Ja ze knallen lekker in de zon, heb m vandaag om…
Zo hé Bill, die is leuk. Die gouden kast benadrukt de ignition helemaal. Dit is mijn exemplaar. Ben ook helemaal weg van de uitvoering. Super gave modellen.
Helemaal mee eens Richard! Heb een hekel aan te laat komen, of mensen die te laat komen.
Inderdaad. Het geniale is dat ze de steeds hoger wordende waterdruk laten meehelpen de waterdichtheid te verhogen. De brede pakking van het achterdeksel wordt dan extra aangedrukt. Dit is mogelijk doordat het deksel vlak aandrukt en een losse schroefring heeft. En het zeer dikke maar flexibele glas komt iets hol te staan en drukt zich steeds vaster in de zitting rand.
Stil hier! Maar even een Electronica 55 in het wild!
Ja, ik zit te prutsen aan een kleine partij horloges die ik gisteren op de kop tikte. Inmiddels de eerste gerepareerd. Om het goed te maken een foto van een Zaria.
Altijd weer spannend wat je tegenkomt zeker?
Precies. Inventariseren al achter de rug. Zo zitten er twee horloges bij die ik kan samenvoegen tot één werkend, compleet exemplaar. Wish me luck.
Deze ligt hier ook al een tijdje ongedragen in de kist. Het los liggen van de jaarschijf irriteert mij waardoor ik er toch telkens een andere uithaal… misschien eens opendoen en kijken of ik niet zelf met een washer oid iets kan regelen.
Zonde, snel repareren inderdaad!
Nja, ik weet niet of het over “repareren” gaat; de oude horlogemaker in de buurt had er al eens snel naar gekeken en zei dat het “by design” was - het schijfje lag niet expliciet vast, wellicht om kosten te drukken. Blijkbaar niet zo ongewoon bij Russische merken. Hoe het komt dat andere exemplaren het toch min of meer onder controle houden is minder duidelijk. De mijne verschuift het jaar als ik gewoon al even met de pols losjes schud.
Check anders even met @DirkT. Hij heeft de mijne gefixt toen bij mij de jaarschijf ook veel te los zat. Hij kan je wellicht uitleggen hoe je dit strakker kunt zetten.
Krijg inderdaad de indruk dat het een iets te soepele klemming of veertje is. Daar zijn de Russen nog weleens nochelant mee. Denk bijvoorbeeld aan de bezel van een Amphibia. De een draait zwaar af fabriek, de volgende veel te licht. Die bezel is dan vrij simpel te regelen met wat voorzichtig buigen aan de veer. Of de chronograaf functie van een 3133. Die schakelen ook weleens wat grof of juist heel precies.
Klopt inderdaad. Niet het meest innoverende ontwerp. Jaarring draait los op een rand van de kast. De frictie van de stem/kroon moet er voor zorgen dat de jaarring geen eigen leven gaat leiden. Ook kan de stemrad versleten zijn waardoor de jaarring er eenvoudig overheen loopt. Geen ingewikkelde constructies maar wel gevoelig voor disfunctioneren.
Fijne Vostok Vrijdag gewenst allemaal!
Mooi horloge. Wat is dat voor band?
Zoek ik ook al een tijdje naar. Heeft geen merkteken, en is meegereisd met de horloge via @Bert59 en dan mezelf. Gestikt grained leer met een drukknoop aan elke kant, zit heel comfortabel.