Sicura diver, het vervolg

Via het Deel je “Kringloop” vondsten topic en het blauwe gratis aanbod van @BroederBill kwam ik in het bezit van een Sicura duiker. Tof horloge die er nog heel goed uitzag.

Volgens Bill rammelde er wat in het horloge, liep het goed, werkte de automaat niet en kon wel opgewonden worden middels de kroon. Bij het openmaken kwam de afdichting los en deels in het loopwerk. Grrrrr…dat wordt extra werk, want ineens doet het uurwerk het niet meer. Ook bleek dat de rotor los zat. @Loderoelofs bood mij een vervangende bezel aan die hij nog had liggen.
Tot twee keer toe weet de post het proces te verprutsen en de bezel is ergens in de posthemel terecht gekomen. Tot afgelopen week er ineens post uit België is: Lode had bij toeval een andere bezel gekregen en wist nog dat im daarnaar op zoek was. :+1:t2: Topgozer :grin:

Enfin, dit weekend maar eens aan de slag en dan wordt het lastig: het uurwerk wil er niet uit. Het lijkt er op dat de fitting ring vast op zijn plaats blijft en daarmee het uurwerk blokkeert.

Wie heeft een idee hoe dit voor elkaar te krijgen. Im weet het even niet meer :pensive:

3 likes

Zou je niet eerst eens beginnen om de stift met de kroon los te maken voordat je gaat proberen het uurwerk los te krijgen. :smirk:

Uiteraard al gedaan :grin: ik heb niet alles op foto gezet.

Ben blij dat @Plees Friso hem heeft. Dan maakt hij meer kans om te overleven dan bij mij.:wink:

2 likes

Nou nou, zo erg is het niet met je gesteld :joy:

1 like

Succes er mee.

Ik moet wel zeggen de sicura die ik hier heb heeft een heel andere spacer. Zo een met 3 lipjes aan.

1 like

Ik hou het wel bij billenwassen. En af en toe een batterij verwisselen😉

5 likes

Het is niet heel duidelijk te zien, maar houdt de pakking de boel niet tegen? Ik heb al meerdere malen gehad dat een pakking zodanig was vergaan, dat het was omgezet in een plakkerige kit.

2 likes

Dat is waarschijnlijk ook zo. Ik heb (voorzichtig) het meeste al verwijderd. Toch is er nog steeds geen beweging in te krijgen :pensive:

1 like

Ik heb hetzelfde eens meegemaakt bij een sicura jumphour.
Die klemring zat muurvast.

Uiteindelijk bij de opening voor de opwindstift de ring een klein beetje naar boven gekregen, en van daaruit langzaam verder werken.

Voordat ik daarmee begon, heb ik eerst de balans eruit gehaald, dat wel.

1 like

Dat zat ik ook al te overwegen. In ieder geval een deel van het uurwerk te demonteren. Als dat de enige manier is…
Edit: nadeel bij dit horloge is dat die ruimte heel beperkt is doordat er een tube doorheen lijkt te lopen.

1 like

Ja, was bij mij ook het geval.
Begin klein, in gereedschap en in beweging is het motto (niet iets wat je zou verwachten van mijn avatar :wink:).

3 likes

:joy:

1 like

Ik denk dat je gelijk hebt. Die oude pakkingen gaan er volledig tussen zitten. Eerst moet die pakking er helemaal uit en alle restjes eruit gepeuterd worden. Vermoedelijk is dan de rand tussen kast en ring goed te zien er komt hij er naar veel gepriegel uit. Veelvuldig voorkomend bij dit oude spul.

2 likes