Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VIII

hoeveel steentjes zitten er trouwens in? Op filmpjes zie ik we es dat ze op eentje olie doen dat dan plakt op het andere maar ik kon geen 2 steentjes vinden toen ik em open had

1 like

Doen. Die lichttentjes kosten geen drol. Je kunt de lichtinval mooi regelen, en met een polaroid filter voor je lens kun je de laatste ongewenste reflecties mooi wegwerken. Een leuke onder- of achtergrond erbij en het ziet er allemaal veel interessanter en mooier uit.

8 likes

Wel een hogere klasse deze foto, Hans! :ok_hand:t3:

2 likes

@Yoeri40 M.b.t. ont-chromen. Ha ha. Ik heb een tijd geleden n.a.v. video’s op Youtube geprobeerd v/d ring v/d Komandirskie (= verchroomd messing) het chroom eraf te krijgen. Elektrolyse in schoonmaak-azijn. Zoutzuur kun je krijgen bij de Gamma maar ik vrees dat de zuurgraad (pH) ervan nog steeds niet je-van-het is. Anyway, toen ging het chroom eraf. Zeer langzaam. Duurde uren. Waarschijnlijk omdat het voltage dat ik gebruikte te laag is (9 Volt batterijtje :wink:) en/of zuur niet sterk genoeg. Messing was aangevreten door het zuur. Vond ik er wel tof/ruig uitzien. Chroom op sommige plekken was hardnekkig dus ik die ring nog een halve dag in het zuur/elektrolyse gelegd. Het messing was toen echt helemaal fiks aangevreten en dun geworden. Leek wel of mijn Komandirskie een eeuw op de bodem v/d zee had gelegen, ha ha. Maar ik vond het beter passen dan het blinkende chroom bij een stoer Russisch werkpaard als de handgewonden Komandirskie.

Zie fotootjes onder. Na de “electrolyse” was de oplossing blauw. Ik geloof dat chroomzouten groen zijn en koperzouten blauw (messing = koper & zink). Dus ik vrees dat er meer koper dan chroom af is gegaan.

Als jij zuur gebruikt voor het ont-chromen, waar koop je het en wat voor pH heeft het?

Electrolysis in jar Blue solution after electrolysis Brass ring after acid

1 like

Ik heb een tooltje van messing gemaakt om het veertje eruit te draaien. Inderdaad lukt het ook met pegwood. Met een mesje een kuiltje snijden en buitenkant op maar snijden. Dan met Rodico gehele steen met chaton uitnemen en in een klein potje wasbenzine doen. Komt de deksteen vanzelf los. Deksteen met pincet uithalen, vasthouden tussen de benen en met scherp puntje pegwood schoon poetsen. Vervolgens in de Epilame dopen, wachten en aan de vlakke kant, in het midden een klein tipje 9010 olie. Vervolgens chaton uit de benzine halen (is al door je gereinigd) en op z’n kop over de deksteen leggen. Deksteen zuigt zich vast en kan zo met de pincet weer worden teruggezet. Veertje met twee benen onder het randje en met je pegwood of tooltje laatste been omlaag drukken en draaien. Job done. Andere kant zelfde handeling. Succes. Oefening baart kunst.

1 like

Dan ben je er eentje kwijtgeraakt!

1 like

of plakten ze zo goed aan mekaar dat ze niet loskwamen

Gewoon zoutzuur van 23%
De hieronderstaande kast heb ik zo ontchroomd. Ondertussen is het verouderingsproces echter al begonnen. Hierin tikt ook de door mij gedemonteerde en gemonteerde 2414

8 likes

zal ik even zoet mee zijn vrees ik.
Hoe deden ze dat vroeger zonder epilame?

Vandaag na lang wachten een pakje uit Wit-Rusland ontvangen.
Wel de juiste vette glanzende opdruk voor cijfers en markers, niet juiste lettertype voor het logo. Wel het juiste type binnenwerk, maar een later type dan origineel. Te nieuwe kast. Eerder een Faketa of een Franken-keta dan een originele Raketa dus, maar toch ben ik er stiekem blij mee.

4 likes

Walvissen olie :joy:. Nee even serieus, dat Epilame is ook maar het resultaat van wetenschappelijk mechanisch onderzoek over oppervlakte spanningen in combinatie met industriële robijn en oliën. Kan mij heel goed voorstellen dat die Russen tijdens de assemblage van hun uurwerken dit helemaal niet gebruiken en op de deksteen gewoon olie smijten.

2 likes

Heb je foto’s van het uurwerk? Blijft wel een interessant ontwerp.

ik ben gewoon leergierig dirk.
in dit filmpje zie je vanaf Min 16 hoe de bovenste er wordt uitgenomen. Zover was ik dus ook en ik zag dan ook dat goudkleurige potje en daarin zat 1 steentje dat ik er ook wel uitgehaald heb maar is dat steentje dan nog eens in 2 steentjes opgedeeld of zit dat andere steentje in het goudkleurige potje?
Vergeef me mijn mss domme vragen btw!

1 like

Check.

1 like

3 likes

Ik doe dat met een oude balans-as. Pegwood is vaak nog te dik.
Beetje Rodico in de buurt houden, zodat alles in de buurt blijft ipv gaat vliegen… :sweat_smile:

18 likes

Zooo, die is mooi!

2 likes

Bedankt, een hele toffe mod door @andrepost

Ik ben wel weer opzoek naar een nieuwe Vostok. Weten jullie wellicht waar ik deze het beste kan vinden? Op Chrono24 kom ik wel het een en ander tegen, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een clean dial, zoals ik nu ook heb.

1 like

Zoiets?
Geïnspireerd op de sniper dial zou ik zeggen. Erg mooie kast vind ik persoonlijk. :blush:
Niet de goedkoopste, maar hij is een betrouwbare handelaar uit München.
Anders zou ik Meranom aanbevelen maar de leveringen uit Rusland zijn niet zeker nu.

Deze heb ik ervaring mee, maar er zijn nog andere adressen, die hoor je vast nog wel.

1 like