Klein wondertje hier vorige week want na 4 maanden rust bij de douane heb ik eindelijk m’n laatste restjes Vostok-spul in ontvangst mogen nemen. Gaat om de witte dial met zwarte rand en de wijzers. De groene dial en bijhorende bezel had ik begin januari al, maar zonder wijzers kon ik niet veel…
Gisteren ff zitten kijken wat leuk zou matchen. Denk dat de groene set mooi is, enkel jammer dat dat dan precies dezelfde samenstelling is als de Neptune waar het toe behoort. Op de gouden seconden wijzer na. De staalkleurige bezel vind ik ook wel erg gaaf passen, maar dat is zo’n generiek ding wat overal op kan zitten. Doet afbreuk aan die typische Vostok-uitstraling! Kijken hoe het uitpakt als alles in de kast zit. Misschien weet iemand een leuk “OEM” alternatief?
De witte dial met originele bezel is op zich ook een leuke combi. Misschien te bewaren voor een ander projectje, of het gaat de deur uit.
Ook gisteren de kast opengehaald, uurwerk eruit en eens gekeken hoe dit in elkaar steekt. Datumschijf moet ook gewisseld, dat zal het spannendste worden. Hoewel ik gisteren al ruzie had met de as van de kroon… Maar ik heb goede hoop dat ik er wel uit ga komen
Daarom, ik vond die dial ook aantrekkelijk, vind die zwarte omtrek leuk. Die groene Neptune dial is met de structuur op de onderste helft en de opgelegde indices wel mooier qua afwerking, dat is wel wat ik nog zocht.
De feiten hebben alleen m’n initiële plannen ingehaald; ik wilde namelijk een horloge met een groene dial. Vorige maand een hele mooie Seiko via het forum overgenomen, dus de Vostok met groene dial heeft wel hele sterke concurrentie
Hele fijne Boctok vrijdag allemaal! Deze eens gebouwd voor mijzelf en een dag om gehad. Collega zag hem en trok gelijk de flappen uit zijn portemonnee. Was hem gelijk kwijt. Dat wit ia toch wel heel aantrekkelijk.
Ik ben bang dat de rand in de kast iets dieper is uit gedraaid en daarom zo licht draait ,idd sommige horloges moet je met al je kracht rond draaien hoe slap je de veer ook afstelt.
Je moet een beetje geluk hebben met die horloges soms Richard. Maar bijvoorbeeld een Amphibia biedt toch wel veel voor die 80 tot ca 110 euro. (voor een standaard uitvoering). En een klassieke Raketa kost ook de wereld niet.
De nieuwe Raketa lijn is een heel ander verhaal trouwens.
Gisteravond “Fibi” uit elkaar getrokken om te zien hoe ver ik zou komen. Nooit eerder gedaan! To do: datumwiel, wijzerplaat & wijzerset. Bezel ook, maar minder spannend. Werd uiteindelijk vroeg nachtwerk maar het is prima gelukt. M’n el cheapo Amazon schroevendraaiertjes moesten aardig teruggevijld voordat ze in die miniscule (je verwacht klein, maar het breekt de verwachtingen!) schroefjes pasten. En “dat ene veertje” van “dat nokje” bij het datumwiel verkoos het vrije luchtruim
Wie 'm als eerst vind krijgt een digitaal schouderklopje:
Dat was weer m’n portie geluk voor de komende tijd… Iets minder geluk met de wijzers, dat kostte best wat tijd om allemaal netjes uitgelijnd te krijgen, maar heb nu stipt om 12 die lekker kloeke klik van de datumwissel. En het is best een geluksmomentje als je de secondewijzer (eeeeeeeeeeindelijk) op z’n plek hebt en hij vrolijk z’n eerste rondjes gaat draaien. Ik moet wel ff goed kijken naar de plaatsing van het uurwerk, ik heb het idee dat de wijzerplaat wat scheef in de kast ligt maar volgens mij kan ik daar weinig aan doen?
Al met al een leuk klusje geweest en ben erg tevreden met het resultaat. Ik ben er nog niet helemaal uit wat qua band leuk is, maar deze oranje nato past er best lekker bij én zo ben ik in elk geval klaar voor Koningsdag
En naast z’n doosgenoot, met een beetje een zelfde kleur wijzerplaat, die ik in de lange tijd tussen bestellen en ontvangen van de Vostok spullen hier heb overgenomen om de jeuk naar een mooie groene wijzerplaat te stillen
Ik heb dit bericht gisteren al geplaatst op Algemene Horlogepraat maar dacht dat het op dit topic ook wel op zijn plaats is.
Ik heb deze Pobeda gekocht omdat ik interesse heb in horloges die met de ruimtevaart te maken hebben.
Het horloge is 32 mm in diameter en heeft een 2603 uurwerk met 15 robijnen en de lume op de wijzers is nieuw.
Omdat een 16 mm bandje een beetje smal is om te dragen heb ik het op een bund strap gezet.
Het horloge heeft een inscriptie aan de achterzijde en ik zou graag willen weten wat de betekenis is van de tekst die bij de datum 11-10-56 hoort.
Gisteren heeft iemand de tekst al vertaald met een app, zie foto.
Hoewel algemeen wordt aangenomen dat Yuri Gagarin , de eerste man die naar de ruimte vloog, het eerste horloge droeg dat ooit samen met hem de ruimte bereikte op 12 april 1961, is het eigenlijk niet waar. Dat horloge is het tweede dat de ruimte bereikte.
De meesten van ons hier zijn inmiddels bekend met zijn horloge, een Sturmanskie , maar niet veel mensen kennen het Pobeda (“Victory”) horloge van Chernushka, de ruimtehond. Het horloge was natuurlijk niet echt van een hond, het was van de Sovjet-medische lucht- en ruimtevaartonderzoeker Dr. Abraham Genin.
Chernushka, “Blackie”, was een van de vele ruimtehonden en nam deel aan de missie Korabl-Sputnik 4 op 9 maart 1961 om zowel het leven in een baan om de aarde als het uitwerpen van een menselijke testdummy na terugkeer te testen.
Deze missie was een maand voor Gagarins historische vlucht en Genin verzorgde de missie voor de lancering. Verveeld door zijn Pobeda-horloge dat hem in het leger was toegekend, en gezien de veerkracht van het horloge tegen al zijn misbruik, inclusief zwemmen ermee, bond hij het aan de hond vast in de hoop dat hij het nooit meer zou zien.
De missie was echter een succes en Chernushka keerde veilig terug naar huis. Door zijn persoonlijke gravure op de achterkant van het horloge werd het teruggevoerd naar hem waardoor hij problemen kreeg voor zijn ongeoorloofde stunt.
Jaren later, in 1989, voerde het Smithsonian Institution in Rusland video-interviews uit met enkele wetenschappers en onderzoekers van het Sovjet-programma voor ruimtegeneeskunde.
Een van deze interviews was met Genin en aan het einde van een van de sessies vertelde Genin dit verhaal terwijl hij het horloge vasthield.