Show je Facet glas 💎

Dat is wel echt heel tof! :grin:
@Brodie, Die Diamasters van jouw waren ook van Wolfraam toch? Nou staat mij bij dat wolfraam aanzienlijk harder/zwaarder is dan regulier 316L RVS. Merken jullie hier iets van? Is dit nog extremer wanneer je het vergelijkt met titanium?

1 like

Klopt, Diamasters zijn altijd van wolfraamcarbide of tungsten staal, hence 'diamaster. Hard als diamant.
Horloges zijn niet echt zwaarder naar mijn idee. Voelen heerlijk op de pols.

2 likes

Erg cool, Technos is altijd een dikke plus wat mij betreft.

2 likes

6 likes

Nog geen Rado gezien hier. Bij deze gecorrigeerd :slight_smile:

5 likes

Bij een recentelijk verworven lotje van vier horloges waren twee van de vier Quartz aangedreven. exemplaren. Normaal heb ik niet zoveel met quartz horloges. maar af en toe kom je toch iets leuks tegen. Een van de twee quartzen in dit lot was van een voor mij volkomen onbekend merk “Sirius”. Niets over terug te vinden. Echter, de Mikrolisk site geeft wel een flinke respons op Sirius.
Als je dat lijstje bekijkt wordt de verwarring alleen maar groter.

(Klik op het plaatje om te vergroten)

Sirius blijkt een bijzonder populaire model / merknaam voor diverse fabrikanten.
Breitling, Bloch, Merz, Gerber en Sonceboz zijn wat Zwitserse namen en dan ook nog een paar van Duitse origine. Die vallen af, want op de dial staat Swiss Made en er zit een vroeg Zwitsers ESA 960111 Quartz uurwerk in. Niet echt goed te dateren, want dit kaliber komt niet voor in de Ranfft database en ook elders op het grote WijdeWereldWeb is er geen technische info over dit uurwerkje te vinden.
Op e-Bay worden er wel wat horloges met dit uurwerk aangeboden, maar ook hier geen duidelijke informatie. Aan de techniet te zien schat ik het op eind jaren '70.
Ook aan de vormgeving van de horlogekast te zien schat ik de leeftijd op een jaar of 40, dus eind jaren '70, begin jaren '80.

Om nu eindelijk on topic te komen waarom ik dit horloge in dit draadje toon: Bij het schoonmaken en oppoetsen bleek er een gefacetteerd glaasje in te zitten!
En niet, zoals bij de meeste, vooral Japanse horloges die ik hierboven tegen kom, van glas maar van plexi/acryl. Dat maakt het makkelijk om de krasjes er uit te polijsten (de facettering zit aan de binnenkant). Maar het blijkt extreem moeilijk om het facetpatroon, dat ongeveer gelijk is aan dat in deze Seiko van @ElderRuwy, duidelijk te fotograferen.
image
De Seiko van OP

Mogelijk komt dit doordat het glas van mijn Sirius van acryl is en niet van mineraal of saffierglas. Glas heeft, denk ik, een hogere brekingsindex, waardoor het facetpatroon in plexiglas lastiger te zien en dus ook lastiger te fotograferen is.

Toch wilde ik jullie deze vreemde bijt in de eend niet onthouden. Hieronder wat foto’s. Op de meeste is dus van het facet patroon niet of nauwelijks iets te zien, alleen bij de laatste foto, die helemaal van opzij is genomen.

Oh ja, ondanks zijn voor een Quartz horloge respectabele leeftijd van geschat zo’n ruim 40 jaar loopt het ding als een tierelier en keurig op tijd. Al met al een leuke, zij het ook door zijn vormgeving wat bizarre, aanwinst in mijn verzameling.

8 likes

Grappig, maar volgens mij is dat mijn Seiko?:flushed::grimacing::+1::facepunch:

5 likes

Echt heel tof om te zien! Ik kan mij goed voorstellen dat zo’n glaasje totaal anders speelt met licht dan dat wij gewend zijn van een “normaal” facet glas.

Haha :smile:
Ik denk dat Lexaf deze bedoelt :slight_smile:

Ik had wel een paar posts van anderen gelinkt in de OP, dus dat heeft mogelijk voor wat verwachting gezorgd :sweat_smile:

1 like

Ook een soort van Rado

7 likes

Dat klopt. Excuus. :flushed: Ik had me vergist. Hij stond in het openingspostje van @ElderRuwy, maar als citaat van een bijdrage van jou, @JohnD.

Klopt, die had ook gekund. :slight_smile:

2 likes

Geeft niks.
Mooie aankoop :+1:

2 likes

Actus SS

9 likes

De groene 5 Actus draag ik geregeld, de EL-330 is helaas nog niet aan de praat gekregen…

10 likes

Oef! Die gele el-330 is echt heel sexy! :heart_eyes:

1 like

Ik wil deze daarom ook echt heel graag weer aan de praat krijgen.:laughing: Helaas bij de plaatselijke juwelier nog niet voor elkaar gekregen…

Mooi nieuw glaasje destijds voor gevonden.

Hier heb ik al een ander glas voor, moet er eens aan toe komen.

9 likes

Dat is wel een potje kicken hoor! :ok_hand: Als er ooit dit soort glaasjes in saffier gemaakt worden sta ik vooraan in de rij! :grin:

3 likes

Dit topic maar eens even nieuw leven inblazen!!
Dit is de eerste Eweco met facet glaasje erin.
Ook dit is een plexiglas glaasje.

5 likes

Wat is een facetglas echt, echt aftands lelijk.

8 likes