Neen - sharkcalf. Wat het ook moge zijn.
No problem, kameradski.
Haha, yep. Fascinerend die verhalen van anderen, die artikelen en documentaires Jan @Omega_73 .
Die infiltraties waren op een gegeven moment zo erg dat het grootste gedeelte van het bestuur van de Communistische Partij, de PSP en verschillende krantjes/blaadjes infiltranten waren…
(jonge) Haai dus.
Fake news. De AIVD bestond toen nog niet.
“Zuid: no points.”
Heb de serie in z’n geheel opgenomen. Als ik tijd krijg ga ik zeker kijken. Ben best nieuwsgierig naar.
Toen deze jongen bedacht in de jaren 90 op vakantie te gaan naar de Sovjet Unie en op Schiphol met mijn paspoort stond in te checken naar Moskou, vier jaar achtereen de opmerking, even geduld mijnheer, even uw paspoort kopieëren. En dan potverdrie ook nog eens jaarlijks Russen uitnodigen naar Nederland………… Denk dat mijn AIVD dossier niet meer door de brievenbus past.
Zoals Abdul Qadeer Khan helpen om de geheimen van ultra centrifuge vanuit Almelo naar Pakistan, Irak en Noord Korea te exporteren.
En waar ik geboren ben, Winschoten, fietste de man van de politieke inlichtingen afdeling van de Politie achter de bezorger van de Waarheid aan - en die werd daar bijna huis aan huis gelezen!
Het grappige was dat iedereen wist wie het was en zag wat hij opschreef in z’n bonnenboekje.
Een dienstmaat van me liet de Pravda naar de kazerne versturen. Vond 'ie wel een leuk idee, want S5 was niet gelukt. Uiteindelijk bleek hij gevaarlijker voor z’n dienstmaten dan voor de vijand, dus hebben ze hem toch maar laten gaan.
Haha mooi die verhalen. Ja, jij komt wel uit en beste streek. Fré Meis komt toch uit jouw dorp? En was het niet Nieuw Beerta waar een CPN burgemeester de scepter zwaaide?
Ik schaam me diep Hans. Of course de voorloper van de AIVD, de BVD.
[persoonlijk: ik heb nu weer de visual in mijn hoofd van BVD-mannen in bruine regenjassen].
** Proest ** dit zijn geweldige anecdotes.
Zouden ze mij rond die tijd in de gaten gehouden hebben omdat ik a) een Zenit camera, b) een Lubitel II camera en c) een Russisch horloge had?
M’n vader komt uit Finsterwolde, dat was de laatste gemeente met een communistische burgermeester. Fre Meis kwam uit Oude Pekela maar was in heel Groningen te horen. Als hij z’n zin had gekregen dan had Nederland vet moeten betalen voor het gas. Ooooh dat is nu het geval
De BVD weet bijna alles ik moest voor de militaire dienstkeuring, op een bepaald moment werd ik er tussen uit gehaald, naar een kamer gebracht zitten heren marechaussee ,heef u connecties met de CPN of PSP ik zij nee u neef en nicht anders wel ,het hemd van mijn lijf gevraagd ,uiteindelijk goed gekomen.
Ach als het maar een mooi bandje is. Ja meestal merk je het wel aan de prijs. Bijv hagedis is ook een veel gebruikt thema. Heb ook een echte hagedis. Dat zie je dan wel en kun je ook voelen.