Wat te denken van deze? Ik heb hem volledig gerestaureerd en daar een Topic over geschreven. Wellicht vinden jullie het interessant om dat eens te lezen [link].
Kampioen alle hoeken van het topic
En een top verslag achter je link - aanrader👍🏻
Is inderdaad een geweldig topic en een schitterende Citizen!
En het thema is: Vintage en hoekig
Nondeju, geweldige Eterna’s heb je daar!
Een fijne Falcon automaat met eveneens heel handige sneldatumverzet.
Hij is niet heel groot, voor mijn pols prima, maar door het grote contrast tussen de wijzerplaat en de wijzers, voor mij zonder leesbril, toch prima afleesbaar.
Crosspost.
Voor een verdere bespreking van dit horloge zie hier:
Show je Facet glas

Hee da’s een strakke Ricoh - nog nooit een vierkante van ze gezien
Dank je! Nee, ik heb ook nog nooit een ander exemplaar gezien, ik denk dat deze uit beginjaren zestig stamt.
Op Buyee staat nog een Gold Plated versie te koop. Niet goedkoop, maar wel hetzelfde horloge. Dus er zijn er wel meer te krijgen.
Wat een beauty! Zie je zelden
Klopt. Gekocht van de 1ste eigenaar, dus alles zit bij deze Defy Gauss
En, inderdaad, een beauty
Denk persoonlijk dat Ricoh pas begin 80’er jaren actief in Nederland werd aangeboden. Kan me nog herinneren dat Ricoh quartz horloges premium materiaal waren voor verkopers van bepaalde Japanse cameramerken, ik meen Olympus… Ik heb nog wel een Riquartz handleidinkje en doos maar het horloge heb ik later weggegeven.
Bedankt, ik heb de afbeelding net gevonden.
Leuk om te weten dat Ricoh ook in Nederland is verkocht, dat wist ik niet.
Zeker wel, maar weinig succesvol geloof ik - Einde negentiger jaren heb ik nog wel eens ‘day-date’ automatics Rolexmodellen van Ricoh gehad. Ik weet niet meer zeker of er één NL dagaanduiding had maar ik dacht wel dat ze in Nederland verkocht waren… Was in elk geval pre-Ebay etc.
Ricoh is destijds aan een horlogefabriek gekomen door de gehele inboedel van het vergane Takano aan te schaffen. Takano is na de Koreaanse Oorlog zich toe gaan leggen op horlogerie, ipv precisie-instrumenten voor onder andere het leger. Van 1957 tot 1962 hebben ze verschillende modellen dresswatches voor beide genders geproduceerd, waaronder de vierkante Ricoh van @diashock en het toenmalig dunste horloge van Japan en naar verluid ook de wereld. Of dat laatste ook waar is, is echter onbekend.
In 1962 sloeg het noodlot toe en heeft een tsunami hun halve fabriek met de grond gelijk gemaakt. Gecombineerd met de sterke concurrentie heeft dat het destijds twee na grootste Japanse horlogehuis op de knieën gedwongen, waarna Ricoh deze titel bijbehorende de inboedel overnam.
De '60’s in Japan waren gekke tijden, en ook bij Takano ging het er, ondanks de klassieke inslag, soms wild aan toe. De kasten en het algehele design zijn vrij typerend voor de tijd, maar hun wijzerplatendecoratie is zo gevarieerd en willekeurig dat volgens Japanse verzamelaars catalogisatie vrijwel onbegonnen werk is. Ze zijn er daar toenemend gek op, hoewel het merk wel aardig in de vergetelheid is geraakt. Ook buiten Japan verschijnen er steeds meer, Hodinkee heeft er onder andere ook een op de blog: https://www.hodinkee.com/articles/bring-a-loupe-february-26-2016
Ook op Ebay en Yahoo zijn er steeds meer te vinden, ondanks dat ze zeldzaam blijven.
Ik heb er zelf twee en ondanks ze niet vierkant zijn hoop ik dat ze hier toch als voorbeeld toegestaan zijn
De onderste foto is van de verkoper, ik heb er zelf schijnbaar nog geen fraaie foto’s van gemaakt (al wint die andere foto ook geen prijzen).