Zeker maar het moet wel geloofwaardig zijn.
Het feit dat seikos niet meer gemodificeerd mogen worden/seiko dit niet support/deze horloges niet serviced is een gevolg van dat seiko hier veel te lang geen actie tegen ondernomen heeft en mod/gemodificeerd een synoniem voor fake geworden is.
en dit is natuurlijk wel wat ver gezogd maar dat de waterdichtheid en kwaliteit van die horloges niet gegardandeerd kan worden is dan weer niet heel ver gezogd.
Dit kunnen ze denk ik niet verbieden. Je least geen horloge, het is je eigendom na aankoop. Dat je het dan niet mag verkopen en dat ze het niet supporten is logisch.
Ja dat is allemaal lastig. Maar met hoe ver het uit de hand gelopen is is het niet heel gek dat ze nu zeggen dat het allemaal niet oke is.
Behalve dan dat dat nergens staat. En ook onzin is; als ik een horloge koop mag ik ermee doen wat ik wil, al giet ik het helemaal vol met “aftermarket parts”.
Seiko build met originele onderdelen uit de jaren 70 en 80: kast van een 6309, bezel 7549, uurwerk 7546, wijzerplaat 7548. Saffier aftermarket (en bezel-inzet waarschijnlijk ook).
Nice!
Precies. Zolang een verkoper volledig eerlijk is over de (non-)originaliteit van een horloge is er m.i. geen probleem.
Vervanging van originele onderdelen met OEM- of aftermarket onderdelen kan, naast een smaakkeuze, ook een upgrade zijn. Bijvoorbeeld als een ouder 7S26-uurwerk wordt vervangen door een 4R36 of een NH-versie.
Helaas zijn er ook fakers en oplichters, net als onwetende (ver)kopers. En dat ook Seiko geen aantasting van de eigen reputatie wil is logisch. Ook begrijpelijk is dat hun service centers wellicht soms samengestelde / niet volledig originele horloges binnenkrijgen en die dan weigeren, omdat ze niet voor de kwaliteit en waterdichtheid kunnen instaan.
Maar vergelijk het eens hiermee: na een garantiewaarschuwing zal daarentegen een autobedrijf, ook een dealer, je auto gewoon willen onderhouden ondanks het bijvoorbeeld achteraf zijn gemonteerd van een Sloveense uitlaat of een toegepaste chiptuning.
Denk je dat een audi dealer zin heeft om een auto met zelf gebouwde koets, een interieur en wielen uit china, een skoda motor en audi logos op de auto geplakt te onderhouden?
Mooi zeg!
Dat natuurlijk niet, nee. En niet iedereen zal er hetzelfde over denken. Mijn mening:
Nog los van smaak (en om in de vergelijking met auto’s te blijven: verlagen, dikkere wielen, illegale raamtinting en bullbars, een herrie-uitlaat etc), ergens ligt een grens tussen het aanbrengen van een verbetering/verandering en het voor een groot deel samenstellen van iets dat niet meer op het origineel lijkt.
Waar liefhebbers zelfs op dure horloges alternatieve onderdelen (laten) monteren (zoals Forstner armbanden op Omega’s of andere wijzerplaten en bezel inserts op Rolexen), waarom zou het vervangen van een Seiko-kast of -bezel door een alternatief moeten worden afgekeurd?
Zolang je zelf eigenaar bent, doe waar je blij van wordt!
Omdst bij andere merken het niet normaal gevonden wordt en niet gebeurd dat er nep/fake onderdelen gebruikt worden. En bij Seiko is het schrijnend dat dat wel het geval is.
![]()
We hoeven het niet helemaal eens te zijn. Het ‘modden’ is bij Seiko wellicht uit de hand gelopen, maar dat is m.i. juist bij de duikers een van de redenen dat ze zo populair zijn geworden.
Voordat ‘de Ali-Chinezen’ kwamen werden al 20-25 jaar geleden prachtige aftermarket wijzerplaten en wijzers gemaakt, speciaal voor de 6309-, 7002- en SKX-modellen (inclusief de Monsters). Veel mensen kochten (of doen dat nog!) een gebruikte of zelfs nieuwe SKX om hem direct te laten aanpassen naar eigen smaak.
Het horloge hieronder is waarschijnlijk volgens de HF-criteria de grens over gegaan van build naar mod of zelfs een ‘FrankenSeiko’:
Ik kocht op eBay ooit wat ik dacht dat een SKX399 was (een 7S26-0020 met een andere wijzerplaat, verkocht in Singapore). Een jaar later bleek bij onderhoud dat de wijzerplaat de voetjes miste en op de plastic ring was gelijmd. Wellicht was het zelfs een aftermarket wijzerplaat.
Toen besloot ik een mooie aftermarket wijzerplaat en wijzers te laten monteren, plus een gebold saffierglas. Met de originele bezel (links op de foto) zou hij nog grotendeels origineel zijn; met een van de andere twee resteren enkel de kast, de rehaut (die ik npg door een effen zwarte wil vervangen) en het uurwerk van de originele Seiko.
Een fake is het niet, want het horloge pretendeert geen Seiko te zijn. Ik noem het een mod, maar met genoeg Seiko-dna om gewaardeerd te kunnen worden door Seiko-fans. Het is de afgelopen jaren bovendien mijn vakantiehorloge geweest, dat meeging op zeilvakanties in Kroatië en Nederland en waarmee ik ook zwom. ![]()
Dit is een van de problemen. Het niet juist benoemen van wat het is. Deze wijzerplaten zijn nep/fake.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Nep of fake is iets dat zich voordoet als iets anders; iets waar een merk op staat maar niet door (of met toestemming van) dat merk is geproduceerd.
Een Akrapovic-uitlaat is ook geen nep-uitlaat en de auto waar hij onder zit is geen nep-auto…
Ja dst is inderdaad het verschil. Een wijzerplaat of band die niet door Seiko geproduceerd is maar wel Seiko op staat is dus nep/fake.
Een jubilee band voor de skx van strapcode/miltat is aftermarket. Een niet door seiko geproduceerde band met Seiko logo er op is fake. Het probleem is dat dit soort banden, wijzerplaten echter werden omschreven als aftermarket. Hier door vervaagde de lijn tussen Seiko en nep.
Volgens mij zijn we het in de kern wel eens, hoor!
Dingen die als ‘Seiko’ zijn gelabeld of worden gepresenteerd maar niet OEM Seiko zijn, zijn nep/fake - en een fake onderdeel zal uitstralen op het geheel. Daarom is eerlijkheid zo belangrijk.
(Een beetje off-topic: er is weleens een vliegtuig gecrasht doordat nep-onderdelen waren gebruikt.)
Met sommige onderdelen van gebruikte Seikos weet helaas enkel de eerste eigenaar 100% zeker hoe het zit…
En daarom wil ik op aftermarket wijzerplaten (zoals hierboven) ofwel het logo of merk van de maker ervan, of helemaal geen merk/logo. Ook van andere onderdelen moet m.i. duidelijk zijn: Seiko heeft dit niet gemaakt. Dan kan er geen misverstand over bestaan: dit is geen origineel horloge (meer) - hoe fraai misschien ook.
Zolang het horloge niet verkocht wordt als zijnd “echt” of origineel terwijl er gemod is lijkt me er sowieso geen enkel probleem
Alleen maar leuk om af en toe eens wat aan te passen, lumen verbeteren etc zo blijft de hobby leuk en vernieuwend.