Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

Strela re-isseu 2010 38mm .

20 likes

Een van de mooiste Russische chronos ooit imo :ok_hand:

4 likes

Vandaag weer een Raketa:

12 likes

Ik heb de vanille variant gehad

16 likes

Andere wijzers / uur markers het zelfde heb ik met zwarte dial , :ok_hand:

17 likes

Allemaal familie Bert :wink:

1 like

Even wat bankzaken afwikkelen met de firma Meisteranker met Poljot hart

10 likes

@Bert59 en @Proenski die Strela’s blijven erg mooi. Denk nog wel eens aan mijn eigen ex. Strela. :blush:

2 likes

Zeker, het zijn alleen wel dikkertjes

2 likes

Dat is waar. Van voren lijken ze mooi slank door de smalle elegante kast, maar van op zij denk je even “zoo…toch een degelijk ding” :blush:

1 like

Ik denk ik kijk even bij bij Poljot24 maar wat zijn dat voor rare dingen met een Seagull uurwerk?? Dat moet je toch niet willen…

En de prijzen van nu, wow :dizzy_face:

4 likes

Voor mij een prima zaak :slightly_smiling_face: als de handelaren hoog blijven zitten dan blijven die van mij een beetje op waarde Sturmanskie 900 en een Okeah 1000 en een strela met Seagull uurwerk 700 , :blush:
Die 2 Strela van mij hebben een P 3133 . :slightly_smiling_face:

3 likes

Ik zal nooit never een Rus met een Chinees uurwerk willen hebben :grimacing:

5 likes

Ha, ik heb ook een Raketa met zo’n logo. In 2011 op eBay Bulgarije gekocht, juist vanwege dat logo.
Lucht- en ruimtevaart is een beetje een rode draad door m’n verzameling. En dan zijn dit soort logo’s dus heel leuk!
Het is echter geen officeël Raketa logo, daar kwam ik later achter op WatchUSeek.
Het is het werk van een Armeense horlogemaker die in Bulgarije werkte uit begin jaren '80.
Je kan het dus een ‘custom’ wijzerplaat noemen, of gewoon een ‘franken watch’. Wat je wil.
Of de ‘Trots van de Benelux’ een inspiratiebron voor de Armeense horlogemaker was, weet ik niet.

Hier wat foto’s:

En van het uurwerk:
Wat grappig is dat op de wijzerplaat 17 Jewels staat en er een 16 steens 2603 inzit :roll_eyes:

Hier wat leesvoer van WatchUSeek:

En mijn post op WatchUSeek uit 2011:

Groeten,

Tom.

10 likes

We kijken niet op een steentje Tom. :blush:
Een leuk horloge, franken of niet. In ieder geval een historische franken.

3 likes

Pittige prijzen Bert. :thinking:

1 like

Ja Julian Kampmann , niet de goedkoopste …

1. Sturmanskie Chronograph Special Edition

Sturmanskie Chronograph Special Edition

SKU

3133/​1981260

Regular Price €989.00 €889.00

Add to Wish List

1. Sturmanskie OCEAN Chronograph Special Edition

Sturmanskie OCEAN Chronograph Special Edition

SKU

3133/​1981599

€989.00

Add to Wish List

OF38CYS Strela Chronograph 38mm

SKU

OF38CYS

€695.00

4 likes

Haha Tom, wat een mooi verhaal. Kende het helemaal niet maar zo zie je maar hoe creatief sommige kunnen zijn. Misschien hield die Bulgaar stiekem een beetje van Pontiac.

6 likes

Hoi Tom,
Een Armeense horlogemaker, wie had dat gedacht. Creatief baasje!
Wat gaaf dat je dat hebt kunnen achterhalen destijds!
Bedankt voor je reactie en het leesvoer, ik kan weer even vooruit!
Die van jou is wel een heel stuk fraaier! Al is ook hier de uitlijning niet optimaal. Die ik liet zien lijkt ouder, bij die van jou is het wellicht dankzij ervaring al weer beter gelukt.
Is jouw kast aan de achterzijde nou zo slecht gegoten (werd dat zo gemaakt?), of is dat ingevreten door het dragen? Lijken wel bijna laskraters.
Aardig afgewerkt uurwerkje trouwens.

Ik heb een aantal Pontiac’s en ben lichtelijk fan, dus die Raketa (ook leuk!) sprong tijdens een strooptocht op het www meteen in het vizier. Echter heb ik inmiddels besloten hem toch maar mooi in het oosten te laten, toch iets te veel “patina”.

Veel draagplezier!
Groet,
Geert

4 likes

Altijd weer een mooie uitdaging om een oude Raketa perpetual calender weer een nieuw leven in te blazen.
Deze Raketa komt van een enthousiast forumlid die deze beauty via MP heeft kunnen verwerven.
Het uurwerk is een 2628H, liep met moeite en bovendien stopte de uurwijzer bij 3 uur.
Eerst het horloge maar eens van binnen aan een inspectie onderworpen. Op een paar schroeven na nauwelijks killing schroevendraaiers gezien maar was wel ongelofelijk vuil. Bij het wegnemen van de wijzers bleef het secondewijzerbusje muurvast op het asje zitten en loskwam van de secondewijzer zelf. Mooi, dat is de eerste uitdaging. Wijzerplaat helaas enigszins beschadigd door de wijzers maar dit houden we maar zo origineel mogelijk. Onder de wijzerplaat kwam de volgende verrassing wat het stilstaan van de uurwijzer al direct verklaarde, uurrad beschadigd en een paar tanden weg. Mooi, dat is de tweede uitdaging.

Al direct zag ik dat de kroon tot de draad toe versleten was. Dit is een uitvoering met een o-ring en een tweede, betere uitvoering is niet zo eenvoudig te vinden. Mooi, wat wordt de derde uitdaging. Bij deze Raketa’s gata het uurwerk er aan de voorkant uit en daarbij zag ik ineens dat het acryl glas is gebroken. Mooi, dat wordt uitdaging nummer vier. Eindelijk toe aan het echte werk en het uurwerk volledig gedemonteerd en schoongemaakt. De kast was extreem vuil en op plekken waar het messing met de buitenlucht in aanraking kwam groen uitgeslagen.

Kast gereinigd in de ultrasoon en zo goed als mogelijk gepolijst. Tricky stuff, want voor je het weet blijft er alleen maar messing over.
Alles weer lekker schoon en er kan weer gemonteerd worden. Gelukkig heeft de 2628 een normaal Incablock wat het schoonmaken en olieen een stuk handzamer is.

Via een genereus forumlid een donor uurrad ontvangen (fantastsich hoe we elkaar toch weer uit de brand willen helpen als het nodig is). Altijd weer mooi moment als de balans weer terug gaat naar z’n plekkie en vol enthousiasme, automatisch zijn beweging in gang zet. Afstellen op de timegrapher voor de perfecte afstelling en tussendoor wat schroefjes opgefrist en gepolijst, dat maakt het altijd wel af.

De kroon was een iets lastigere klus want nogmaals, de originele met o-ring was lastig te vinden. Uiteindelijk een nieuwe kroon pasgedraaid op de Boley.

Gelukkig bood de voorraad wel een nieuw glas met de juiste maat en paste met de juiste fixatie weer als nieuw.

Nadat de secondewijzer busje onder de microscoop weer zijn originele positie op de wijzer heeft gekregen komen we uiteindelijk aan het eindresultaat. Op naar de volgende uitdaging.

27 likes