Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

https://www.netgrafik.ch/precision_vostok.htm

Voor de liefhebbers. Een collectie van Vostok precision horloges. Mooie foto’s.

Een van de meerdere uitvoeringen in de website.

Hier zie ik rechte maar andere markers en in een aantal uitvoeringen. Het is misschien niet onmogelijk dat er ook elips vormigen geweest zijn?
Ze zijn vrij lang geproduceerd geweest.

4 likes

Klopt Jan, als ik naar de indies kijk moet ik ook gelijk denken aan de Poljot de luxe. Eng overeenkomstig. Nu wil het dat dit type Poljot’s ook gruwelijk vaak worden nagemaakt. Is al eens over geschreven.

Poljot de Luxe

Ter illustratie hier een internet foto.

7 likes

Inderdaad, veel informatie en meningen Dirk.
De elips stijl vind je bij beide merken terug.

Ik vind ze in ieder geval erg fraai!
Maar zou zelf wel een orginele willen.
Gerhard kan weer even vooruit.

2 likes

Доброе утро, посмотрите друзья

9 likes

Bedankt voor de aanvullingen! Ja, het lijkt erop dat er een poos geleden een nieuwe belangstelling voor 2809-uurwerken is gekomen, gecombineerd met het "precision’-verhaal en de veelgehoorde mening “het beste uurwerk dat Vostok Chistopol ooit gemaakt heeft”. Er zijn maar een paar artikelen of social media video van bronnen met authoriteit nodig om zo’n trend op gang te brengen.

Het verhaal zal bekend zijn over een voorraad nieuwe in waspapier verpakte Poljot-uurwerken die ter beschikking kwam van de Volmax-doorstarters, die de fabriek opnieuw opbouwden en de uurwerken voor gelimiteerde Sturmanskie horloges gingen gebruiken. Het enige dat ze hoefden te doen was het demonteren van de uurwerken, uitwassen van de ingedroogde olie en vet en daarna opnieuw smeren en afregelen. De belofte, dat het om nieuwe en opgefriste originele uurwerken ging, was echt waar. Het was een zeer lucratieve move die samen ging met het opnieuw op de kaart zetten van de Gagarin heritage lijn. Ik heb diverse van die horloges met Poljot 2609 uurwerkjes.

Ik denk dat iets dergelijks geprobeerd is voor de 2809, maar die waren gebruikt uiteraard. Waarschijnlijk hebben diverse verkopers met een neus voor dit soort opkomende trends de tweedehands markt afgestroopt naar horloges met 2809-uurwerken erin, ongeacht de uiterlijke staat, want die zullen toen nog goedkoop geweest zijn. Goed gelijkende vervangende onderdelen zoals kastjes, glazen, cijferplaten zullen ook toen al hebben bestaan. Het recept is dan simpel; telkens een batch uurwerkjes selecteren op kwaliteit, goed servicen en een nieuw uiterlijk eromheen. Helemaal echte en goede Precision horloges kunnen rond de 300 Euro doen, heb ik intussen gezien, dus een prijs rond de 200 voor een goede basis met Chinese aanvullingen lijkt door veel kopers zonder bezwaar geaccepteerd te zijn. Mijn horloge komt van Ebay uit een partij van 9 en ik heb 6 andere beoordelingen kunnen traceren. Die waren allemaal positief, en mijn beoordeling was dat ook, toen ik hem schreef.

Kampmann is doorgaans best betrouwbaar en heeft een goed imago hoog te houden. De clou zal 'm in de subtiele artikelbeschrijving zitten. Het zou zomaar kunnen dat subtiliteiten in de Ebay-advertentie mij ontgaan zijn en dat haastige hebzucht het won van kritisch lezen en grondige detailstudie. Ik ken mezelf na 67 jaar wel een beetje.

2 likes

11 likes

Jaja, Pake Pakema de wereld rond! Kolonizerende globetrotters, die Friezen. Overal waar ze gaan wonen, waait er zo’n plompenbladwimpel in de tuin. Hahaha, generaliserend geintje/pesterijtje, maar ik kon 't niet laten. Mooie 24h-Raketa!

1 like

Kрута! Очень красивый.

2 likes

Maar ze zijn nep. Die link die je eerder postte van Poljot24, die wijzerplaat is nep. Geloof mij niet; geloof de expert: Nikita Koltsov — Soviet watch expert on Instagram: "One simple way to spot a FAKE Poljot De Luxe ❌ It’s one of the most faked Soviet watches — anyone can buy a new dial, case, and call it a NOS watch. Here’s how to spot a fake dial: ❌ Look at the indices. They are sort of «oval» on a fake dial. I guess it’s cheap to made it with one touch of the buzz-cutter on the Chinese machine. ✅ An original Soviet dial has indices with a more complex shape. It’s a straight shape with two tips, instead of just oval. This shape requires 3 passes with a cutting tool and is more intricate to produce. I attached several pics of fake and original dials so you can compare. * Bonus points if the case looks like it just left the factory — it likely just did. 📢 Trust the enthusiasts! #notarolex_tips #notarolex_guides #poljotdeluxe #vintagewatchshop #sovietwatches #ussrwatches"

3 likes

Dankjewel

1 like

wordt wel het nieuw jaar, in verband met post drukte , en vakantie van mijn kant de fragmenten alles mag je houden van dat oude oranje horloge die is 7,5 meter om laag gaan ik doe wel meer gekken dingen

2 likes

Deze heb ik vandaag om. Draagt erg fijn.

9 likes

Bedankt voor het delen! Dat ga ik eens goed lezen. Had ik vooraf moeten doen. :grin:

Die is echt. Weer een andere variant met het St. Joris-lint. Apart in dit model is de vaste ring rond de kleine wijzerplaat (geen draaimechaniek). De separate ring stond een tweede kleur toe, die anders kon zijn dan de kleur van het middendeel. In dit geval zwart met uurindexen (donkerblauw zag je ook vaak), maar er konden ook jubileumteksten of politieke spreuken of decoratieve dingen op worden gedrukt. Zo zag ik een keer dit model met zwart middendeel en een witte ring met daarop in rode letters север - восток - юг - запад (sever - vostok - joeg - zapad ofwel noord - oost - zuid - west), in zeer goede staat. Op zich een infantiel motief, maar geen Nederlandse hond die wist wat er stond, dus het zag er erg indrukwekkend en Oostblokkerig uit. Helaas te lang gewacht op Ebay zonder te happen en weg was-ie.

2 likes

Kijk, zo leer je nog eens wat.

Voor de volledigheid ook nog even de achterkant.

5 likes

Velikoi (Grote) Otechestvennoi (Patriottische) Voine (Oorlog). 40-jarige herinnering; klopt exact, dit Komandirskie-model is van de mid-80er jaren.

1 like

Dit horloge heeft trouwens een secondenwijzer die familie is van die op één van diverse Precision-versies. Klein pijltje met stokje eraan aan de wijskant en conisch vormpje aan de contra-kant.

2 likes

Ja, ik kan weer even vooruit inderdaad! Zo’n forum is geweldig voor dit soort dingen. Veel goede info en onderbouwde meningen die door iedereen worden samengevoegd, zodat je een compleet beeld krijgt dat je niet gauw ergens anders kunt krijgen! Reuze bedankt iedereen!

2 likes

De sunburst en gradatie op de wijzerplaat maakt hem toch super mooi.
Ik ben blij om deze hier nog regelmatig te zien.

1 like

Net weer een Raketa besteld, komt half januari binnen.

2 likes