Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XI

Ik ben sowieso wat terughoudend met verzamelbeurzen bezoeken, niet alleen qua horloges.

De meeste mensen die er zitten zijn reuze vriendelijk en proberen je te enthousiasmeren voor hun hobby en dat straalt er dan vaak ook echt vanaf. Er zitten er daarentegen ook een aantal tussen die je domweg een poot uit willen draaien en troep aan willen smeren.

Zeker voor de enthousiaste beginneling, en daar reken ik mezelf ook toe want ik doe pas anderhalf jaar mee, kan dit echt een valkuil zijn. Ik ben dan ook oprecht blij als ik op HF wat meer informatie kan vinden als ik weer eens tegen een horloge aanloop waar mijn oogjes weer van gaan flonkeren. Het heeft me al een aantal keer behoed voor een miskoop.

4 likes

In de fraaie website van verzamelaar Netgrafik zie je info over o.a. space watches en voorbeelden van promotie horloges. Hier een van Vostok.

3 likes

Denk dat ik wel weet van welke tafel dit horloge komt. Liggen nog veel meer van dit soort marriages. Hoort eigenlijk ook niet op de Rikketik maar is natuurlijk lastig te handhaven. En als argeloze bezoeker best moeilijk dit goed te kunnen beoordelen. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die dit helemaal niet belangrijk vinden. Het loopt, en misschien ook nog op tijd, почему нет.

4 likes

это просто хобби.
:wink:

3 likes

Ik moet nodig een cursus Russisch gaan volgen…

3 likes

Ik had hier de Google vertaal app voor nodig Piet.
Mijn halve cursus (door corona tijd) is al roestig.
Mooie taal maar verrekte lastig, ook door het compleet andere alfabet. :grin:

2 likes

Ja, die originele print heeft veel meer klare lijn. Dus zonder die gray scale noise.

4 likes

Als ik tekst selecteer met mijn telefoon biedt Google zelf al aan om het te vertalen.

Desalniettemin zou ik het op zich best leuk vinden om het te leren. Of er op dit moment veel aanbod is qua cursussen durf ik niet te zeggen…

2 likes

Gewoon gaan doen. Het alfabet is niet moeilijk, dat heb je vrij snel door. Het moeilijkst zijn de naamvallen, zes stuks, dat is echt om helemaal stapelgek van te worden. Verder is het ontbreken van de werkwoorden “zijn” en “hebben” ook even wennen.

1 like

Ik volgde hem aan de de VUSO of te wel volksuniversiteit. Die hebben veel leuke cursussen. Ook Frans en website maken gevolgd daar. Er zijn diverse vestigingen.
(Mijn kleine vestiging werd na de corona periode gesloten helaas.
Dus maar half kunnen volgen.)

Maar bijv in Zwolle zie ik de cursus gewoon aangeboden staan voor beginners en gevorderden. Per jaar kijken ze of er voldoende vraag is.
Misschien is er een vestiging bij jou in de buurt?

Inmiddels even gegoogeld, op 14 volksuniversiteit locaties in het land wordt Russische taal aangeboden.

3 likes

Nou, voorlopig heb ik even andere prioriteiten. Ik ben aan het oriënteren op een andere baan, een klein bedrijfje aan het opstarten samen met mijn chronisch zieke vrouw en ik heb nog wat maandjes fysio te gaan.

13 likes

Dat wel veel allemaal, sterkte Piet!

Maar juist dan, blijf ook ontspannende dingen doen.

Dit was experimenteren voor een “challange” foto. :grin:

11 likes

Ik heb alle schoolboeken Russisch nog liggen, dus mocht je er zin in hebben. Wat meehelpt is dat je het samen doet, dat motiveert. 30 jaar geleden (samen) 3 jaar VWO Russisch gedaan met staatsexamen. Maar als je het in de praktijk niet toepast ben je het echt zo weer kwijt. Wij hebben geluk dat er ongeveer iedere maand een aantal aan de telefoon hangen, geen woord Engels spreken en ongelofelijk kunnen ouwehoeren. :stuck_out_tongue_winking_eye: Dat heb je echt wel nodig om het bij te houden. En TV Rain (Телекнал Дождь) op YT kijken. Dit is de club onafhankelijke journalisten die met Derk Sauer naar Amsterdam zijn gekomen en daar nu hun studio hebben ingericht voor onafhankelijk nieuws.

5 likes

Zaten wij op dezelfde school?

4 likes

Gouda. Heet nu Coornhert Gymnasium geloof ik. Toen kon je s’avonds deel certificaat Russisch doen als je gezakt was in je reguliere onderwijs. Als volwassenen kon je daarbij aansluiten. Super handig. Bestaat denk ik niet meer.

4 likes

Ah, nee. Ik zat op één van de vijf scholen in NL, in Zeist, waar je Russisch kreeg, of Spaans, op het Atheneum. Eindexamen in Ru gedaan en daarna het meeste wel weer vergeten.

3 likes

De Breul?

1 like

Yep!

1 like

Ik zat op het Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede

Vraagje: de website https://www.vostok-watches24.com/, is dat de legitieme site? En opereren ze uit Rusland. Hoe zit het met handelsbeperkingen?

1 like