Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VI

Al paar topics doorgelezen en kwam het toch aantal keer tegen dat men zelf aan de slag moest om het een beetje acceptabel te krijgen. Dus vandaar de vraag.

1 like

Ah, op die fiets. Ze geven ongeveer dezelfde max. afwijkingen op als Seiko voor z’n ‘vijfjes’.

Ik heb 9 Vostoks en daar zat er eentje bij die ook zo rond de +20 sec. zat. De rest zit allemaal lager. En reguleren vind ik nou ook weer geen straf.

Vostok regelt niet zo nauwkeurig af als (bijvoorbeeld) Orient. Maar daar is de prijs ook een beetje naar.

3 likes

Met koken afgedaan om haar schoon te houden.
Wil ik haar net weer omdoen, flikkert het ding van 1,5 mtr hoogte op de tegels.
Je kunt ook te zuinig zijn.
Zo te zien nix geleden.

8 likes

:astonished:

Kunnen ze tegen. Meestal. Had hetzelfde. Op Italiaanse tegels, na avondje op een italiaans terras. Bij het afdoen in de hotelkamer. Daar hebben ze ook tegels op de vloer. :face_with_raised_eyebrow: Niks aan de hand gelukkig. Gewoon op de motor weer naar Nederland in weer en wind en trillingen. :sunglasses:

4 likes

@Bob-B Ik heb sinds kort één Vostok en het uurwerk staat standaard wat te snel. Het maakt ook uit in welke stand het horloge zich bevindt en de snelheid varieert daardoor van -10 tot +7 per dag. Over alles genomen kun je m binnen +/- 5 seconden krijgen bij dagelijks gebruik. Afregelen kun je zelf, het let wel nauw, je moet heel precies de regelaar aantikken. Sluit het horloge af in een droge ruimte anders sluit je vocht in en krijg je condens bij grote temperatuur verschillen.

Sowieso valt de snelheid standaard binnen de norm van Vostok en bedenk dat de horloges erg voordelig zijn voor een automaat.

4 likes

Kun je beknopt uitleggen hoe je dat doet Hans.
De Chaba., ik hoop dat ik het goed uitspreek., loopt ook behoorlijk (te) onnauwkeurig.
Ik denk Overigens wel dat ik die eerst eens een paar maanden draagtijd moet geven om,in te lopen,

2 likes

Ik zal even een foto moeten maken van dit specifieke uurwerk waarop ik kan aanwijzen wat je wel en niet aan moet raken. Gaat me vandaag niet meer lukken met dit licht.

Ook heb je een timegrapher nodig, of een app als “Watch Accuracy Meter” (Android only meen ik, maar voor de iPhone zijn er ook van dat soort apps). Zo’n app is volgens zeggen minder nauwkeurig, wat ik ook zeker geloof, maar ik kreeg mijn Zaria-met-veel-haast er op +5sec/dag mee.

5 likes

Voor de Vostok zelf regelaars, is dit plaatje misschien behulpzaam? Let wel dit is geen Slava. :blush:

En @Bob-B, Ik heb mezelf er (nog) niet aan gewaagd. Van mijn 5 Amphibia’s lopen er 2 wat te snel. +20 -+ 30 schat ik. Maar 3 erg nauwkeurig. Die heeft @vouwfietser geserviced of gereguleerd. Wat @fdpg1963 al zei, heel voorzichtig iets doen als er zelf aan gaat zitten.
(Dit zeg ik niet tegen jou Hans.)

4 likes

Doe maar rustig aan.
Tijd genoeg
Ik heb hier al vaak gelezen dat een horloge na een tijdje dragen nauwkeuriger gaat lopen, dus dat wacht ik eerst eens af.
Loopt wel een paar minuten per dag achter hoor.
Wat seconden zou ik nog niet merken

2 likes

Heren ik heb nog wat lectuur .

10 likes

Anderen hebben ook gereageerd Bob. Zal iets proberen aan te vullen.

Antwoord op jouw vraag: ze bevallen hardstikke goed.

De Vostok automaten zijn geen onnauwkeurige of slechtere uurwerken dan die van andere merken. In basis zijn het de vijftiger/zestiger-jaren Zwitserse uurwerken waarvan de licenties en machines in de Sovjet Unie zijn beland.

De Sovjets hebben bepaalde ‘pragmatische’ verbeteringen doorgevoerd zoals schokbestendigheid of antimagnetisme.

Mijn horlogemaker vind ‘blindelings’ zijn weg in die Vostok uurwerken; hij is wat ouder en het was een ‘walk on the memory lane’ voor hem. Hij vind het leuk en rekent volgens mij een matstarief.

Ze kunnen heel precies worden afgesteld. Ze zijn verder ook robuust en hebben minder onderhoud nodig dan de ‘normale’ automaten.

Je hebt al een Vostok uurwerk voor € 60 tot € 80. Kleine waarschuwing: meestal blijft het niet bij 1.

4 likes

Vooral de vintage zijn zeer betrouwbaar .
Service eens in de 15 jaar . Toen het nog USSR was waren ze wat strenger met kwaliteit controle vergeleken met de tijd van nu .

4 likes

Zeker Bert @Bert59 . Die vintage modellen zijn daarnaast liefdevol gekoesterd, vertroeteld, afgeregeld en gepoetst.

4 likes

Dat scheelt ook! :blush:

Paar maanden terug hadden we hier een discussie of de afgeleverde kwaliteit bij nieuwe vostoks achteruit ging of dat dit gewoon een keer pech was. Er kwam vrij duidelijk uit, ook bij mijzelf, dat bij de nieuwste Vostoks vaker garantie service nodig was. Uiteindelijk wordt het meestal opgelost en het blijven heel leuke horloges voor het geld. Maar met betere zorg en eindcontrole was dat niet nodig. Toch jammer.

4 likes

Klopt helemaal Jan.

Ik heb het met twee nieuwe Vostoks gehad - dat ze niet liepen. Horlogemaker was er niet echt.serieus mee bezig geweest - afgeraffeld in de productie. Waren zo gemaakt.

Als ze door de handen van een liefhebber zijn gegaan dan zijn ze zeker goed.

@Bob-B Bob, een van de grootste liefhebbers verkoopt op dit moment een aanzienlijk deel van zijn collectie. Als je zorgeloos een Vostok wilt kopen dan zou ik er een van @Bert59 overnemen.

3 likes

Ik vind vooral de komandirskie met gele plaat en zwarte lunette erg aantrekkelijk. Volgens mij lekker zomers en kan een stootje hebben. Voor de momenten dat ik liever geen krassen op de rest wil.

2 likes

Deze?

1 like

Da

1 like

Goede keus!

Maar Bert @Bert59 heeft ook een heel bijzondere en zeldzame mars dude uitvoering. Ook leuk voor er bij. :wink:

3 likes

Heel mooi Bob.
Je hebt twee opties:

4000 roebel = 47 euro.
Eventjes onderweg, ligt een tijdje bij de douane er kan nog iets van afhandelingskosten bij komen.

https://online.vostokinc.com/komandirskie-apz/k-65/komandirskie-650855

Tweede optie is € 95, vanuit Tenerife, binnen een paar dagen tot 1 week thuis. Geen gedoe verder.

Bij beide bedrijven heb ik besteld. Zijn allebei kosjer.

2 likes