Show je Seiko mod of build (Deel 2)

Dus een aftermarket kast met een originele wijzerplaat en evt. wijzers is … :thinking:

Nou ja, als gezegd ik ga erop terugkomen na beraad met Jur/Jurgen, de andere twee J’s. Komt goed.

1 like

Een fake Seiko.

1 like

Kom net dit tegen in een verkoop topic.

Dan moet je dit ook verbieden.

Maargoed, ik laat het over aan de mods. Als iedereen zn plasje erover gaat doen word het een bende hier denk ik.

1 like

Daar zit in ieder geval nog wel een origineel uurwerk in. Dat ding is ooit nog wel een Casio geweest. Of is dat hele ding een fake? Of is het een Casio maar dan voorzien van nieuwe band en kast/shell.

Is het dubieus? Ja. Maar toch nog net even wat anders.

2 likes

Zullen we weer terug gaan naar de Seiko mods? Laat ze maar zien!

Zo lang ze door de beugel kunnen … :sunglasses:

Ik heb een Casio AE1200 (Casio Royale) in een aftermarket bronzen kast van SKXMODS. Lijkt me wel een stretch om dat een “fake” te noemen. Om niet te zeggen, onzin.

2 likes

Dat is het grijze gebied waar je volgens mij niet uit gaat komen. Stel ik heb dezelfde AE1200 in een kast van, laten we zeggen, AliExpress geschroefd. Wat dan? In de basis een originele Casio maar ja, die kast hè … net als bij SKXMODS niet origineel.

Het is allemaal niet zo simpel en zwart wit en misschien gaan we hier wel nooit echt uitkomen want zoals @Barrt hiervoor al terecht aangaf, we voeren deze discussie al jaren!

Maar ik wil wel op zoek naar een stukje eenduidigheid. Want het één wel en het ander niet terwijl er feitelijk geen verschil zit tussen beide. Vind ik lastig. In het voorgaande voorbeeld allebei een kast die niet bij Casio vandaan kwam, dus tja …

PS Sorry trouwens voor het kapen van het topic! Ik denk dat het goed is als we verder gaan met Seiko mods en even afwachten wat er uit het overleg komt. Voor mij dan ook voorlopig even de laatste inhoudelijke reactie. Sowieso, bedtijd! :sleeping:

PS2 @anon39410440HF heeft het alvast even opgezocht. Best wel helder!

:arrow_down:

1 like

Da’s dus duidelijk.

SEIKO Corp. zal niet blij worden van al die Fake Seiko’s…

1 like

Volgens mij is het wél simpel. Het is een Casio met een andere kast. That’s it. Ik ben op zich ook niet zo’n fan van Rolex klonen met Seiko uurwerken, platen en logo’s, maar het is uiteindelijk meer een kwestie van smaak dan iets anders. Recasing van een horloge is al zo oud als de horlogemakerij. Misschien moeten we het gewoon mutanten gaan noemen in plaats van klonen of “fakes”.

Denk ook aan de juridische aspecten richting HF wegens showen Fake Seiko’s.

Dus als ik dit alles nu lees, (ik wil geen onnodige reacties uitlokken of provoceren), mag bovenstaand niet? Uurwerk, wijzerplaat, wijzers e.d. komen uit een originele Seiko.

Kast, bezel en insert zijn aftermarket van DLW Watches, ik doe dit ook niet anders voor komen.

Ik begrijp het, als het een neppe wijzerplaat is, waar de Seiko naam op is gedrukt, of Seiko wordt gebruikt om bijvoorbeeld een Rolex na te maken.

Enige wat ik wilde, was mijn horloge met een slankere kast, dan het origineel.

2 likes

Er zijn 3 problemen.

1. het maken van fake producten. Tegenwoordig is de fake Seiko industrie een groot probleem. Het komt steeds meer voor. Het is zowel wettelijk verboden als moreel verwerpelijk. Fakes zijn kut.

2. het misleidende karakter er van. Ook met hoe het omschreven wordt, als “Seiko mod”. Dat terwijl deze horloges helemaal geen Seiko zijn en niks met Seiko te maken hebben. Niet iedereen zal snappen hoe de vork precies in de steel zit en hoe en wat wel of niet origineel is.

3. de acceptatie er van leidt tot verder misbruik maken er van zoals gebeurd is en hoe de fake Seiko wereld zo heeft kunnen groeien.

Dat is een zeer zeldzaam geval. De meeste hebben tegenwoordig ook geen Seiko uurwerk (en nee NH/TMI uurwerken zijn geen Seiko uurwerken). En zijn helemaal nooit als Seiko geboren/hebben niks met Seiko te maken.

2 likes

Doek dit topic dan maar op. Kennelijk mag je niet eens meer een andere insert of band meer wisselen. Man man man!

4 likes

Waarom? Naast dat de discussie over randzaken niet duidelijk is zijn er toch gewoon prima mods te maken met Seiko onderdelen?

2 likes

Ja maar zo heeft Seiko het niet bedoeld hè.
Insert vingertje emoji

2 likes

Nee, daarom heeft Seiko over de afgelopen jaren de verkoop van diverse losse onderdelen gestaakt, zoals de limited onderdelen (met beleid: wissel mogelijk bij opsturen, maar niet los).
Maar dat neemt niet weg dat het volledig origineel Seiko is.

Ik ben benieuwd hoe ver je wettelijk mag gaan. We hebben het dus niet over fake wijzerplaten of zo want dat is duidelijk.

Maar als je kijkt naar de automobielindustrie kunnen fabrikanten echt niet tegengaan dat er gemod wordt. Of dat nou andere velgen, een stuur of een compleet spoilerpakket is. Ook de motoren worden ‘gemod’. Harley Davidson spint er zelfs garen bij want die houdt de modindustrie juist in de gaten om te weten wat er speelt en brengt op basis daarvan nieuwe modellen uit.

Ik denk dat we ons hier bij HF aan de wet moeten houden. Een gekocht product is jouw eigendom en mag je volgens mij gewoon aanpassen.

Nogmaals, ik heb het niet over fake wijzerplaten met naamsvermelding.

Dit is voor mij ook de grens, de naamloze onderdelen (al is het niet mijn smaak) kunnen voor mij gewoon. Maar dit betekent ook: geen “kleine oplage hobbyproject met merknaam wijzerplaat” :upside_down_face:

Yeah, right.

Precies. De hele Seiko (en Vostok) mod scene hangt aan elkaar van allerlei aftermarket producten, dat is nou juist het leuke eraan, dat je iets maakt zoals het oorspronkelijk niet bedoeld was. Maar ja, “dAt ZuLlen zE bIj vOStoK NiET LeUK vINdEn!!11!!!”