Het is tegen de regels om de Seiko merknaam op zelfbouw horloges te laten zien. Andersom mag het wel, een kale wijzerplaat op een bestaande Seiko … een mod dus. Ik haal je bericht met de foto’s dus weg, zodat we geen gelazer krijgen met de merkhouder. Verder denk ik dat het goed is als een aantal zich even verdiept in de regels en wat er eerder is geschreven over dit onderwerp.
PS Ik zit even terug te bladeren (kende dit topic nog niet) en ik zie denk ik nog wel meer twijfelgevallen. Die laat ik nu even voor wat ze zijn maar ik ga wel even in overleg met de andere twee J’s over hoe we hiermee om willen gaan. Het is ook telkens weer een dingetje bij verkooptopics van ‘zelfbouw’. Beetje (extra) duidelijkheid kan geen kwaad.
Het is toegestaan zolang er maar originele wijzerplaten gebruikt worden. De mods met aftermarket wijzerplaten en de merknaam seiko zijn tegen de regels. Misschien even goed inlezen de volgende keer.
Ik betwijfel of een originele wijzerplaat in een aftermarket kast mag worden geplaatst, de suggestie wekkend dat het een Seiko is. Maar als gezegd, ik heb het al in de groep gegooid.
Even voor de duidelijkheid. Het kwam een beetje rot over hoe ik dat verwoorde, bedoelde het niet snauwend of belerend. het lijkt soms zo’n eindeloze discussie te zijn m.b.t. wat wel of niet is toegestaan.
Eens! Daarom ga ik nu proberen wat duidelijkheid te verschaffen over het merendeel van alles wat we voorbij zien komen en dat zetten we dan ook gelijk ‘klip en klaar’ in een FAQ of in de regels, zodat we er nooit meer gedoe over krijgen. Vast een utopie, maar we gaan het proberen!
Daar zit in ieder geval nog wel een origineel uurwerk in. Dat ding is ooit nog wel een Casio geweest. Of is dat hele ding een fake? Of is het een Casio maar dan voorzien van nieuwe band en kast/shell.
Is het dubieus? Ja. Maar toch nog net even wat anders.
Ik heb een Casio AE1200 (Casio Royale) in een aftermarket bronzen kast van SKXMODS. Lijkt me wel een stretch om dat een “fake” te noemen. Om niet te zeggen, onzin.
Dat is het grijze gebied waar je volgens mij niet uit gaat komen. Stel ik heb dezelfde AE1200 in een kast van, laten we zeggen, AliExpress geschroefd. Wat dan? In de basis een originele Casio maar ja, die kast hè … net als bij SKXMODS niet origineel.
Het is allemaal niet zo simpel en zwart wit en misschien gaan we hier wel nooit echt uitkomen want zoals @Barrt hiervoor al terecht aangaf, we voeren deze discussie al jaren!
Maar ik wil wel op zoek naar een stukje eenduidigheid. Want het één wel en het ander niet terwijl er feitelijk geen verschil zit tussen beide. Vind ik lastig. In het voorgaande voorbeeld allebei een kast die niet bij Casio vandaan kwam, dus tja …
PS Sorry trouwens voor het kapen van het topic! Ik denk dat het goed is als we verder gaan met Seiko mods en even afwachten wat er uit het overleg komt. Voor mij dan ook voorlopig even de laatste inhoudelijke reactie. Sowieso, bedtijd!
PS2 @Aamon heeft het alvast even opgezocht. Best wel helder!