Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VII

Hadden ze beter een wat dunnere handwinder van kunnen maken.
Iets voordeliger, minder gevoelig voor stilstand door zwakke automaat en lagere comfortabele kast. En een echt basic mechanisch gevoel van elke dag even opwinden.
Win - win! :grin:

1 like

Lomp ding als je m zo ziet…

1 like

volgens mijn is toch hand winder zuiverder dan een automaat, (net als bij het grendel geweer van een sniper )

1 like

Mijn smaak zou het niet zijn) ,het ken ook mee vallen als je in het echt waarneemt dit horloge en smaken verschillen van persoon tot persoon

Ik kon vrij goed schieten meestal. Nu nog alleen een 4,5mm Belgische windbuks uit 1963. :wink:

2 likes

sinds 1986 niet meer dat was op Harskamp voor het laatst ,en Zoutkamp Groningen punt 50 op een yp 408

3 likes

Daar is dit
horloge stuk gegaan staat nog op de tijd als toen

7 likes

Ik heb mijn hele dienst tijd trouw mijn Casio Marlin digitale horloge gedragen. Die had een goede wekker, paraat op oefeningen moest ik altijd als eerste op als “Foef” (Fourier) om het ontbijt te gaan organiseren… In de barre winter van 1987… :cold_face::grin:

2 likes

Dan kun je beter je automaatje even af doen inderdaad! Ik herinner me de Mag en Fal. Harskamp 1972. Beide met navo munitie 7,62. Vooral die Mag ging te keer! De pootjes freesden een gleuf in de houten plank waarop hij stond. :grin: Niks voor gevoelige horloges aan de pols. Mijn Prisma deed het nog na die tijd meen ik.

2 likes

het is een automaat dit horloge , waarschijnlijk toch wel stuk gegaan ,ik heb het in 1978 gekregen wel in nieuwe staat ,het is een herinnering.

2 likes

Ja die Prisma was een degelijke maar saaie handwinder. Daarna verdiende ik wat meer en ook nog een luxe automaat van Orient gekocht. Die liet ik vallen in de badkamer naast de koeienstal. Gelijk kapot. Maar zal geen ouwe koeien meer uit de sloot halen. Dat krijg na je een paar…,:wine_glass::wine_glass::wine_glass:

Ouwe Poljot dan maar! :wink:

14 likes

Tja, op een of andere manier werkt het ontwerp van de Compressor toch wel een beetje als een magneet. Inderdaad, nieuw van de tekentafel maar dat betekent ook dat ze daar in Christopol meer dingen doen dan varianten bedenken en uitgeven op basis van de al jaren geproduceerde onderdelen. Dat biedt perspectief voor de toekomst. Innovatie, investeren in de workshop. Hopelijk blijven ze leven, van uitsluitend de domestic markt kan Boctok niet blijven bestaan. En dan de prijs. Ja, niet wat wij al jaren gewend waren maar als je het vergelijkt met de nieuwe Raketa prijzen is het best nog wel concurrerend. Wordt er wel warm van.
One of my favourites for today,……….

13 likes

Eitjes bakken voor de familie op Šturmanskie Sunday. Smakelijk! :fried_egg:

2 likes

15 likes

Je ken nu idd precies de tijd bij houden met dit horloge hoe hard of zacht ( ik lust geen eieren)

1 like

… volgens de Nederlandse schrijfwijze:
Tsjistopol

Verwarrend is dat je vaak de Engelse schrijfwijze tegenkomt: Chistopol.
Heeft echter niks met Christus te maken :yum:

2 likes

@DirkT: …maar dat is voor jou geen nieuws natuurlijk… was vast een verschrijving :sweat_smile:

1 like

Altijd een toffe bron van verwarring tussen slavische en “westerse” talen. Hier dito, met mevrouw die Tsjechisch is. Daar is “c” geschreven ook “ts” gesproken (en is er ook č, š, ř, …). Zit veel logischer in elkaar dan hier maar intuitief is het niet. “Chocolade” is dubbel grappig omdat wijzelf dat anders uitspreken dan het geschreven staat (“sjokoladuh”). In CZ zou dat dus “chotsoladei” uitgesproken worden wat een pak minder appetijtelijk klinkt. :joy:

Maar dat terzijde.

Absoluut! Als ze nu maar terug 100% hun eigen binnenwerkjes zouden gebruiken ipv Chinese… Een Vostok met een Chinees hart, dat zou niet werken voor mij.

4 likes

Heb jij weet van een Vostok horloge met een Chinees binnenwerk? Ik heb er denk ik zelf nog geen gezien. Wel is het zo dat kasten en dergelijke van de duurdere modellen zoals de 1967 uitbesteed worden gezien Vostok zelf niet erg flexibel is in het produceren van kasten.

Interessant detail trouwens: het achterdeksel van de titanium 1967 werkt op dezelfde manier met een aparte ring zoals bij een gewone Amfibia. Mooi, zeker gezien de kast zelf in China gemaakt wordt en ze daar dit systeem niet toepassen.

5 likes

Ja wij kunnen er ook wat van inderdaad. Slavisch is dan zo gek nog niet. Maar gelukkig kan het altijd nog rampzaliger met uitspraak en schrijfwijze: Engels! :weary:

1 like