de grote teen als richtpunt om de prothese erin te metselen”. Deze briljant vaardige chirurg had minder re- ok’s dan zijn Nederlandse collega. Respect, dit heeft ook mij geleerd voorzichtig te zijn te oordelen over iemands vaardigheden.
100% eens!
Heb ik weer. Krijg je zending horloges zit er een groepje asielzoekers bij
Deze verkoper doet er altijd een gekkigheid bij. Munten, USSR toeristen dingetje. Heb zelfs een Russisch bontmuts gekregen. Maar goed ik bestel iedere maand wel iets bij hem…
Dat zijn nu leuke contacten. Maar goed jij helpt de goede man ook de winter door.
Zullen we deze discussie maar stoppen?
Wat gezegd moest worden is wel gezegd ondertussen.
Haha wat lief! Nou ja, ze eten in ieder geval geen brood.
Vandaag de dag maar eens beginnen met de Meister.5anker.
Straks over op de Vostok, want, Vandaag is het Vostok vrijdag.
Доброе утро, Дирк,
Спасибо.
ты тоже? Сделаем этот день прекрасным!
Fijne boctok dag, beste vrienden-van-het-Russische-horloge!