Die strela is heel leuk
De standaard bezels zijn eigenlijk allemaal van messing idd. Brushen gaat goed, maar zorg dat het oppervlakkig blijft en vooral aan de randen.
Voor het verwijderen van de verf volstaat 10 minuten op de kop weken in nagellakremover met aceton. De verf schuif je er dan zo af en het tast de bezel verder niet aan.
Ik adviseer meer licht en een rustige achtergrond.
Interessante horloges!
Klopt helemaal Huub!
Misschien is een eigen ervaring uit het verleden wel leuk.
Simpel met grof schuurpapier aan de gang. Radiaal leek mij mooi. Van binnen naar buiten. Verf in de cijfers bleef er netjes inzitten. Wel er best tevreden mee.
Later een AM watches bezel gemonteerd.
En ja @chi_kwadraat, de bovenste foto’s hebben ook een verkeerde belichting.
Dank voor je reactie en je advies. Maar “meer licht” maakte het alleen maar lastiger. Misschien moet ik meer uitproberen, en eens investeren in zo’n wit tentje.
Ja uitproberen is het belangrijkste. Ik ben zelf vaak een hele tijd aan het draaien met het horloge. Daglicht vind ik vaak mooier. Maar soms met ondersteuning van een lamp. Spiegeling in het glas is vaak bloed irritant.
…in die volgorde ?
Daar heb je een punt…
@Raketa & @Omega_73: bedankt voor de info dat de standaard ringen (bezels) van Vostok vrijwel altijd verchroomd messing zijn. Meranom en Vostok-watches24 vermelden dat de originale bezel v/d Amphibia 420 van roestvrij staal is. Hmmmm. De metalen draad die de ring op zijn plaats houdt is van messing. In de geborsteld stalen ring die ik kocht is die draad niet van messing. Wijst er misschien op dat de standaard bezel wellicht toch van messing is i.p.v. staal zoals Meranom beweert…
De ring waar @Omega_73 het chroom vanaf heeft geschuurd is volgens Vostok-watches24 en Meranom ook van staal… Ja ja.
Enfin, ik dacht zojuist nog dat de ring van staal was en ben gaan schuren. Het P600 (fijn) schuurpapier van de Gamma werkte het best. Ander fijn schuurpapier liet het te veel glimmen. De metaal restjes op het schuurpapier glimmen nog dus ik vrees dat ik chroom heb weg geschuurd, ha ha. IJzer (staal) restjes worden volgens, mij al heel donker.
De rode en zwarte verf heb ik er chemisch vanaf gekregen met sticker-remover en een tandenstoker. De “rondjes” op de ring waren zonder verf nogal ruw, die heb ik met wat witte verg opnieuw ingekleurd. Het grote rondje aan de bovenkant maar in een andere kleur geverfd (zwart). De “streepjes” tussen de rondjes heb ik ongeverfd gelaten. Ik vind de ring er nu meer uitzien naar mijn smaak. Echt duidelijk geborsteld is 'ie niet maar hij glimt een stuk minder.
Zie fotootjes onder voor het resultaat. De originele ring van Amphibia model 420 is 38,6 mm en dus wat kleiner dan de kast (die 39.9 mm is). De meeste ringen die je voor de Amphibia kunt kopen (zoals die in mijn vorige post) zijn 40 mm en dus ong. even breed als de horlogekast. De originele ring laat de Amphibia iets minder breed ogen dan 'ie is vind ik. Bepaal voor jezelf of dat goed of slecht is t.o.v. de dikte v/h horloge. De wijzerplaat steekt ook wat minder klein af met zo’n kliene ring. De dikte meet ik overigens op 15,2 mm incl. acryl kristal (de meeste websites zeggen 14,5 mm) en zonder de acryl bolling mee te nemen meet ik 13 mm (de meeste zeggen 11 mm). Voor zover ik het kan bepalen is mijn schuifmaat toch echt goed geijkt. Hmmm…
Leuk geworden!
Als ik aan een bezel pak die op een beetje recente Boctok heeft gezeten is vaak staal. Maakt verder voor je doel niet uit denk ik. Tenzij je echt een messing kleur wilt bereiken. Kan het niet goed zien maar heb je de bezel pit holes al gevuld met Lumi poeder? Dat is snel,…… ziet er goed uit!,
Na heel wat geneuzel, uitzoeken en uitwisselen van onderdelen alleen dial up +25 de andere posities onder de +10 daar ga ik niet meer aan rommelen. Was een project voor een collega. Alleen nog een beter glaasje.
Dit was de startsituatie:
Mooie strakke look! Ik hou wel van de 420.
Is wel een compact dikkertje inderdaad.
Maar ja, wat wil je? Heel dik glas voor 200 meter water kolom! En ook nog eens een bol achter deksel ivm de rotor van de automaat. Als handwinder zijn ze al wat platter.
Uwersi robijn met deksteen gereinigd en geolied? Anders deze timegrapher waarden lekker accepteren. Acryl van een Boctok kun je flink schuren en polijsten, dik genoeg. Daarna heb je weer een nieuw acryl.
Ja flink gereinigd. Lijkt een klein slijt puntje op de deksteen te zitten wat het mogelijk kan verklaren. Mijn schoonste uurwerk tot nu toe. Uit eindelijk met zippo vloeistof en kwastjes alles zitten poetsen.
Deze waarden zijn redelijk respectabel voor een oude opknapper.
Onderkant van het glas is niet zuiver. Geeft een storend beeld helaas. Anders was ik door gegaan tot een mooi gepolijst glaasje.
als het een messing ring is, leg je em gewoon een paar uur in zoutzuur. Heb je em meteen mooi egaal messing zonder het schuurwerk en vervorming van de bezel!
Hoe halen jullie het deksteentje eraf? Ik heb zitten priegelen met eenultra fijn pincet wat wel gelukt is het weer terug plaatsen deed ik op dezelfde manier wat toch best wel veel tijd in beslag nam.
Op de tutorial die DirkT deelde op de het show je vostok mod zag ik dat ze het ook doen met een pegwoodstokje.
Het is inderdaad priegelen. Soms lukt het vlot en soms vloek je alles bij elkaar omdat er iets is gaan vliegen…