Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XI

:sweat_smile:

1 like

Haha een Mumbai Seiko. Die kom je het en der nog wel eens tegen. Nix mee te beginnen. Lekker in de shame lade laten liggen.

Best een mooi succes geworden. Kun je prima mee voor de dag komen. Heb je een gemotoriseerde polijst set? Daarvoor heb je van die rubberachtige fijne grinders. Zelf gebruik ik veel spul van Eve. Komt uit de tandtechniek maar super te gebruiken voor horloges.

1 like

Goeie tip, bedankt Dirk. Ik had op AliExpress ook dat soort gereedschap gezien. Ik heb een Dremel die ik weinig gebruik. Ik doe het nu nog hoofdzakelijk met een polijstmachine met diverse schijven en met 5000 7000 en 10000 korrel. Nu ik me wil gaan bezighouden met de kasten, verchromen en dergelijke, ga ik die link die je hebt geplaatst eens bezoeken. Ik zit nog steeds te denken hoe je die krassen en deuken in een kast het beste kunt opvullen; krassen eruit slijpen is niet iets wat ik zou willen doen, er moet een andere manier zijn om een kast weer mooi te krijgen.
De Pobeda ziet er al een stuk beter uit, maar ik ben in de leerfase en ga daarom de Pobeda een derde behandeling geven. Ik heb het de tweede keer te kort in het chroombad gehad en de Amp stond ook te hoog. Hele kleine stukken, zoals een horlogekast, moeten bij het galvaniseren het voltage erg laag hebben, en zeker de ampère. Dus ik heb wat beginnersfouten gemaakt, niet erg, daar leer ik alleen maar van.

3 likes

Goede morgen mensen. Nu actuele foto, zoals beloofd. :wink:.
Op zelfgemaakte band van Hans.

8 likes

Het is wat werk, maar jij hebt gewoon elke dag een nieuw horloge!

Ben even op die Duitse site wezen kijken en was al snel verdwaald in alle mogelijkheden. Prijzen vielen me nog mee. Hmmm…

2 likes

Dat snap ik! RVS is eenvoudiger, daarvoor kun je perfect laser pulslassen en daarna slijpen op de lapidair. Messing is wel een ander verhaal maar met toevoeging misschien ook wel te pulslassen.
Bijna Sinterklaas, heb je wat om op je verlanglijstje te zetten.

1 like

Voor de liefhebbers. Simpele mod’s en toch leuk.
Naast de bekende bezels en banden,
de achterdeksels met verschillende gravures en de al dan niet gesigneerde kronen.
De kroon verwisselen is even voorzichtig werken.

8 likes

Om de arm en op de arm. :smiling_face_with_three_hearts:

16 likes

Het uurwerk heeft een afdruk achter gelaten :wink:

2 likes

Ik moet altijd uitleggen wat nu een horloge liefhebber is. Hoef jij nooit Lennert. :grin:

Prachtige 3017 Strela! :+1:

3 likes

Zo hé, is die tattoo echt? Gaaf.

2 likes

Kijk, een ware liefhebber! Mooi man.

2 likes

Ook zeer bescheiden, want: van ALiexpress. Het is deze:

Ik heb er een mooiere sluiting aangezet, ook van Aliexpress en dat is deze:

Soms hebben ze echt heel mooi spul op Ali. :slightly_smiling_face:

7 likes

Dank je. :+1: Het is de originele bezel waar ik de zwart/rode verf vanaf heb gehaald door 'm in sticker remover te leggen. Het staal v/d bezel kan wel tegen die organische oplosmiddelen (zoals aceton) maar de Russische verf niet. De verf wordt week en die krab je er zo af met een tandenstoker.

Daarna heb ik met een tandenstoker de ronde delen wit/zwart geverfd. De capillaire werking v/d verf zorgt ervoor dat het redelijk goed gaat, maar soms moet je toch wat verf die ernaast ging verwijderen en weer proberen. Het valt mij reuze mee hoe lang die verf erop blijft zitten want ik draag 'm dagelijks. Ik zit erover te denken om een andere daily beater te gaan dragen…

3 likes

Ja, gisteren laten zetten. Huid moet nog wat bekomen, die rode schijn gaat nog weg. Heel blij mee, zeker met de kleur van de robijntjes. :v:

6 likes

Ik heb ook zoiets. Ik denk dat van dit horloge alleen het uurwerk Russisch is (3603), en misschien de wijzers. Kast komt op zeker uit China en de wijzerplaat lijkt op een origineel, is ook best mooi, maar het is een nieuwe die je op een Russische site zo kunt bestellen. Zal ook wel uit China komen, wie weet. Ik vind het best een mooi horloge en ik draag hem ook wel eens, maar dit is in Rusland of de SU nooit zo gemaakt.

6 likes

Eerder zat ik jouw posts al met veel interesse te lezen, maar nu ook tijd voor een snelle reactie.
Ten eerste bedankt voor het delen, gaaf proces.
Maar wat ik vooral tof vind is dat je gewoon lijkt te denken “joh gaan we proberen” en je lijkt een heel eind te komen gezien het eindresutaat, heel cool :ok_hand: .

4 likes

Hartelijk dank voor je leuke reactie.

1 like

Zo, horlogevrienden,
Ik ben vanmiddag weer aan de Pobreda begonnen, ik heb heel wat informatie gelezen en heb het toegepast.
Ik heb de kast eerst weer lichtjes opgeschuurd met 2000 korrel, in de ultrasoon en ontvet.
Daarna in het vernikkelbad, deze keer op zeer lage waardes, en ruim 20 min.

Het ging nu veel beter, geen grote belletjes maar hel kleintjes die ik elke vijf minuten eraf schudde.

En het ziet er nu al een stuk beter uit. Ik heb de vernikkelde kast lichtjes over op de polijstborstels gehaald, ook de dremel nog gebruikt.

Het chroombad is op temperatuur; daar gaat de kast 5 à 6 minuten in en daarna de bezel. Ik hou deze twee apart, dus niet samen in het bad, en ik gebruik weer het kleine bad, zodat het iets dichter op de anode komt, ongeveer 5 cm.
Ik ben zeer benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn.

Volgens mij heb ik me verkeken. Als ik naar die eerste foto kijk, dan staat de amp veel te laag.
Vraag me af of dit dan wel nikkel is, ik begin nu toch wel te twijfelen.

Ik heb de kast erin gehangen en volgens mij zijn dit wel de juiste waardes volt en ampère.

Ik ga nu eerst weer vernikkelen, zoals ik al zei, ik heb me totaal verkeken op de ampèremeter.
Het is helemaal geen probleem, ik ga nu eerst even vernikkelen, zodat er een goede, mooie, glimmende hechtlaag op zit, en daarna in het chroombad. Tot straks.

Ik doe toch niet meer vernikkelen, ik vind de kast zo wel mooi en de bezel ligt er nog in, dus even afwachten wat dat is geworden. Ik kan er wel om lachen hoor, zo’n domme fout.

4 likes