Show je Seiko mod of build (Deel 2)

Volgens mij is het wél simpel. Het is een Casio met een andere kast. That’s it. Ik ben op zich ook niet zo’n fan van Rolex klonen met Seiko uurwerken, platen en logo’s, maar het is uiteindelijk meer een kwestie van smaak dan iets anders. Recasing van een horloge is al zo oud als de horlogemakerij. Misschien moeten we het gewoon mutanten gaan noemen in plaats van klonen of “fakes”.

Denk ook aan de juridische aspecten richting HF wegens showen Fake Seiko’s.

Dus als ik dit alles nu lees, (ik wil geen onnodige reacties uitlokken of provoceren), mag bovenstaand niet? Uurwerk, wijzerplaat, wijzers e.d. komen uit een originele Seiko.

Kast, bezel en insert zijn aftermarket van DLW Watches, ik doe dit ook niet anders voor komen.

Ik begrijp het, als het een neppe wijzerplaat is, waar de Seiko naam op is gedrukt, of Seiko wordt gebruikt om bijvoorbeeld een Rolex na te maken.

Enige wat ik wilde, was mijn horloge met een slankere kast, dan het origineel.

2 likes

Er zijn 3 problemen.

1. het maken van fake producten. Tegenwoordig is de fake Seiko industrie een groot probleem. Het komt steeds meer voor. Het is zowel wettelijk verboden als moreel verwerpelijk. Fakes zijn kut.

2. het misleidende karakter er van. Ook met hoe het omschreven wordt, als “Seiko mod”. Dat terwijl deze horloges helemaal geen Seiko zijn en niks met Seiko te maken hebben. Niet iedereen zal snappen hoe de vork precies in de steel zit en hoe en wat wel of niet origineel is.

3. de acceptatie er van leidt tot verder misbruik maken er van zoals gebeurd is en hoe de fake Seiko wereld zo heeft kunnen groeien.

Dat is een zeer zeldzaam geval. De meeste hebben tegenwoordig ook geen Seiko uurwerk (en nee NH/TMI uurwerken zijn geen Seiko uurwerken). En zijn helemaal nooit als Seiko geboren/hebben niks met Seiko te maken.

2 likes

Doek dit topic dan maar op. Kennelijk mag je niet eens meer een andere insert of band meer wisselen. Man man man!

3 likes

Waarom? Naast dat de discussie over randzaken niet duidelijk is zijn er toch gewoon prima mods te maken met Seiko onderdelen?

1 like

Ja maar zo heeft Seiko het niet bedoeld hè.
Insert vingertje emoji

2 likes

Nee, daarom heeft Seiko over de afgelopen jaren de verkoop van diverse losse onderdelen gestaakt, zoals de limited onderdelen (met beleid: wissel mogelijk bij opsturen, maar niet los).
Maar dat neemt niet weg dat het volledig origineel Seiko is.

Ik ben benieuwd hoe ver je wettelijk mag gaan. We hebben het dus niet over fake wijzerplaten of zo want dat is duidelijk.

Maar als je kijkt naar de automobielindustrie kunnen fabrikanten echt niet tegengaan dat er gemod wordt. Of dat nou andere velgen, een stuur of een compleet spoilerpakket is. Ook de motoren worden ‘gemod’. Harley Davidson spint er zelfs garen bij want die houdt de modindustrie juist in de gaten om te weten wat er speelt en brengt op basis daarvan nieuwe modellen uit.

Ik denk dat we ons hier bij HF aan de wet moeten houden. Een gekocht product is jouw eigendom en mag je volgens mij gewoon aanpassen.

Nogmaals, ik heb het niet over fake wijzerplaten met naamsvermelding.

Dit is voor mij ook de grens, de naamloze onderdelen (al is het niet mijn smaak) kunnen voor mij gewoon. Maar dit betekent ook: geen “kleine oplage hobbyproject met merknaam wijzerplaat” :upside_down_face:

Yeah, right.

Precies. De hele Seiko (en Vostok) mod scene hangt aan elkaar van allerlei aftermarket producten, dat is nou juist het leuke eraan, dat je iets maakt zoals het oorspronkelijk niet bedoeld was. Maar ja, “dAt ZuLlen zE bIj vOStoK NiET LeUK vINdEn!!11!!!”

Maar je koopt niet een chassis van aftermarket bedrijf a, carrosserie bij bedrijf b, de stoelen en ramen uit China, volkswagen interieur, een skoda motor, een grille met audi logo en noemt het een audi mod. Toch?

Veel van deze horloges bevatten een al dan niet legit seiko plaat en voor de rest niet van seiko. Dat is dan toch gewoon zelfbouw?

Het zal Seiko weinig rotten of je een seiko koopt en wat onderdelen vervangt. Enkel een seiko plaat en aanvullen met afternarket/fake parts maybe wel…

Wat mij betreft denkt de topic titel de lading wel aardig. Hernoem m gewoon naar Show je mod of build. Klaaaaar.

3 likes

Als aftermarket onderdelen niet mogen dan kun je net zo goed het hele topic weggooien. Dan kun je niet eens een bezeltje aanpassen.

Het haalt de fun wel een beetje weg zo. Ik hoop dat jullie snel met opheldering komen!

1 like

:point_up_2: Precies

Dat lijkt me ook dat het modificeren van Seiko horloges geen probleem is.

Maar dat zelf horloges bouwen en daar dan een Seiko wijzerplaat (al dan niet OEM) in doen niet wenselijk is lijkt me logisch. Je ziet dat ook niet bij andere merken. Je mag uiteraard wel zelf creaties blijven maken maar enkel er niet een Seiko wijzerplaat in lepelen. Zijn genoeg andere wijzerplaat opties voor die niet van Seiko zijn/zonder logo zijn. Zo moeilijk is het niet. :man_shrugging:

2 likes

Duidelijk!

Tenzij je originele Seiko onderdelen gebruikt hebt, dan mag de Seiko wijzerplaat ook.

1 like

Dus eerst mag je het enkel een Mod noemen wanneer de kast en wijzerplaat OEM Seiko zijn.

Is de kast OEM maar met een andere wijzerplaat waar geen Seiko opstaat, dan is het een Build.

En met een OEM wijzerplaat en aftermarket kast is het ook een Build.

Upgrade je enkel de 7s26 naar een 4r36 dan is het nog een Mod, maar pak je een NH… uurwerk (waar maar 1 ding anders is dan bij een 4r… uurwerk) dan heb je een Seiko Upgrade…? :face_with_raised_eyebrow:

:upside_down_face: dus nu zijn we verder geëvolueerd naar wanneer je iets veranderd (bezel, insert, chapterring, wijzer, enz.) dat je een Fake Seiko hebt :grimacing:

Hier kom je maar op 1 manier vanaf…

Show je creatie, en plaats daarbij je complete lijst met gebruikte onderdelen, OEM en Aftermarket.
En noem het vooral geen Seiko Mod of Seiko Build… dat wordt gaandeweg wel voor je bepaalt wat het is. Mochten de heren er onderling uitkomen :policeman:

Gaat een hoop vrije tijd inzitten :man_playing_water_polo:

SKX007J en zwarte OEM Seiko dag&datum schijven op een 4r36. Aftermarket stem-as en S gesigneerde aftermarket kroon.
Saffierglas en Miltat Jubilee met AliExpress duikers-sluiting.

2 likes

Wanneer het topic veranderd wordt naar show je MOD, build of wat dan ook maar, kunnen er dus ook MODS van andere merken toegevoegd worden. Bijvoorbeeld G-Shock. :partying_face:

1 like

Misschien kun je ook nog even aangeven waar we de aanvraagformulieren voor een mod-vergunning kunnen downloaden en waar we die dan heen moeten sturen en in hoeveelvoud? Moet er niet aan denken om aan de slag te gaan zonder jouw schriftelijke toestemming.

2 likes