Vanavond een meeting met Iris de Graaf, Rusland correspondent voor de NOS. Weer een mooie gelegenheid inhoudelijk over Rusland te spreken.
Passend horloge, benieuwd wat Iris draagt.
Een vraag voor een vriend mbt een defect Molnija 3602 horloge, waar beter te stellen dan aan dit obscure clubje liefhebbers cq. experts. Graag jullie verenigd meedenken en advies. Bij voorbaat dank.
De casus: de beste man heeft al een paar jaar een Molnija horloge met Masonic / Freemasonry wijzerplaat en met het 3602 mechanisch uurwerk. Online gekocht via een Oekraïnse handelaar. Hoewel de wijzerplaat later opnieuw opgemaakt (lees: uitgeprint) is en de geblauwde wijzers ook nogal fantasierijk lijken, is de rest van het horloge “origineel” uit de jaren zestig van de vorige eeuw.
Een ongelukkige val van het horloge bevestigde dat het 3602 uurwerk niet schokbestendig is… Kapot. Als het horloge horizontaal op tafel ligt (face up) dan loopt het uurwerk echter nog netjes. Wanneer het horloge licht gekanteld wordt, dan loopt de balans geleidelijk vast (slijpend/knarsend geluid) en stopt het met lopen. Bij terugkantelen gaat het weer lopen. Het lijkt dus sterk op een defecte balans. Drie vragen:
- Zou de balans inderdaad defect zijn of is er een andere hypothese?
- Is dit te repareren of is het effectiever om het gehele uurwerk te vervangen?
- Wat zouden de kosten hiervoor grofweg bedragen?
Dank voor het meedenken. Ben benieuwd naar jullie visie/inschatting. Hieronder nog wat foto’s. Let op: de foto van het uurwerk is genomen voor de valpartij.
спасибо!
Ik weet je echt geen zinnig antwoord te geven op welke van je vragen dan ook.
Ik denk alleen, als de wijzerplaat al vervangen is, en de wijzers zijn al niet meer origineel, en je zou dan nu ook nog het uurwerk moeten vervangen,
Wat blijft er dan nog over?
Erg leuk horloge! Mooie kast en een dial met een scheepvaart historie.
Ik had wel gehoord dat deze minder geschikt was voor slankere polsen, dus zelf nooit gekocht. Dus inderdaad comfortabele band erbij nemen.
Jij komt ook overal he Dirk!
Vanwege je kennis van Rusland zeker?
Hopelijk voor Dirk zo min mogelijk.
Volgens mij hebben ze de naam van die Belg en Italiaanse verwisseld😂
Echt niet!
(Ze bedoelen de stationering toch? )
Zover was ik nog niet, Bedoelde meer dat die eerste een Belgen naam heeft en meer een Heks vind
Julian Kampmann is een betrouwbare handelaar uit München. Misschien zo’n horloge voor 119 euro kopen en uurwerk overzetten?
Hij kan horloge ook laten repareren. Dat gebeurt dan in Polen. Goede ervaring mee. Wil je hulp in Nederland weet Dirk misschien raad? Anders pm naar Vouwfietser. Een prima man.
Nee, je ziet het ook op andere horloges.
A ha! Ik vind ze alle drie wel knap.
Klopt ,heb goede ervaring met deze verkoper ,reparateur houdt wordt en komt afspraken na
Dan zijn we snel klaar met verdelen. Alleen een beetje jammer dat Dirk Iris al heeft
Hou Dirk in de gaten!
Mooie staat Bill!
De lugs lopen niet mooi rond mee met de pols en voor mijn 17,5cm is ie in dat opzicht niet passend, wel qua grootte algemeen. Als ik dat had geweten had ik 'm niet gekocht. Ben een beginner op horloge gebied.
Draag 'm niet dagelijks maar historisch is het inderdaad leuk, zeker voor mij als liefhebber van alles wat met radio historie te maken heeft. Al vanaf m’n 11e met radio bezig al is die hobby wel op een heel laag pitje gekomen.
Met de juiste banden wil ik 'm toch meer draagtijd geven…
Ja ik zou hem gewoon er bij houden Folkert. Voor af en toe dragen, en met een soepele band is het al weer beter.