Zeker, en goed gezegd. Ik ken persoonlijk ook meerdere Russen die hier net zo goed slachtoffer van zijn en dagelijks in tranen zijn over wat er met hun Rusland gebeurt. Mensen hier kunnen niet meer bij hun bankrekening en hebben hun spaargeld zien verdampen. Ik vind het verschrikkelijk voor hun.
Voor de goede orde. Ik denk niet dat die honderd-of-zoiets horloges die op jaarbasis door een paar blije Nederlandse hobbyisten worden besteld nou echt bijdragen aan een oorlogs-apparaat. Ik neem het echt niemand kwalijk als die alsnog zo’n ding wil proberen te bestellen. (Behalve als je zonder ironie zegt “de roebel staat nu lekker laag” dan hebben we niet zoveel gemeen en wil ik eigenlijk niet zoveel meer met je te maken hebben. Sorry maat, ik ben de laatste een beetje klaar met doekjes om dingen heen winden.)
Mijn opmerkingen van hierboven gaan over de argumentatie die vaak wordt gebruikt om het goed te praten. “Dat andere is ook slecht dus ik kan dit slechte ook doen”. Dat is een dooddoener en een drogreden en niet behulpzaam in een discussie.
Ik pretendeer ook geen antwoord te hebben voor de morele worsteling die je hierin zou kunnen ervaren. Ik zelf kies er voor om me even niet meer met m’n Russische horloges bezig te houden. Ik kan me voorstellen dat als ik een persoonlijk contact met een handelaar/hobbyist in Rusland zou hebben en ik zou overtuigd zijn van zijn opinie over de oorlog dat ik ook zou proberen iets te bestellen bij hem.
Ik pretendeer ook niet zelf zonder zonden te zijn. Ik vind bv gamen leuk en ben er volledig van bewust wat daar de impact van is qua dingen als energie- en grondstoffenverbruik. Ik schaam voor dat gedeelte van mijn hobby en heb niks om het goed te praten. Het is mijn poison. Op andere vlakken in mijn leven lukt het mij beter om op een bewuste manier te leven en de “goede” keuze te maken en ik blijf proberen beter te zijn.
En misschien is dat mijn uiteindelijk boodschap. Ik vraag niemand perfect te zijn. Ik vind het vooral stoer als mensen zich bewust zijn van hun omgeving, eerlijk zijn over hun rol daar in en hun best doen er iets van te maken met z’n allen.
Ik ben Joris en ik denk dat we met z’n allen beter kunnen.
“Ab sofort und bis auf weiteres spenden wir EUR 5.- pro verschickter Bestellung an Ärzte ohne Grenzen e.V. für Ihre Arbeit in der Ukraine und im Grenzgebiet.”
Ik heb direct even een appje gestuurd aan mijn Russische lerares van een paar jaar geleden. Om gewoon sterkte te wensen. Moet voor haar ook een akelige tijd zijn. Aardige vrouw.
Nee! Want daar worden jullie niet blij van. En het werkt niet als het niet waait. Ik denk dat we bij kern energie uitkomen. Maar dan modern en veilig uitgevoerd. Afval in zoutlagen opslaan etc.
Jan het is idd triest voor ieder ,en zeker voor de Oekraïense bevolking ,de russen zijn er ook niet blij mee .daar staat ook iemand aan de andere kant van loop, Ik koop wel eens wat in een Russische winkel vaak online omdat het voor mijn niet in de buurt is ,hoe veel bedreigingen gewoon niet leuk meer voor deze mensen terwijl dat ze goederen geeft aan Oekraïne
Nogmaals iedere Rus heeft wel een tante/oom of neef in Ukraine. Mij. Collega heeft ouders in de Krim en die geloven de verhalen van hun eigen Russische dochter niet
de meeste russen zijn het er niet mee eens idd , ik vind het erg dat dit plaats vind het kan zo mooi op deze wereld voor deze korte tijd dat wij leven.
Ja, misschien had ik het anders moeten formuleren, in de trant van als je hier alleen komt zagen dat je je Sovjet of Russische horloges voorlopig of helemaal niet meer draagt zet het topic dan gewoon op negeren ofzo.
Nee. Ik zeg alleen dat zaken wat gecompliceerder liggen dan dat.
Tegelijkertijd vind ik het een slecht plan om je kop in het zand te steken of, nog erger, te profiteren van k*t situatie. En dan doel ik niet uitsluitend op oorlog in de Oekraïne…