Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XII

Je schrijft Boctok (in het Cyrillisch alfabet), we zeggen Vostok maar eigenlijk is het Vwostok met een “stille V” als ik het me goed herinner. MIsschien meer Whostok…

Er zijn ook horloges uitgegeven met Wostok op de wijzerplaat. Voor de Westerse markt bedoeld.

Om het makkelijk te houden.

1 like

13 likes

Nog nooit gezien, kun je er iets over vertellen?

2 likes

Goedemorgen horlogevrienden.
Groepsfoto met Boctok in front,
Achterste rij een Pobeda en twee zonder naam, wel Russisch dacht ik, geen zin om ze open te maken.

13 likes

16 likes

GiveMeYourDough

sep. '20

Discussie uit het modding topic.
"
Of je doet je hele horloge :sunglasses:

Edit: foto van het hele horloge in de vlam kan ik even niet vinden."

Dat ging over een bezel. :wink:

Toch leuke experimenten. Misschien ter aanmoediging?
Hier onder nog teruggevonden hoe de roest op de wijzerplaat is gemaakt.
@Yoeri40 had een vergelijkbare roestige wijzerplaat gemaakt

Yoeri40

apr. '22

paar dagen in de sneeuw laten liggen.
Neen alle gekheid op een stokje. men neme zeer fijne staalwol drenkt die in natuurazijn en laat dat goedje verroesten. Dan heb je een deel vloeibaar en dikke stukjes? Je brengt het aan met een fijn penseeltje laat het 24 uur drogen et voila. Fixeren met matte vernis et fini!

GiveMeYourDough

apr. '22

Nice. Mijn recept gebruikt dus :wink:“”

Met verroeste staalwol dus.

4 likes

De Boctok is echt de Toyota Hi-Lux onder de horloges hè?

6 likes

Meer de Lada Niva :laughing:

6 likes

Een lekker stevige PIERO MAGLI marine

14 likes

Ik heb echt nog nooit zo’n toffe Radioroom gezien…

4 likes

Ik durf er niks over te vertellen. Het is handmatig en toen ik het kocht op een veiling waren het twee dezelfde voor vier tientjes. Ik heb er één aan een maat van mij gegeven. Nato strap van aliexpress van €1,50 en klaar. Het is een van mijn favorieten horloges.

3 likes

En wat dacht je van deze? Een experiment van @Dao

afbeelding

Leuk draadje ook.

10 likes

Klopt ja. Is weinig origineels meer aan.

Klopt. Voor de wijzerplaat heb ik zelf roest gemaakt. Alhoewel, dat is natuurlijk wel echte roest.

Klopt. De case heb ik door en door heet gestookt waardoor ie z’n verweerde look heeft gekregen.

Ja echt.

En aan de voorbumper van een auto. Enkele centimeters van de grond en lekker door de pekel een paar keer op en neer naar Keulen.

Dat ook nog.

Zo is het. Ik heb het losse uurwerk zelfs 3x uit m’n handen laten vallen op de plavuizen en er mist een schroef in één van de bruggen. Onverwoestbaar dat ding.

Zo ja.

Maar… het horloge ligt al een tijd in de doos.
Ik heb de minutenwijzer iets te grof bewerkt en er toen een stuk uitgeknipt. Daardoor is ie nu slap en gaan hangen. Hij blijft nu af en toe achter de uurwijzer hangen waardoor het uurwerk stilvalt. Ik heb er alleen de moeite nog niet voor genomen dat ding weer uit elkaar te halen.
Zonde want het is één van m’n leukste horloges.

Hier nog wat foto’s van het origneel en hoe ie er nog meer uit heeft gezien.
Dit was m’n eerste mod ooit. Heb toen ook gelijk het datumwiel van wit naar zwart veranderd.
Uiteindelijk is daar met de nieuwe dial niets meer van te zien.

12 likes

Die is ook vet. Ondere andere deze was voor mij de inspiratie om de bezel in het zoutzuur te gooien waardoor de bronzen kleur naar boven kwam.

2 likes

Die koperen bezel, zeker in combinatie met de groene “scuba dude” wijzerplaat, vind ik geweldig. Ik heb toen deze mod gemaakt, in navolging van @FransT, die zijn exemplaar toen veel liet zien in het Russische topic. Wordt zeer veel gedragen, als ik niet voorzichtig hoef te zijn.

15 likes

Die is ook lekker. Die koperen bezels doen het altijd goed op een Vostok.

3 likes

Denk dat ik, door dat modding van jou en @Dao, dit toen bedacht had. Gewoon chroom laagje er afschuren. Tot op de messing basis.Vond ik toen wel geslaagd.

Die windstreken bezel van jou is echt fraai!

:ok_hand:

13 likes

De drie benamingen en hun doel:

• BOCTOK (Cyrillisch)
    Dit is de oorspronkelijke Russische schrijfwijze voor “Vostok” (wat “Oosten” betekent). Horloges met dit logo waren bedoeld voor de binnenlandse markt van de Sovjet-Unie. Op deze wijzerplaten staan vaak ook andere teksten in het Cyrillisch, zoals “Сделано в СССР” (Gemaakt in de USSR).
  • WOSTOK (Latijns schrift)
    Deze variant werd tijdens het Sovjettijdperk gebruikt voor exportmodellen, met name naar landen binnen het Warschaupact zoals de DDR (Oost-Duitsland) en Polen. In het Duits en Pools wordt de “V”-klank namelijk geschreven als een “W”, waardoor deze spelling logischer was voor die markten.
  • VOSTOK (Latijns schrift)
    Dit is de standaard Engelse transliteratie van het merk. Deze benaming wordt veelvuldig gebruikt op moderne horloges en exportmodellen gericht op de internationale, Engelstalige markt.

12 likes

Ik kan zo 1,2,3, geen Duits woord bedenken waarbij de W als een V uitgesproken wordt… Of lees ik de uitleg nou helemaal verkeerd?

2 likes

Ja, andersom, de V wordt als een W uitgesproken.

1 like