Heren, vraagje… Ik heb de spullen binnen om een mod te maken, waarbij ik m’n turtle ga kannibaliseren. Ik heb een SKX type kast en een chapter ring zonder nokje. In de kast zit wel een uitsparing voor dit nokje. Kan ik de chapter ring uitlijnen op dat nokje, of is het beter om eerst het uurwerk te plaatsen en daar de chapter ring op uit te lijnen? Ik heb namelijk nu niet de tools om de het uurwerk uit de turtle te halen, maar zou graag morgen proberen het glas te plaatsen - en dan moet de chapter ring er natuurlijk eerst in.
En while I’m at it; het glas moet er gewoon “droog” in? Niet het randje ff vettig maken of iets dergelijks?
Mischien een rare vraag, maar om het oude glas er uit te halen, moet het uurwerk er toch ook eerst uit? Dan kun je daarna het oude glas van binnenuit naar buiten drukken.
Daar kun je hem wel op uitlijnen, maar vaak zit er wat speling bij de chapter ring. Maar alsnog zou je eerst het uurwerk weer moeten plaatsen, daarna de chapter ring. Deze uitlijnen en dan het glas er weer op.
Wait, whut - op het glas?? Ik neem aan dat je de chapter ring bedoelt?
Ik zet het uurwerk met wijzerplaat van m’n Turtle in een nieuwe aftermarket kast. Ik moet het glas dus in die nieuwe kast zetten.
Sorry, ik zie dat ik een typefout heb gemaakt.
Ik heb dus een kast met een sparing voor het nokje op de chapter ring, maar mijn chapter ring heeft geen nokje. Ik heb inderdaad wel gelezen dat er speling zit tussen het nokje en de uitsparing. Mijn vraag moest dus eigenlijk zijn; moet ik de chapter ring echt uitlijnen op de wijzerplaat, of kan ik de chapter ring uitlijnen met die uitsparing. Dat laatste kan alleen als de wijzerplaat ook goed uitlijnt met die uitsparing. Ik zou dan wat lijm gebruiken om de chapter ring op z’n plek te houden.
Ik heb gereedschap, alleen liggen die momenteel even buiten bereik Ik moet gewoon ff niet ongeduldig zijn, en het uurwerk eerst uit de turtle halen.
Het glas ga ik proberen te plaatsen met een lagerpers, dus als dat niet goed gaat ga ik wellicht op zoek naar iemand met de juiste tools
Ik zit ook half te lezen Ik denk inderdaad ook dat Mipnick bedoeld dat het op de chapterring moet. Het glaasje kun je met pakking droog in de kast drukken.
Ah nu vat ik hem. Voor het beste resultaat zou ik inderdaad alsnog het uurwerk als eerste uit de Turtle halen en daarna in de nieuwe kast plaatsen, dan de chapter ring en daarna het glaasje. Dan weet je zeker dat de chapter ring goed uitgelijnd is. Ik snap dat het moeilijk is, want je wilt aan de slag, maar nog even geduld hebben
Hmm, die had ik eigenlijk leuker gevonden als de SKX kast die in vorige maand kocht. Toen wel hier en daar dergelijke kasten gezien, maar niet waarbij bestaande bracelets passen.
Die werkte goed Met een grote nylon sluitring op het glas, voorzichtig het glas erin gedrukt. Had geen “pop” of iets dergelijks, hij schoof er vrij rap in. In eerste instantie iets scheef, na wat aandrukken zit ie nu in elk geval naar m’n zin.
Heb ook de standaard wijzers gewisseld, da’s wel ff een interessant klusje zonder het goede gereedschap. Bij m’n Vostok ging het makkelijker dan bij deze turtle! Uiteindelijk met een pincet en een modelbouwmes de wijzers eraf gekregen. Plaatsen is weer vrij makkelijk, enkel lastig om te bepalen of de wijzers goed zitten qua diepte. Het uurwerk lijkt goed te lopen, dus vooralsnog heb ik geen zorgen.
Vanavond hoop ik de boel in elkaar te kunnen zetten en de kroonas op maat te maken Tot zover in elk geval bedankt voor de hulp @JuKo en @Mipnick