De mijne helaas wel. Twee van de vier waren pas echt in orde na een service en reparatie van @DirkT en dan praat je over horloges van 1 en 4 jaar oud.
En nu is mijn Scubadude echt niet meer met goed fatsoen gelijk te zetten, tijdens het vast draaien van de kroon draait ie random 1 tot 3 minuten terug…
Weet ik en tried and tested, vandaar dat ik er iets geruster in ben dan in bv die pt5000.
Jammer van jouw Vostoks. Toch een beetje luck of the draw dan bij mij?
Hopelijk krijgt iemand je tikkende Russen weer op orde!
Mijn gok: Je moet hem beter terugduwen in de opwind-stand. Als je dat niet doet en je duwt hem terug blijft hij de wijzers draaien totdat hij terugklikt op een gegeven moment. Helpt soms als je de kroon een beetje scheef houdt terwijl je de as terugduwt tot 'ie klikt, dan pas vastschroeven.
Hij draait nog 2 minuten terug als de schroef kroon al half vast gedraaid is!
Dat lijkt redelijk te werken! Maar al met al voelt het gelijk zetten ook anders dan voorheen. Het draait allemaal veel te licht.
Enfin…
Ja, juíst dan. Omdat die kroon dan weer contact maakt met de as, en als die nog in de gelijk zetten stand staat dan gaat alles ineens weer meedraaien.
Dat zou een goede reden kunnen zijn om hem wel na te laten kijken.
Eens, al ben ik er een beetje klaar mee. Dirk heeft 2 van mijn Vostoks gerepareerd en een service gegeven wat hard nodig was soms al na 1 jaar na nieuwkoop!
De kwaliteit de laatste jaren is gewoon om te janken, hoe leuk de horloges ook zijn.
Een advies, doe het wel rustig en met ruim terugdraaien. Je ziet ook de datum licht bewegen als je hem voorbij de klik gedraaid hebt. Ca 20.30u. Daarna kun je weer vooruit.
Het mechanisme is vrij licht uitgevoerd, dus nooit forceren.
Gerepareerd door Dirk.
Gewoon vintage kopen.
Het is inderdaad wat we bij de recente uurwerken steeds vaker zien Folkert. Keyless is in het geheel niet voorzien van een beetje smering en gegeven moment komt de stem niet helemaal terug en blijft hangen tussen winden en verzet. Snap wel dat je hierover teleurgesteld bent maar ben bang dat de kwaliteit de komende tijd minder zal worden. Gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden om het op te lossen alleen steeds minder horlogemakers die dit willen doen.
Radioroom gaat af, Bedtijd. Morgenochtend weer een moment van keuzestress. Voor nu lekker dromen over horloges. (Geen actuele foto hé. Anders lig ik wel heel vroeg in bed).
Leuke NATO combi ook.