Geef hier nog even een hint als ik op jouw inzending mag stemmen
Ik kom normaliter nooit in dat soort topics. Als technicus heb ik te weinig fantasie voor een inzending.
Jij mag dat zeker Folkert! Jij hebt een streepje voor!
(Weet ook niet zeker of het erg grappig is, ik ben ook technicus. Dus is dus technische humor )
Pobeda Pátek. Werkt ook. Doe ik vaak met Poljot.
Moest even Google translate gebruiken, maar klink toch mooier dan Vostok Friday.
Even een vraag tussendoor voor de sovjetsleutelaars. Dateren van de 260(2/3/5/8/9) en 22(09/14) uurwerken zonder stempel is lastig. Op basis van de schroeven is het een beetje te bepalen.
Nu vroeg ik me af of het type balans wiel een indicatie kan geven. Je hebt met timingschroeven en zonder.
Heeft iemand de kennis of deze ook in periodes verdeeld kunnen worden?
Ook maar eens een keer een Slava in dit topic laten zien. Dit uurwerk met zijn typerende 2 veertonnen loopt echt mooi.
Heel mooie conditie ook!
“Kon minder”, zeggen ze hier in Drenthe!
Ja goed je veer door een magneet kortermaken dan gaan ze voorlopen
Obligatoir nutteloos antwoord, maar nee, ik heb zelfs nooit geprobeerd om zo’n dingen te dateren. Een range van 10-20 jaar is mij ruim goed, en meestal kan je via stijl van de kast/wijzerplaat nog wat raden enkel voor de Okeah heb ik stevig onderzoek gedaan. Die was ook een grootteorde duurder dan de berg slopertjes.
Dat is zeker een andere orde. Maar merk dat ik steeds meer let op stempels. Kwartaal en jaar stempel zijn erg makkelijk, maar die stoppen eind jaren 50.
Ongeveer het moment dat de tiretteveer ipv een schroef met duw systeem ging werken rond 1957 en na 1959 veranderd de bevestiging van het kroonraad van 2 kleine schroefjes naar 1 grotere schroef.
Vanaf de jaren 60 wordt het lastiger. Begin jaren 60 hebben Vostok, Raketa, en Poljot een wisseling van fabrieksstempel naar de huidige.
ZIM heeft geen wisseling van stempel wat ik kan terug vinden. Dus dat wordt lastig.
Dus aangezien er nog wel verandering in balans gebruik is, was ik nieuwsgierig of dat nog een indicatie van een periode kan zijn.
https://www.netgrafik.ch/russian_logos.htm
Kijk hier eens Bram. Of in andere info in de zelfde website.