Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XI

In de 80s nog zelfs Stentor fm zender in elkaar solderen en met een spriet 100 watt versterker de buurt " onveilig" gemaakt.
Dat was ook zo met President 27 mhz
bakkie met usb. :sweat_smile:

Wens iedereen een zonnige Vostok vrijdag. :sun_with_face:

14 likes

Heel mooi! Maar ik vind die gladde bezel zo moeilijk te verwijderen als dat moet.

7 likes

12 likes

Voor de Vostok Friday.

Voor jullie niets bijzonders, zo’n scuba dude. Zeker omdat ik vaker een foto van de mijne heb gepost.

Maar voor mij is 'ie nu heel bijzonder! Hij liep niet meer, was onbruikbaar na ruim 2 jaar al. Gloednieuw gekocht op vostok-watches24. Bijna iedere dag gedragen en dat moet kunnen met zo’n onverwoestbaar Russisch horloge. Maar helaas…

@DirkT heeft 'm gerepareerd. Hij was vies van binnen (wellicht deels mijn eigen schuld, stof, haartjes), moest helemaal uit elkaar en twee onderdelen vervangen worden. Welicht hadden ze deze nog op de plank liggen o.i.d. Hij loopt nu weer goed en zelfs het verzetten v/d tijd gaat beter (voorheen wiebelde de minuten-wijzer). Zelfs een hardnekkige kras is weg-gepolijst. :+1: :smiley:

Ik ben heel erg blij met mijn “nieuwe” Vostok. Op de foto vind ik 'm te groot voor mijn pols maar in het echt valt het redelijk mee. Maar het is en blijft de enige duiker die nog een beetje past om mijn kleine pols.

11 likes

Etherpiraat! :joy: Jij zult vast wel bang geweest zijn van de “witte muizen” :grin: (etherpiraat codetaal voor de politie en PTT opsporingsdienst).

3 likes

Hoe zou dat jouw schuld kunnen zijn met een waterdicht horloge? Nee, Dirk heeft ook 2 van mijn redelijk nieuwe Vostoks opgeknapt en die hadden veel minder draaiuren. Ze worden de laatste jaren overduidelijk in slechte staat nieuw geleverd.

3 likes

Na een ruime week van afwezigheid weer even ‘binnenwippen’ met deze, hoogst waarschijnlijk een, Frankenstein. Want tot nu toe ben ik nergens deze combinatie van wijzerplaat, kast en wijzers tegengekomen. Ook niet bij MRoatman of Juri Levenberg.
Ooit onderweg opgescharreld met een band, die in ieder geval het jaren '70 gevoel oproept. Maar of die nu echt bij het horloge past, weet ik nog steeds niet…

Hoe dan ook, iedereen een fijn vervolg van deze Vostok-vrijdag en alvast een goed weekeinde.

15 likes

Misschien voor een ieder die het leuk vindt wat dieper op de inhoud in te gaan dit even toe te lichten.
Voordat ik het horloge op mijn bank kreeg heeft de eigenaar het horloge open gehad in een niet geconditioneerde ruimte. Vandaar zijn opmerking over stof en haartjes. Wat ik wel aantrof was zeker interessant om te constateren, zeker voor een uurwerk van maar twee jaar oud. De reden dat het uurwerk niet liep was omdat het gangwerk te veel weerstand had. Overigens had dit uurwerk overmatig veel olie gekregen wat af fabriek zeer ongebruikelijk is. Daar geven ze bij de huidige uurwerken bijna geen olie meer. In eerste instantie leek mij dit de belangrijkste oorzaak maar bij het demonteren werd al snel duidelijk waarom het niet liep. Rond de pivot een mooie opgewonden haar!

Wie we daarvoor verantwoordelijk kunnen stellen laat ik graag in het midden. Bij de klacht was het voor mij wel duidelijk dat de minuutpijp te los stond en een Triebniet tikkie nodig had. Wat mij wel verbaasde was dat onder de datumcomplicatie plaat en het uurrad de shim ontbrak (foutje fabriek). Gevolg in dan wel, samen met een te losse minuutpijp dat deze, tijdens het gelijkzetten van het horloge, over het tussenrad gaat wringen met deze tandbeschadigingen als gevolg. Dit dus ook maar gelijk vernieuwd.

Wat mij eveneens verbaasde was dat beide assen waarop koppelingstandwielen van de automaat naar de veerton groen waren van de oxidatie overmatige slijtage van de beide tandwielen veroorzaakt. Helaas heb ik daarvan geen foto gemaakt en dus niet met jullie kan delen.
Resumé, uitgaande van het feit dat dit uurwerk twee jaar geleden “nieuw” is gekocht is zeer aanneembaar dat het kaliber zelf veel ouder is geweest (oxidatie), mogelijk door de verkopende partij is geassembleerd, onprofessioneel is voorzien van veel te veel olie in de hoop dat dit blijft werken op z’n minst tot na de garantie. Never a dull moment in watchmaking.

14 likes

Hier een ouwetje. Moet de bezel nog een beetje bijwerken. Maar wil het zo origineel mogelijk houden

15 likes
  1. Qua eigen schuld. Ik heb het automatisch horloge in het eerste jaar zelf open gemaakt (we zullen politiek in het midden laten of dit slim was (zoals Dirk zegt, zie boven) (voetnoot[*]), maar toen wist ik nog niet dat 'ie door Dirk opgeknapt kon worden). De schroef waar het contragewicht mee vast hoort te zitten was eraf gevallen. Zelf weer vastgezet. Toen deed 'ie het een aantal maanden weer goed. Ik ben kaal maar het zou kunnen dat er toen een stofje of arm-haartje in is gekomen…

2. Qua kwaliteitscontrole. Je hebt gelijk. Zie het (duidelijke) verhaal van Dirk. Dat is denk ik niet mijn schuld (ik weet dat horloge-olie er is in veel kwaliteiten en viscositeiten; nooit zelf aanmodderen wat dat betreft).

Hoe dan ook: ik ben blij. Ik ga ervan uit dat de Amphibia het weer lange tijd doet (Russisch onverwoestbaar). Ik ben erg blij nu! :smiley:

[*] Voetnoot. Neen, het was niet slim van mij om dat horloge te openen in mijn zeer stoffige huis. :woozy_face: En zeker niet mocht ik langs zijn geweest bij vrienden van me die katten hebben. Ik zit dan van top tot een onder de haren.

6 likes

Toch nog maar een keer de Poljot posten, gisteren bezig geweest eea weer te ordenen. Blijk ik 6 Russen te hebben, moet niet gekker worden hier :wink:

12 likes

Klopt helemaall Hij werd, als gebruikte vintage, geleverd met deze bezel. En ik heb er liever een “echte” duik bezel op. Hij zat ook nog wat verkleefd. :grimacing:

Ik heb toen een speciaal gereedschap bedacht om zonder een krasje de bezel te verwijderen.
Lukte perfect.
Het ziet ruig uit maar ging zeer behoedzaam. :grin:

5 likes

Lijkt me een stuk makkelijker en veiliger :crazy_face:

4 likes

Ja mooi ding!
Veiliger valt wel mee. Je kunt heel rustig zo’n bankschroef aandraaien. Ging moeiteloos.

Dan nog, ook bij die rode, ik zou oppassen voor krassen op de kast.
Altijd plastik folie om die grijpers heen. Of om je bezel mes als je het handmatig doet.

Bij meer “standaard” bezels heb je meer ruimte tussen kast en bezel. Dan gaat het prima met zo’n speciaal mes of een bot keukenmesje.

1 like

Dat dus, ik had een Vostok automaat waarvan het contragewicht aanliep tegen andere onderdelen. En veel olie zat er, af fabriek, niet in.

Ja als Dirk 'm onder handen neemt kan ie weer lang mee.

Het weerhoudt me er wel van nog nieuwe Vostoks te kopen, hoe leuk ze ook zijn. 3 van mijn 4 Vostoks met kuren binnen 2 jaar is een te slechte score…

3 likes

Dit is waarom dit de leukste plek van dit forum is: Niemand die hier toestanden over loopt te maken, over modden ook niet, fabrikant vindt het ook allemaal best.

2 likes

Dat niet maar persoonlijk zou ik een Frankenstein horloge niet echt een mod willen noemen. Eerder oplichting. Nu zijn Vostoks sowieso niet veel waard dus in de :wastebasket: kieperen kan altijd nog.

2 likes

Intussen wacht ik al 5 dagen op enige beweging van mijn nieuwe Scuba dude bij DPD Polen…

Ik had vandaag een Seiko 5 om uit protest.

De blauwe scuba dude heb ik al 'n keertje gehad, maar uiteindelijk ooit eens verkocht. Miss it, dus toch maar een nieuw exemplaar besteld. Hopelijk krijg ik geen spijt, als ik de berichten zo lees over de moderne Vostoks word ik toch een beetje bang.

Een archieffoto van mijn oude Scuba dan maar…

10 likes

Heb ik ook wel eens gehad, zo’n bui :joy:

Maar dat was omdat mijn zoveelste Vostok niet goed meer liep.

4 likes

Voor de nieuw te plannen cccp gtg wat vraagjes aan de groep , @Eddie weet jij ook welke weekenden je vrij bent begin volgend jaar?
@fdpg1963 wat kunnen we doen om jou ook over te halen om te komen?

6 likes