Hu? En van wie krijg ik hem cadeau?
Ik snap hoe het werkt hoor, maar ik zie enkele witte plekjes waarvan ik niet kan inschatten of het op het glas of op de plaat is inderdaad.
Rest de vraag ’ welk materiaal?’ ben wel benieuwd.
Hu? En van wie krijg ik hem cadeau?
Ik snap hoe het werkt hoor, maar ik zie enkele witte plekjes waarvan ik niet kan inschatten of het op het glas of op de plaat is inderdaad.
Rest de vraag ’ welk materiaal?’ ben wel benieuwd.
Klopt als een bus. Maar daar hebben ze brillen, loupes en lange armen voor uitgevonden
Lange armen hebben ze niet uitgevonden.
Die ontstaan , evenals grote neusgaten, door veel en lang met zware kruiwagens te lopen.
HMT (Hindustan Machine Tooling) White Pilot LE, mooie Indiase limited via WUS, ooit hier op het forum gekocht. Lekkere standaard HMT 0231 handopwinder, witte honingraat wijzerplaat, blauwe wijzers, geen datum!
Ok, maar … Er komt een tijd dat je arm niet meer lang genoeg is
Al is dat ook de tijd dat je de datum helemaal niet meer belangrijk vindt.
Het is uiteraard een kwestie van (veranderende) smaak. Nu gaat mijn voorkeur uit naar eenvoud, dus zonder datum. Als er een datum aanduiding op zit, fijn, maar hij mag ook zonder, want ik gebruik het niet.
Sorry, vergissing! Hij is van @Klugt1990 Maar daarom een niet minder mooi horloge!
Ik wil 'm ook wel cadeau hoor…
Het is wel duidelijk waar mijn voorkeuren liggen…
Ik ga daar wel een eindje in mee, Robert. Simpel en wit, b.v.k. no date. Altijd goed en altijd draagbaar. Spreekt mij ook wel aan en dus blijft daar wel eens wat van in de collectie hangen. Niet zulke prachtige merken als die van jou, maar ik ben ook wel gelukkig met, ook qua herkomst, soms wat simpeler werk.
liever een handopwinder had gehad, is dit (quartz) toch ook wel erg gemakkelijk.
Precies en bij deze fraaie Deen neem je het quartz uurwerk, ongetwijfeld van mooie kwaliteit, dan voor lief. Swiss ETA, geloof ik?
Wel lekker eenvoudig in onderhoud, quartz, past mooi in het topic!
Precies! Ze doen het (bijna) altijd, geen gedoe met opwinden, loopt vaak nauwkeuriger dan (de meeste) mechanische uurwerken. En gaan ze eens stuk, dan is het vaak goedkoper en eenvoudiger om het hele uurwerkje te (laten) vervangen i.p.v. het (laten) repareren van een mechanisch kaliber, ook al is dat slechts een handopwinder. Toch ligt mijn hart wel bij de vintage mechanische horloges. Een minuutje meer of minder nauwkeurig, zeker voor een vintage, vind ik niet zo erg en zo’n doosje vol met schroefjes en radertjes vind ik toch vaak spannender dan een Quartz. Ik vind het fascinerend dat die mechanische dingen, soms zelfs vrijwel zonder onderhoud vaak tientallen jaren redelijk tot goed blijven lopen. Al zou het wel beter zijn als men het onderhoud wèl deed, dan gaan ze waarschijnlijk nòg langer mee. Mijn ervaring is dat quartz horloges meestal toch een kortere levensduur hebben omdat het gezien de waarde van de uurwerkjes niet de moeite is om ze te laten repareren. Plastic tandwieltjes enzo… De mooie en soms ingewikkelde exemplaren van premium merken niet meegerekend natuurlijk. Maar ook simpele Japannertjes en zelfs Chinese quartz kalibertjes blijven soms verrassend lang functioneren. Elke paar jaar een batterijtje is genoeg.
Als het gaat om mooie vormgeving, in combinatie met functionaliteit, doen de Quartz horloges tegenwoordig toch wel goed mee. Die Deense ontwerpen zijn daarvan een mooi voorbeeld.
Hieronder een voorbeeld van mijn keuze voor dit draadje.
V.l.n.r: Swiss Edox Alfetta, Chinese Shanghai, Swiss Onsa, Swiss Lanco, Swiss
Newton, en tenslotte de Japanse Pulsar Quartz (met datum, sorry het is niet anders, maar hij zit wèl op de goeie plek, d.w.z. mooier dan op de 3).
Bij dit voorbeeld zou ik aan de parameters ‘simpel’ en ‘eenvoudig’ er nog twee willen toevoegen, namelijk ‘vintage’ en ‘(zeer) betaalbaar’. Als dat laatste niet zo was, moest ik een andere hobby gaan zoeken.
Echter het op de grootst mogelijke afstand van je gezicht houden van je handen om nog wat te kunnen zien is wel een ontdekking die je pas doet zo na je 50ste. Helaas groeien ze niet meer (armen bedoel ik).
Action-leesbrilletje doet ook wonderen.
simpel smerig
HMT (Hindustan Machine Tooling) White Pilot LE, mooie Indiase limited via WUS, ooit hier op het forum gekocht. Lekkere standaard HMT 0231 handopwinder, witte honingraat wijzerplaat, blauwe wijzers, geen datum!
Kende ik nog niet. Héél mooi! Nu moet ik wel gaan kijken wat dat kost en welke historie het merk heeft.
Maar dan is daar het wonder, als je je hele leven wat sterkere min,glazen gehad hebt.
Waar hele volksstammen van mijn generatie met leesbrillen rond gaan slepen, zet ik, als ik wat wil lezen, mijn bril gewoon af.
Hoe ver je je leesvoer van je gezicht moet houden varieert, dat is afhankelijk van de lettergrootte .
Maar gemakkelijk is het.
Ik heb altijd links + 1 en rechts - 2 gehad, ongeveer. Tot een paar jaar geleden haalden mijn hersenen een soort truc uit resulterend in een soort 20/20 vision met beide ogen kijkend.
Maar dat effect is nu min of meer weg helaas.
Zoiets? Vrij simpel toch?
Of
Beide handwinders. De laatste wel met quick set datum. Zonder datum vind ik toch mooier.
Mooie simpele/eenvoudige vintage verzameling Lexaf! M.n. de Onsa spreekt me aan, hoewel ik meestal niet van goudkleurige cijfers houd.
Ik deel je mening voor wat betreft quartz: puur gevoelsmatig zijn de mechanische horloges net even spannender (of ‘echter’ zo je wilt, maar deze kwestie komt in andere topics ruim aan bod).
De Ole Mathiesen heeft inderdaad een ETA uurwerk en hij loopt voor zover ik dat kan beoordelen even nauwkeurig als de Grand Seiko.
Over de levensduur van quartz horloges maak ik me geen zorgen: mijn vrouw heeft een Lexington van mij ingepikt, pardon, in gebruik genomen, die minstens 25 à 30 jaar oud is. Af en toe een nieuw batterijtje, nieuw bandje en hij gaat weer. Overigens past hij prima in dit topic simpel en eenvoudig: