Conclusie:
Zwemm doe je met een G shock, want, plastic.
Das nie best.
Ik heb geen G Shock (wel andere Casio’s) en kies mijn Vostok als Russische G Shock. Als de militairen er mee duiken dan kan ik er ook mee zwemmen toch? Per slot van rekening: wat is een duiker waard als je er niet mee in zee kunt duiken? Rolexen kunnen ook tegen zout water, staat zelfs op hun website. Ok, is wel speciaal Oyster steel…
Die kan ik wel even terugzetten voor jou.
(Op verzoek van @Omega_73)
Als de as gebroken is heb ik die waarschijnlijk ook nog.
Omgeving Amsterdm > PB
Terugzetten secondewijzer kost niets hoor.
AKA 904L, gewoon zo verkrijgbaar. Tikje resistenter tegen corrosie, maar wel zachter dan gewoon 316L en bevat veel meer nikkel wat een probleem kan zijn voor mensen met een nikkelallergie. Oh ja, en ook 904L kan prima roesten als het niet goed behandeld wordt.
Gewoon elk horloge na contact met chloor of zout water grondig afspoelen met gewoon kraantjeswater, en vergeet ook niet om tegelijk wat aan de bezel te draaien zodat het daaronder ook gespoeld wordt.
We hebben al eens eerder gezamenlijk in dit topic vastgesteld dat het kwaliteits controle de laatste jaren helaas slechter is geworden. Dit horloge lijkt me ook niet zo oud. Klopt dat?
Had zelf 2 Vostoks nieuw gekocht rond 2019. Beide direct voor een fout terug moeten sturen. Op het moment lijkt me terug naar leverantier geen optie.
Heel mooi dat André (Vouwfietser.) eventueel, een reparatie wil verrichten. Hij is een ervaren horlogemaker.
Je hebt helemaal gelijk inderdaad. Dit horloge komt geloof ik uit 2020 en toen heb ik er ook direct eentje voor mijn vader gekocht als cadeautje, en die Vostok heeft het inmiddels ook begeven. De Vostok van de foto had ik eigenlijk ook cadeau gedaan en heb ik teruggekregen met het idee van “misschien kun je er wat mee” . Ik zag de reactie van Vouwfietser en zal zeker even een PB sturen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Goed om te weten over het nikkelgehalte. Geen idee of ik allergisch ben. Maar heb voorlopig ook geen geld voor een Rolex, dat scheelt weer
Uiteraard spoel ik af na zwemmen in zee maar dat is vaak pas na thuiskomst, dan gaat ie mee onder de douche.
Jammer, ik heb intussen meer dan 15 horloges met Vostok binnenwerken (meeste Vostok, sommige oudere Vostok Europe modellen) en heb buiten 1 “dead on arrival” geen zware problemen gehad. Echter, ik heb sinds 2018 beduidend minder nieuwe Vostok horloges gekocht, en heb er wel een paar die ietwat kuren hebben wat het mooi afgeregeld krijgen betreft.
Ik heb pas 2 Vostoks van net voor de inval maar tot nu toe lopen ze probleemloos. Enige was dat ze beiden wat snel liepen (+25s / dag) wat wel binnen de specs is maar toch voldoende reden voor mij om ze te openen en na te regelen.
Dat nikkelgehalte is trouwens ook verantwoordelijk voor de typische kleur van 904L (en dus Rolex kasten) en 904L is ook nog eens heel erg goed polijstbaar net omdat het ietsje zachter is.
Ball en Steinhart maken ook bepaalde horloges met een kast van 904L.
Mijn nieuwe titanium 1967 liep erg slecht, bijna 2 minuten te traag op 24 uur. Met de nieuwe timegrapher afgeregeld zo goed en zo kwaad als het ging maar hij loopt vrij inconsistent, varieert nog steeds tussen lichtjes voorlopen en -15 seconden/dag. Jammer, verder is het een dijk van een horloge met een mooie afwerking en misschien wel de beste lume uit de hele collectie…
Gaat gelukkig ook nog wel eens goed Folkert!
Die van mezelf heb ik in 2016 nieuw gekocht en daar is verder eigenlijk niets mis mee, dus misschien had ik met die twee cadeautjes gewoon geen geluk in de Vostok loterij.
Zeker Jan, ik ben pas eind vorig jaar begonnen met deze hobby omdat ik een vintage Tissot van m’n pa kreeg welke opgeknapt moest worden en zo kwam ik hier op het HF terecht. Puur omdat Google als eerste met HF als zoekresultaat kwam. Kreeg meteen een super warm welkom en veel hulp.
Had nog nooit van Vostok gehoord! Maar ik vond de geschiedenis en het specifieke ontwerp heel boeiend dus ik dacht: ik bestel er eens 1 in Rusland, wie weet sturen ze 'm op Betaal met PayPal dan kan ik altijd geld claimen als het mis gaat. Tsja, binnen respectievelijk 6 en 2(!) dagen kon ik ze ophalen bij DHL in de supermarkt en dat vanuit Rusland verstuurd! Nu is de Vostok liefde blijvend…
Ja die dingen hebben gewoon iets.
Achtergrond foto heb ik uit een propaganda brochure (ambassade) van een Rusland dag op school (hbs) in 1969 meen ik.