Deze unieke stukken komen in de praktijk bij mij zelden aan de beurt. Misschien heeft iemand van u liefhebbers interesse voor overname? Nadere info beschikbaar via PB
Ze zijn mij te schoon
Dat hele betoog over die Amphibia’s in jouw Vostok Europe topic ging dus ook over het oude Vostok uit Chistopol. Maar was best gezellig en leerzaam toch?
Dat was het zeker! Dat apprecieer ik ernorm!
Online vind ik weinig terug over Ostwok. Zijn deze exportmodellen dan minder interessant dan de ‘echte’ Vostok?
Poljot24 vraagt voor zo’n model hetzelfde als voor een zeldzame Amphibia. Dus ik verwacht niet veel verschil. Als het maar zeldzaam is en in mooie staat hebben verzamelaars er geld voor over.
“Ostwok watches were manufactured by Vostok for the Swiss company Ostwok S.A. Illnau starting from approximately 1995. These watches differ from original Vostok watches only by the use of the Ostwok logo on the dial. The company went into liquidation in 2000.”
Dit nog gevonden in 'the watch forum.
Thanks! Had ik ook gevonden, maar buiten deze info vond ik niets, alsook weinig dergelijke modellen. Ook hier op het forum zie ik ze weinig, vandaar mn vraag of die wel interessant zijn.
Ik heb ze nooit extra interessant gevonden dan anderen. Het is wat het is. Een handelsfirma die partijen vostoks afneemt met zijn logo er op. Vostok leverde heel veel horloges aan speciale klanten en gelegenheden. Denk ook aan de Desert Shield. Amerikaans en militair. Maakt allemaal niet uit. Poljot deed dat ook, maar veel matiger. En dan Raketa niet te vergeten. Prachtige designs soms! Heb wel de indruk dat die meer bij binnenlandse zaken bleven.
Ok, dan ben ik wat gerust gesteld dat ik geen miskoop zou begaan
Voor zover ik kon zien zagen de 3 horloges er netjes en strak uit. Ook de kast en kroon. Dat kan minder zeggen ze hier in Drenthe.
Ok, merci! En ze zouden nog lopen welke bandjes zouden hier op passen? Enkel leer?
Of ze nog lopen? Lijkt me wel. Maar nu moet je bij de verkoper zijn. Gewoon vragen dus.
Hoe heb je die verkoper gevonden? Lijkt hij betrouwbaar, heeft hij referenties? Waar gevestigd? Ik kijk ook altijd of de site netjes overkomt. Taalgebruik en kennis van product. Heb je die vostok europe al binnen? Die is toch van dezelfde verkoper? Dan weet je of het klopt.
Over het algemeen hebben oude vostok’s binnen redelijke tijd een service nodig vanwege lang stil liggen. Olie verdroogd en zo. Zijn hier wel mensen die dat kunnen. Wanneer je bijv bij poljot24 koopt betaal je veel meer (verwacht ik) maar zit er een echte service bij in. Ook bij oude horloges.
Band breedte van de oude Komandirskie en Amphibia modellen is meestal 18mm. Banden zijn te kust en te keur te koop. Leer staat goed. Maar ook rubber voor de duikers. Of staal.
Volgens de verkoper lopen ze nog… mijn man heeft die gevonden op tweedehands.be. Daar heeft ze geen slechte reviews op die site. Die Vostok Europe heeft hij ondertussen al, zag er netjes uit, alleen ontbrak er een vijsje. Ze woont in de buurt, dus woensdag kunnen we die Vostoks gaan bekijken. Aleja, mijn man, jammergenoeg moet ik werken op het tijdstip dat ze voorstelt.
Dus best eens polsen of ze lang hebben stil gelegen. Heb je een idee wat een service ongeveer zou kosten?
Als ze lopen valt dat wel mee. @vouwfietser bijvoorbeeld is een kenner. Hij vroeg 50 euro meen ik. Mits er geen extra onderdelen stuk zijn. Weet niet of hij tijd heeft. Gewoon even vragen per pb. Anders Dirk even vriendelijk vragen? Ook alhier in dit topic aanwezig.
Maar hoe actief gaan ze gedragen worden? Als ze in de horlogedoos komen, en af en toe een dagje om de pols, dan zou ik me niet al te druk maken.
Maar mooi dat je man ze gewoon kan gaan zien. Maakt het veel makkelijker!
Ok, top, dikke merci voor alle adviezen!
Als je veel op dit deel van het forum zit moet je een beetje voorliefde hebben voor de Russische ziel in de breedste zin van het woord. Hetzelfde geldt ook een beetje voor de voorliefde van Russische horloges. Kopen van Boctok doe je met emotie en vooral niet met commercieel verstand. Goed voorbeeld is @BroederBill, kijk naar zijn verzameling en geniet vooral van de prachtige diversiteit en historie wat de Russische ateliers ons heeft gebracht. Over het algemeen is de waarde van de gemiddelde Boctok laag en zeker voor de Komandirski handwinders. Tenzij het een limited edition is zoals een originele 1967 of desert shield. Het leveren van service op een Boctok is over het algemeen liefdewerk oud papier. Dat @vouwfietser ongeveer €50,00 vraag voor service weet ik uit ervaring dat dit vooral heel genereus is. Daar verdien je dus helemaal niets mee en doe je dit omdat je het iemand gewoon gunt. Maar zo zitten we in dit deel van het forum er ook in. Elkaar helpen en niet om van elkaar geld te verdienen. Service aan een Boctok is over het algemeen niet overeenkomstig met de restwaarde. Dat is ook de reden dat een commerciële horlogemaker je naar de prullenbak verwijst als je een Boctok aanbiedt voor reparatie of service. Belangrijkste is dat we elkaar helpen met informatie, kennis delen en daar waar mogelijk, met de paar enthousiaste horlogemakers die we hier hebben, ons Russisch arsenaal in stand houden.
Dirk zo is het ook je moet elkaar kunnen helpen.