Onder het mes: Hoekige schoonheid Citizen 61-0917 maart 1975

Beste mensen,

Vorige week stelde ik jullie via het Incoming Topic al kort voor aan deze NA. De 61-0917 is voorzien van een 6501 uurwerk, de Duitse dag/datum variant op het 6000 uurwerk met datum. Deze week heb ik het horloge onder handen genomen en ik wil daar kort verslag van doen voor de geïnteresseerden.

Tja, het is een bijzondere vogel met maar liefst 13 kanten aan de voorzijde en een 8 kantig acryl glas. Zowel de hoogglans delen als de twee gebrushte delen hebben in de loop der jaren krasjes opgelopen (hoe kan het ook anders).

Na een paar keer badderen in de ultrasoon zag het er ongeveer zo uit. Het uurwerk is natuurlijk niet in de ultrasoon geweest. Het brandschone glaasje heb ik gepolijst om van de meeste krassen af te komen.

Ik ken de 6000 familie op mijn duimpje en heb het uurwerk een uitgebreide service gegeven. Uit elkaar, inspecteren, reinigen in de Elma reinigingsmachine, monteren, smeren, demagnetiseren, afregelen klaar……

Ik besloot ook de hoogglans delen en de gebrushte delen van de kast aan te pakken. Via de zoekfunctie van ons Forum kwam ik in contact met @AB64 die uitstekende resultaten haalt met het brushen van banden. Na een paar individuele coachingsgesprekken met hem bestelde ik een setje Garryson polijstblokken. Deze stellen je in staat om van een vrij grove (paars) tot fijne (grijs) Brush aan te brengen.

Hoogglans delen afgeplakt met isolatietape. Vervolgens in een rechte lijn (je wil geen wiebelige brush!) langs de gebrushte delen van de kast. Starten met het grofste blok. Ik ben bij paars gebleven. De brush leek na 50 ‘heen en weer’ bewegingen als 2 druppels water op het origineel en nagenoeg alle krassen waren verdwenen.

Vervolgens door naar de hoogglans delen. Eerst even mijn frisse brush werk afgeplakt natuurlijk! Ik gebruike 3 gradaties van grof naar hoogglans. Gebruik voor elke pasta een APART borsteltje! Ga niet met je “grove” borsteltje in de “fijne” pasta, dan kun je weer opnieuw beginnen! Ik heb er ongeveer een half uur aan besteed, met een uur was het resultaat waarschijnlijk nog mooier geworden.

Dit is een volledig roestvrij stalen behuizing. Controleer steeds tussendoor je vorderingen: is het al tijd om van grof naar middel te gaan? Is het al tijd om van middel naar fijn te gaan? Wrijf regelmatig even met een schone zachte doek om te zien hoever je bent.

LET OP: niet alle behuizingen zijn geschikt voor deze aanpak! Als je bijvoorbeeld een messing kast hebt “met een dun laagje chroom” (Henk Westbroek cum suis) is de kans groot dat je daar doorheen polijst! Bedenk van tevoren dus goed wat je doet.

Bewaar de pasta’s en de borsteltjes apart in zakjes voor de volgende patiënt zodat je je niet kunt vergissen.

En al die inspanningen hebben vervolgens tot dit resultaat geleid: I love the Seventies!

Nuttige links

Ultrasoon reinigen

Elma reinigingsmachine

Horlogeglas (Acryl) polijsten

Garrison brush blokken

Polijstpasta

Ferm tool

Dank voor het lezen allemaal.

Hartelijke groet,

Aqualand

76 likes

Wauw wauw wauw, very funky indeed!

Gaaf model en mooi gedaan :star_struck:

2 likes

Mooi werk! Ziet er weer tip top uit. :smile: :+1:

2 likes

Te lekker gewoon, te lekker

2 likes

Keurig, mijn complimenten!:+1:

2 likes

niet te evenaren :+1: :star_struck:
gewoonweg prachtig :smiley:

2 likes

Zo man, dat is weer een net horloge! Leuk ook om te lezen hoe je het hebt aangepakt.
Prachtig hoekig blok staal weer.

2 likes

Weer als nieuw! Top gedaan. Pracht Citizen bij de weg.

2 likes

Mooi werk, super knap!

2 likes

Wauw echt mooi man verdient meer foto’s van het eindresultaat. :ok_hand::ok_hand:

2 likes

Mooi verslag en heerlijk horloge! :+1: (had je NA gemist).

2 likes

Gaaf ! :clap: :+1:

2 likes

Erg mooi en goed gedaan.

2 likes

Prachtig opgeknapt, dank voor het delen en veel plezier ermee :+1: :+1:

2 likes

Mooi horloge!

2 likes

weer een schitterend verhaal met uiteindelijk een schitterend resultaat.

2 likes

Knap werk en nu weer als nieuw, hulde :ok_hand:

2 likes

Mooie klus! Fantatastich gedaan. Chapeau!
Dank ook voor de tips en het delen t.a.v. de gebruikte polijstmaterialen. Erg leerzaam.

2 likes

Mooi gedaan zeg :ok_hand:t2:

2 likes

Wow, wow, wow, wat een geweldig resultaat!
Top! :+1:
Die brush is echt heel mooi. Grof maar fijn…

2 likes