Zitten in de dial. Door de tijd (en de zon?) is er een soort sunburst effect met vlekjes ontstaan. Het is volgens mij iets specifieks voor deze dial, heb het wel vaker bij dat model gezien op ebay enz.
De kast; dit is volgens mij de oer-vorm na de ronde met die swing lugs. Ik heb er drie, eentje met de sniper dial, deze, en dan nog een met wat we maar zullen omschrijven als een Sovjet tuxedo dial.
Ja je ziet ze al bij de zeer oude Amphibia’s.
En ja sommige lak baden hadden specifieke kenmerken bij veroudering.
Zoals verkleuring van blauw naar bruin en spider web effect bij dials met sterke sunburst. Met name viel me dat op bij sommige scuba dude series.
Dat heeft deze ook, maar niet erg veel en je ziet het ook bijna niet door het verkleuringseffect. Of eigenlijk is het meer óntkleuring, het is alsof de lak doorzichtig wordt en je het metaal er doorheen gaat zien.
Die wijzerplaat was dus origineel zwart. Bij mij is het een soort metaal-achtig bruin. En hij heeft ook wat Notarolex hier beschrijft, geen lume op de wijzerplaat en bezel insert.
Mijn theorie is dan dat hij gemaakt is tegen het einde van het vijfjarenplan, materialen raken op, productie moet gehaald, dan maar geen lume. Bekend fenomeen in de USSR, schoenen kregen dan ineens kartonnen zolen etc.
Edit: In diezelfde reddit post zag ik de theorie langskomen dat het verkleuren en barsten van de lak iets te maken zou kunnen hebben met het materiaal van de wijzerplaat, die onderdeel is van het antimagnetische omhulsel van het uurwerk. Heeft een van jullie daar verstand van?
Onderweg naar huize Jesús.
Slava 2427 automatisch uit 1994 echt een beetje vintage, mijn oog viel op de kastvorm en dial kleuren. Het is soort sandwich wijzerplaat met hoogteverschil. Ben benieuwd hoe de aan de pols valt. Moet eerlijk bekennen dat het mijn eerste vintage aanschaf is, normaal nieuw of hooguit 10 jaar zijn de reguliere aankopen.