Jongens, jongens, kan ik niet even rustig een bakkie koffie doen? hahaha.
Gewoon uitwisselbaar. Maakt niet uit of het kaliber een datumcomplicatie heeft of niet, wijzerplaat kan er gewoon bovenop. Meestal haal ik de datumcomplicatie eraf anders is die tik zo raar s’ nachts.
Knap vind ik dat. Ik heb nooit problemen met vintage, die oude 2409’s kan ik uit elkaar halen, schoonmaken, weer afregelen, nooit echt een probleem. Maar die nieuwere, post-Sovjet… altijd iets. Heb er nu een waar een soort raar kantelpunt in zit met afregelen, het is óf veel te snel óf veel te langzaam. Misschien iets met de spiraal waar ‘ie door die regelarm loopt, nog geen idee. Maar het is nooit straightforward.
Begrijp ik. Ik heb in de jaren 90 bij een klus met de KNRM geleerd waar het voor is, die wijzerplaat, en sindsdien vind ik er wel een soort romantiek bij horen, kanaal 16 uitluisteren op een krakende oude marifoon, geluiden van andere schepen ergens ver weg, de geur van roest en diesel… en de legendarische BBC shipping forecast. Ik wed dat als je hem omdoet op een slingerend schip hij perfect loopt. Hij mist de zee.
Helemaal waar, juiste constatering. Heb ook regelsleutels gezien waarvan de afstand tussen de beide zijde van balansveer te klein was. Moet aan beide kanten de helft van de dikte van de balansveer zijn. Ook denk ik dat Christopol een ander type/materiaal balansveer is gaan gebruiken. Balansveer is ongelofelijk gevoelig voor magnetisme. Tijdens werk is regelmatig demagnetiseren het devies.
Hele fijne Boctok vrijdag mensen.
Wordt een archief beeld, hopelijk wordt het mij vergeven. Heb de Streila 3133 om. Vandaag beetje haast, hele dag in het Zeister horlogeatelier. Verder met mijn ETA 2824-2 upgrade project. @LVA Poljot Paték de hit van de dag.